View Full Version : tom discovery2
Tom
15th October 2009, 23:35
Ik heb nog een ideetje om te maken dus maak ik alvast een wiptopic aan, de scene gaat heel clean en leeg zijn.
Ik ken mezelf en als ik een paar dagen aan de einsteinscene werk zit ik zo vol andere ideetjes die ik er tussengooi als afwisseling. Dus hierbij wil ik ook ineens vragen of deze topic mag gelden voor alle eventuele andere finalsprojecten?
Rich_Art
16th October 2009, 08:54
Je hoeft maar 1 topic aan te maken.
Hier in kan je al je wips posten die bedoeld zijn voor de challenge.
Peace,
Rich_Art. :thumbup1:
Marijn
16th October 2009, 09:15
In de wedstrijdregels staat hier een zinnetje over:
"- Meerdere inzendingen per persoon zijn toegestaan. Het moet dan wel gaan om een compleet nieuwe scene, geen variatie op je eerdere inzending. Je kan wel maar één prijs per persoon winnen, dus we raden aan dat je al je tijd steekt in één hele mooie final. Als je toch een tweede inzending maakt, maak dan ook een nieuw WIP topic."
Dus voor een compleet andere scene mag je gewoon een 2e topic gebruiken, zolang het niks te maken heeft met de eerste scene natuurlijk.
Tom
16th October 2009, 15:03
hehe ja marijn maar als ik een 3de en 4de zou maken mogen die dan niet gewoon in deze topic bij?
Ik heb ondertussen al 3 andere ideetjes om te maken en het zijn allemaal kleine projectjes. Ik wil hier gewoon niet eindigen met 6 wip topics ;)
Marijn
16th October 2009, 15:13
Je kan dit topic gewoon gebruiken voor welk nieuw idee dan ook, het is niet zo dat het concept dat je in je eerste post vastlegt ook moet worden uitgewerkt. Pas natuurlijk wel op dat je dadelijk niet met twee of drie onafgewerkte projecten zit, dat zou natuurlijk jammer zijn.
Tom
16th October 2009, 16:27
hehe maar dat is bijna af ;)
Tom
16th October 2009, 19:00
Hier is al een begin van de scene
Een jongetje met een vergrootglas ontdekt ge-evolueerde mieren ;)
en je kijkt mee door het vergrootglas van het jongetje
Tom
16th October 2009, 21:06
;) hier is het begin ervan ;)
De tweede is ook gewoon een render de lens vergroot alles wat waardoor het gras verdwijnt.
freuteken
17th October 2009, 14:44
ja leuk idee, maar de laatste afbeelding, moet die twee achterste mieren dan niet heel klein zijn?
Tom
17th October 2009, 15:14
hehe ik heb niet gezegd dat de lens perfect werkt ;)
maar mitsi k had aangekondigd dat discovery mijn laatste toony werkje zou zijn voor een tijdje moet ik ervan profiteren om er nog snel een paar te maken lol
[bo]
17th October 2009, 15:51
Het vergrootglas werkt volgens mij wel.. de grond achter het eerste miertje is duidelijk groter dan die achter de andere miertjes, nee? :)
Tom
17th October 2009, 15:54
lolz ja maar het werkt niet juist ;)
mijn bollingen op de lens zitten neit echt juist maar dat is tweakwerk voor achteraf, eerst de miertjes afwerken en daarna verderspelen met het vergrootglas lol
Tom
17th October 2009, 19:49
verder aan het werken aan de scene
het glas uit het vergrootglas staat uit nu en het vergrootglas staat niet op de jusite plaats.
