View Full Version : Waarom C4D?
[bo]
21st March 2009, 15:45
Ik vraag me eigenlijk al een tijdje af waarom de meeste hier C4D gebruiken en niet een ander programma.. Ik heb ook eens rondgezocht voor verdere (3D gerichte) studies in het buitenland en daar gebruiken ze bijna allemaal Maya. Bijna geen enkele keer heb ik 3dsmax of C4D zien staan.
Is daar een goede reden voor of is C4D nog in opmars ofzoiets..:mellow:
robin
ichi.one
21st March 2009, 16:03
voor mij :
- omdat het op mac runs (heb nog nooit in mijn leven op een pc gewerkt)
- omdat de leercurve minder steil is (werkte eerst met formZ was veel te technisch voormij, is ook een nadeel voor architectuur is C4D niet precies genoeg)
- omdat het goedkoop (was) tegenover bvb maya of max
- omdat het hier niet hollywood is en het dus onnodig is maya te kennen
zoiets ?
hoe spijtig het ook is c4d zal altijd een buitenbeentje blijven
om verschillende reden (telaat, teklein, niet het juiste land),
maar dat is goed, zeer goed zelfs
de 3D software wereld kent nog een gezonde concurentie
tegenover de grafisch wereld waar de afgelopen 10jaar adobe
alles geeft verlamt en niet meer weet hoe nog te vernieuwen
stel je voor dat we zouden zeggen "we gaan maxxen" als we bedoelen
we gaan modellen en renderen zoals we nu zeggen bij "photoshoppen" ?!!!
daarom was het goed dat modo erbij kwam met een frisse kijk op de 3d
c4d, modo, blender zijn een buffer zodat autodesk niet te groot wordt
sorry voor de lange uitleg, pete
Rich_Art
21st March 2009, 16:14
C4D omdat het gewoon een super makkelijk programma is. Ik denk ook de meest stabiele die je kan vinden.
Ok op sommige punten is er zeker verbetering nodig. betere model tools etc.
Maar C4D is gewoon mijn proggie en zal hier ook bij blijven.
Ik heb de meest bekende allemaal wel geprobeerd maar voel me het lekkerst bij C4D.
Peace,
Rich_Art. :thumbup1:
roobol
21st March 2009, 16:19
Voor mijn overstap naar een professioneel programma heb ik eerst een paar demo's geprobeerd. Ook ik ben een Macintoshista dus Max was uitgesloten en na een vergelijking tussen Maya, Lightwave en Cinema is het uiteindelijk de laatste geworden: voor mij de minst steile leercurve en de meest klantvriendelijke interface.
[bo]
21st March 2009, 16:22
Ik ben het met iedereen eens hehe, maar dat is het net!
Ik zou graag ooit meewerken aan een animatiefilm of gamedesign. En kben er zeker van dat ik dan ga moeten overstappen naar een ander programma omdat C4D nu eenmaal niet erg populair is in die branche... Vind ik een beetje zonde..:sad:
Als het me ooit lukt tenminste ^^
Dutch_Stylez
21st March 2009, 18:23
nou ooit heb je dan zoveel kennis van 3D apps. hoef je 'alleen' nog maar de knoppen vinden in max of maya :)
Meerdere apps te kennen is nooit verkeerd, vergroot je kans op een job... ik zou ook wel graag nog 3dmax erbij willen leren. maar ik weet niet ofdat ik de extra tijd heb omdat te doen...
Greetz Dutch
Morris
21st March 2009, 20:33
Ik volg Dutch wel in zn redenering.
Basis zijn al die programmas wel voor een groot deel gelijk,
Modeleren blijft modeleren en renderen blijft renderen
het verschil zit'em meer in de details en toeters en bellen.
Als je 1 programma écht goed onder de knie hebt, dan kan je volgens mij behoorlijk snel met een ander op gang geraken als je dat wil.