Ik begin te twijfelen of het nog wel een discovery wip gaat zijn want ik bruis van de ideetjes voor de scene lol
Tom
17th October 2009, 23:30
Ik ben me in ieder geval kostelijk aan het amuseren ;)
freuteken
18th October 2009, 10:18
ik zie niet echt wat het is? mss beetje lichter maken.
stenen lijken wel te zweven, je texture op je boom is herhalend.
probeer eens een sky met of zonder HDRI en een global illumination.
sorry voor de kritiek, maar het is voor je te helpen é :D
Tom
18th October 2009, 14:09
hehe alle kritiek is terecht hoor wel misschien het eerste niet want hij is heel licht.
en de boom is raar ;) dat is een gewoon egaal bruin materiaal maar er is inderdaad iets raars mee aan de hand, dat had ik ook al gezien, dus het is zeker een terechte opmerking ;)
de paden zweven inderdaad nog, de trap ook
en wat het is ga ik niet zeggen mits ik heel goed zie wat het is maar dat is omdat ik reeds weet wat het resultaat gaat worden. Deze scene gaat veel details nodig hebben om duidelijk en "realistisch" te worden.
er staat nog geen sky in en gi komt er zeker niet in lol dat zou een render van 10 maand opleveren ;)
Marijn
18th October 2009, 15:00
er staat nog geen sky in en gi komt er zeker niet in lol dat zou een render van 10 maand opleveren ;)
Als je je GI settings goed instelt heb je hooguit een verdubbeling van je rendertijd - voor een still is dat toch nog wel te doen? Ik zou het in ieder geval toch overwegen, GI voegt zoveel moois toe aan je presentatie zonder dat je daar zelf veel werk aan hebt.
Ben benieuwd waar deze prent heen gaat!
Tom
18th October 2009, 15:04
hehe marijn het eersteprobleem met gi is dat heel mijn grond vol hair staat en het tweede is dat je zegt "als je HDRI goed instelt dan" mja goed instellen van hdri is niet mijn sterkste kant ;)
Maar ik zal hem is even met HDRI op renderen ;)
Tom
18th October 2009, 15:17
Met HDRI op ziet het er zo uit, niet op de materialen letten mits op alles een materiaal staat en dat is dat van de planken op de vloer ;)
en tweede is waar aan wordt gewerkt op het platform vooraan.
freuteken
18th October 2009, 20:05
je mier mist een poot en de belichting is nog niet perfect, want je laatste prent de links mier heeft geen schaduw.
maar ik vind het wel mooie kleuren.
Rich_Art
18th October 2009, 20:16
De belichting kan idd beter. Ook lijken de raam kozijnen een beetje fors tegenover de mieren.
Verder al een leuke scene.
Peace,
Tom
18th October 2009, 21:00
de belichting is a pain in the¨--- ;) heel mijn scene staat vol met visible lights en dat maakt het er niet makkelijker op om een globale belichting te maken. Maar ik heb de scene snel in blokken neergezet met de visible lights in om de belichting op punt te stellen (maar bij mij blijft dat altijd tot het laatste)
@ freuteken damn je hebt al ontdekt dat de mier een poot ontbreekt :-p
ik zet mijn scene altijd vol met onafgewerkte modellen als ref materiaal en soms duiken er dan in renders nogal onverwachte dingen op ;)
De kleuren vind ik zelf ook mooi maar er meot nog wat meer variatie in en die boom moet ik nog goed krijgen.
De mieren ontdekken dus de helicopter en kunnen weldra aan hun ontdekkingstocht van de wereld beginnen ;)
en btw ik heb gevonden wat er msi ging met de boomtekstuur ;) (use edgebreaks stond aan in mijn pong)
Nog te doen
- teksturen
- belichting
- boom
- watergoot van bladeren afwerken
- nloemetjes en wat onkruid
- slingerplant tegen de boom
- wortektjes aan de paddestoelen
- alle pollies die neit zichtbaar zijn verwijderen (bv boom heeft nog 864 polies die niet zichtbaar zijn :-p en die zitten dan nog is in een HN)
- meer mieren maken
- emmercontructie naar de watertank
µ is kijken naar rich zijn opmerking over de kozijnen en als ik die niet kan veranderen en anders een mechanisme maken om ze open en toe te laten gaan.
- ondersteuning van het trapje mits de treden nu maar zweven
conclusie: tom ging is een scene maken met weinig in :(
Tom
19th October 2009, 18:14
even wat slingerplantjes aan het aanbrengen op de boom (en ja ik weet dat het portaal van de deur door de plant steekt ;) )
en de champions gebodypaint ;)
Timmer
19th October 2009, 18:23
Goed bezig Tom, je gaat als een speer! ;)
Begint er al aardig uit te zien, keep it up!
GrtZ, Tim
Rich_Art
19th October 2009, 19:56
Ja idd, al kan mij het gras niet echt bekoren.
Peace,
Tom
19th October 2009, 20:10
jups rich_art ik heb er 3 extra lampen ingestoken en nu is mijn grasmateriaal niet meer goed, maar dat blijft nu staan tot na de belichting en het tekstureren en modeleren van de laatste stukken.
Ik wil een nog iets wildere begroeiing achter het platform die wat over de loopbruch erachter hangt zodat de focus meer op het voorste platform komt te liggen.
Verder heb ik bodypaint ontdekt, lol en ben ik wat kleur aan het aanbrengen in de scene zodat het niet meer zo bruin bruin blijft, vandaar dus de begroeiing.
Ik probeer me momenteel in te leven in de wereld van de mier waar zelfs een bloem reausachtig kan zijn
De belichting is ook nog niet wat het moet zijn.
Dus eerst de dingen modeleren die het uitzicht en dus ook de schaduwen en lichtinval zullen beïnvloeden modeleren en maken.
Daarna de omlijsting van de ramen bekijken en modeleren dat het minder clean en rechthoekig is is.
En dan zal i kwel zien wat er nog moet gebeuren en wat me nog niet aanstaat en wat wel.
Dan waarschijnlijk wat meer houtschakeringen aanbrengen op de loopbruggen al vind ik die monotoom ook best meevallen door de belichting erop.
Dan overal wat miertjes plaatsen en de mier op het platform een beetje een "geek" maken met ene brilletje en konijnentanden.
freuteken
19th October 2009, 22:04
Nu nog de ruit en kozijn beetje kleiner, veel kleiner :D.
Tom
20th October 2009, 01:36
kleiner gaat het raam niet worden maar de bestaande ramen en deuren krijgen wel een andere afwerking. Maar een volgende update zal al veel duidelijk maken over hoe de ramen er gaan uitzien.
Het belangrijkste in deze wip is dat ik geen fototeksturen wil gebruiken, het moet cartoony maar "af" zijn. Een bodypaint oefening als het ware ;)
Mits mijn einsteinscene met fototeksturen zal opgesmukt worden meot dit procedural/bodypaint zijn vind ik. En het moet een werkje zijn van ongeveer een week (max)
Na de contest zal ik dit projectje wel is animeren mits de scene daar uitermate voor geschikt is.
en blijf maar comments geven want ik vond de render lang geleden al mooi dus alles is goed qua opmerkingen misschien dat ik er daardoor nog meer kan uithalen als ik er momenteel al uithaal (op vlak van kennis en experimenteren met dingen) Dus push me maar watn er is niets zo leuk als een uitdaging.
de bloem is een stukje uit de render mits he die toch nauwlijks ziet in de final wou ik die toch even tonen al is het maar om aan te tonen dat de sheenshader toch voor iets goed is ;)
Tom
20th October 2009, 20:50
Freuteken heeft mijn ogen geopend met zijn langwerpige render :)
vliegtuig is nog niet af en ja de rest van de deuren moeten nog gedaan worden.
Marijn
20th October 2009, 21:00
Leuk, er is veel te zien, zo wordt het een leuke kijkplaat. Doe zo voort!
Wat betreft stijl/presentatie, heb je daar wat mee geexperimenteerd? Een Sketch and Toon render (eventueel enkel met tekenlijntjes) zou misschien wel leuk zijn. Verder zou ik misschien eens scene Ambient Occlusion aanzetten, en zien wat je daarmee kunt bereiken. Maargoed, tis uiteraard jouw projectje, dus doe ermee wat je wil!