Ik heb ook nog met 3D Max gewerkt vroeger, maar C4D vond ik persoonlijk toch een stuk leuker om mee te spelen
Morris
sfBlackfox
21st March 2009, 20:48
Ik heb onlangs nog eens Maya PLE gedownload. :blink: wat een interface! je hebt gelijk duizend knopjes die oftewel hetzelfde doen oftewel helemaal niets doen zonder een ander knopje. Tuurlijk, de principes blijven hetzelfde, maar er is zoveel meer om in acht te nemen. Bijv C4D's dynamics tegenover maya is een groot verschil, net als C4D tegenover max een probleem vormt. Daarom net dat er zoveel gebruik wordt gemaakt van verschillende programma's, want geen enkel heeft het allemaal. Om nog maar te zwijgen over nieuwe technieken zoals sculpturen en fluids systems die cinema helemaal niet heeft (ik zou er zelf dynamics kunne tussensmijten want dat mist het ook grotendeels)
Daar tegenover staat wel dat cinema veel makkelijker te leren is en gebruikersvriendelijker is. Autodesk, oftewel de 3D gigant, is momenteel een beetje de bad guy. Veel mensen waren hun beuh omdat ze steeds geld bleven besteden aan ontwikkelingen die gewoon extra waren, terwijl de helft van de bugs gewoon erin bleven zitten. Er zijn toen veel mensen overgeschakeld naar XSI vanwege haar potentieel maar dat heeft Autodesk recent ook nog eens opgekocht, waardoor ze niet bepaald een beter imago hebben gekregen.
base80
22nd March 2009, 00:37
its all about skills not tools.
Het gaat helemaal niet om de hamer maar wat je er mee kan doen.
Ik ben een van werelds beste xpresso mannetjes en kan dat natuurlijk alleen in cinema4d doen. Het gaat de grote studio's en bedrijven precies daar om, om mijn skill en echt niet waar dat in gebeurt.
Programma's zijn ondergeschik aan talent. Geen enkele werkgever zal mij dwingen om opeens op maya of max te gaan friemelen omdat het ze daar niet om gaat, ze willen de task uitgevoerd zien. (bovendien is alle 3d relatief exporteerbaar)
Overigens is Cinema4d een enorm programma in de echte wereld, zowel in film als in archiviz en in motion graphics en al helemaal in bodypaint is het een grote vis in de pool. Alleen werkt maxon niet mee aan reclame in aftiteling zoals maya dat doet.
Dus conclusie, als je de beste modeler in town bent maar op het verkeerde platform dan zal je altijd brood op de plank hebben. Als je daarentegen een matig mannetje bent qua skoll dans is geen enkel programma goed genoeg om je verder te helpen.
Last word: dit soort onderwerpen leiden uiteindelijk tot niets en horen niet thuis op een forum.
Mazur
22nd March 2009, 01:13
Net als Ichi.one heb ik met FormZ gewerkt, juist ja, omdat het op een Mac draait. Het meest lastige aan dit programma waren de bugs en gelazer. Het interface was zeer prettig, dat wel. Na even zoeken was mijn keuze snel bepaald, C4D.
Alles was natuurlijk wel even wennen, maar nu is het een zeer gewaardeerde aanvulling in mijn tekendoos. De eenvoud van het modelleren brengt met zich mee dat je weinig fouten kunt maken. Er zouden wat meer handige tools bij kunnen en wat meer doordachte handigheden, maar het is enorm stabiel en gebruiksvriendelijk. Iemand noemt het een buitenbeentje, maar zo zie ik het echt niet.
Er zijn mensen die met basic-tools prachtige dingen kunnen maken waar anderen multi-tools voor nodig hebben, en nog steeds de plank mis slaan.
PeterL
22nd March 2009, 01:29
C4D is inderdaad een programma dat prettig werkt - zéker in vergelijking tot vele andere, waar je blijkbaar verwacht wordt meer nerd dan tekenaar te zijn...
Ik heb ook zowat alles geprobeerd ( alles wat op Mac draaide welteverstaan ) en vind C4D één van de beste die er zijn.
Voor Cinema heb ik ook jaren met Amapi gewerkt, wat voor de meeste mensen een gruwel leek, maar waarmee ik écht heb leren modelleren. Vind Amapi nog steeds een prachtprogramma, maar bij de overstap naar OS X ben ik verdergegaan met Cinema 4D ( ik had toen C4D versie 6 naast Amapi 6 ) omdat Cinema toen naast OS 9 ook op OS X draaide en Amapi moest ik eerst upgraden om op OS X te laten lopen.
Cinema is dus gebleven en ik heb er nog steeds geen spijt van en denk niet dat snel te krijgen... :thumbup1:
Peter
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.