Tom
20th October 2009, 22:11
ao staat momenteel heel laag die wordt wel opgeschroefd voor de final maar anders zouden de renders wat te lang duren door het gebruik van de details aan de boom (ramen, vliegtuig enzovoort)
Het vliegtuig is bijna klaar en het onderwerp " de ontdekking van het luchtruim"
Maar het volgende dat ik onder de loep ga nemen zijn de materialen van de loopbruggen en het platform, mits die nog wat mat overkomen en een beetje kleur ontbreken. En de tekstuur van de boom :/
sketch and toon is een leuk idee maar dat zal er niet inzitten.
Tegen vrijdagavond zou dit project klaar moeten zijn. Mits dit mijn deadline was voor het projectje.
En ik ben blij dat je de opmerking maakte over kijkplaat met veel te zien, mits ik een afbeelding wil maken waar je vaak nieuwe dingen in ontdekt, wat misschien een heel ruime interpretatie is van het onderwerp; maar zo kennen we mij lol.
Timmer
20th October 2009, 22:13
Leuke update Tom, zoals Marijn reeds zei > er is veel te zien in je scene!
Knappe mieren-copter design, me like!
AO zou je scene inderdaad wel in één klap nog interessanter kunnen maken, maar je kan anderzijds nog alle kanten uit met deze scene
Keep it up, ben benieuwd naar verdere updates!
GrtZ, Tim
EDIT: vergeet dat van die AO ... we hebben net terzelfdertijd gepost ;)
Tom
20th October 2009, 22:53
lolz timmer als je de heli al leuk vond ga je met veel ongedulde wachten op het vliegtuig :)
(ik doe dat ook want ik wil het animeren lol, deze is de perfecte animatie/expresso oefening, daarom dat het modeleren iets langer duurt gewoon zodat de radartjes mooi in elkaar passen als ik het animeer ;) )
het vliegtuigjes is over een uurtje normaal wel klaar maar hier toch al een sneak preview ;)
ah ja ik maak het radarwerk en propellers eerst omdat de rest er moet rondpassen, mits ik met banden tussen de pedale en de motor en de motor en propellers ga werken zou er veel in de weg kunnen zitten daarvoor als ik dat eerst zou maken ;)
[bo]
21st October 2009, 09:11
Ziet er wel cool uit :)
Tom
23rd October 2009, 17:38
Vandaag is de laatste dag dat ik aan dit projectje werk (Ik had gezegd dat ik er een week aan zou werken dus vrijdag tot vrijdag is een week ;) )
Eventueel tekstuurwerk ofzo kan de laatste week voor het afsluiten van de wedstrijd nog wel :-p
Rich_Art
23rd October 2009, 19:44
Leuk plaatje zo. Al kan je er met een deftige belichting en cq textures er nog veel meer uit halen. :)
Peace,
[bo]
23rd October 2009, 19:51
Wat zijn cq textures?:001_rolleyes:
Tom
23rd October 2009, 20:00
cq?
Geen idee wat dat is ;)
Maar zo goed als alle onderdelen hebben een uv map, maar PS en dus ook bodypoint zijn nooit mijn beste vrienden geweest ;)
en de mesh van de boom is een euhm klein beetje omzeep geholpen door mezelf ;) Ik heb op een bepaald moment gesnede en create ngons laten aanstaan, en er niet op gelet en mja nu krijg ik ze er niet meer uit, elke keer als ik eraan begin kom ik ergens uit met een gat in.
Maar weet je dit projectje was meer als afwisseling en om mijn ideetjes van tijdens mijn einstein projectje wat vorm te geven. Dat blijft mijn "main project" voor de contest als er tijd over is of als ik nog is een beetje ben uitgekeken daarop begin ik heir wel terug aan.
edit: bo was me voor met de vraag ;)
Rich_Art
23rd October 2009, 21:18
LoL een kleine gratis cursus Nederlands dan maar. :)
De afkorting c.q. betekent oorspronkelijk 'in welk geval'. Tegenwoordig wordt het ook gebruikt in de betekenis 'en' of 'of', maar in veel gevallen kun je beter en of of gebruiken.
Dus in mijn reply staat er dus,
Al kan je er met een deftige belichting en textures er nog veel meer uit halen.
Ik heb er dus eigenlijk ook een fout in staan, want ik heb het woordje "en" + "cq" achter elkaar staan. Het woordje "en" had eigenlijk weg gehaald moeten worden. :)
Peace,
Tom
23rd October 2009, 21:33
lolz is latijnse afkorting geen nederlandse
Ik was aan het denken in de zin van "color quality" of wat er ook maar met 3d teksturen te maken zou kunnen hebben.
Maar ja er is nog meer uti te halen, daaro mstaat er ook dat dat nog wel de laatste week kan (lees als "als ik er nog is zin voor heb ;)" ). na het mappen van al die stukken begon dat tekstureren me de .... uit te hangen :-p, ik wil dingen zien tevoorschijn komen geen 3 dagen aan een stuk aan een tekstuur werken, daar heb ik het geduld spijtig genoeg niet voor.
Met wat fototeksturen had het er ook al beter uitgezien maar die wou ik hier nu net niet in. Die gedachte zal nog wel veranderen voor de deadline, dat heb ik nu al door.
Maar op mijn bloem blijf ik trots lol.
Tom
24th October 2009, 00:03
Hij is nog steeds aan het renderen :)
Timmer
24th October 2009, 00:15
Goeie update Tom, de scene begint zeer interessant te worden.
Ik ben het eveneens eens met Rich_Art ivm de belichting > een goeie GI zou veel verschil maken imo ...
Leuk vliegtuig ook trouwens, wederom prachtige design!
Keep it up!
GrtZ, Tim
Tom
24th October 2009, 01:08
render is klaar ;)
Timmer
24th October 2009, 01:14
Geweldig! ziet er echt super uit nu Tom > zeer leuk om het hele proces te kunnen zien evolueren.
Congratulations!
GrtZ, Tim
ps: op naar de derde scene?? ;)
Tom
24th October 2009, 01:44
ik heb al een paar foutjes gezien die er nog uit moeten:
- centraal op de grond is een stuk zonder gras (ik kan blijkbaar niet goed binnen de lijntjes kleuren lol)
- een van de uv's van een plank is niet goed (grijs stukje daar)
- Het gras is iets te dun naar mijn mening en het haar van de mier op de voorgrond is allesbehalve goed ;)
- Er moet wat opvulling komen in de ruimtes tegen de muren, in de hangar wat gereedschap ofzo en de andere kant een keukentje (maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
-----------
@timmer, eerst terug naar de einsteinscene ;) Al heb ik nog wel een ideetje voor een derde scene maar ik weet niet zeker of dat concept wel is toegestaan ;).
Weet je soms is de vooruitgang vaak laten zien nuttig, mits het een totaal nieuw soort scene is voor mij had ik er wel regelmatig feedback voor nodig.
Normaal heb ik vrij lege scenes die zijn toegespits op 1 object dat dan ook meteen de aandacht trekt, maar ik meot toegeven dat ik dit ook best leuk vind.
Bovendien kan het nuttig zijn voor mensen die vrij nieuw zijn in c4d om te zien hoe anderen werken. (zoals bij mij de referentie met mieren in deze scene en het houden van basis vormen voor raam en deurkaders (wat ik zelf makkelijk vind om een overzicht te houden in de mainscene van wat waar gaat komenzonder de scene tijdens het ontwerpen ervan te overbelasten. )
roobol
24th October 2009, 09:29
Ziet er heel goed uit, ik zou dit wel eens willen zien bewegen :-)
Tom
24th October 2009, 12:47
Hehe Kees, ik wil da ook is zien maar de Einstein scene en de foutjes uit deze render halen hebben de prioriteit ;)
Nuja het vliegtuig en de heli zijn makkelijk te animeren mits het gewoon de rotaties zijn die moeten worden aagedreven, maar als ik dat doe moeten de mieren ook gerigged zijn wat ook niet zo ongeloofelijk moeilijk is maar er kruipt wel tijd in ;)
olbo
25th November 2009, 18:01
Deze thread heb ik helemaal over het hoofd gezien. Ik ben alleen even de kluts kwijt; zijn er nu twee Tom's op dit forum? Want deze plaat lijkt totaal anders qua stijl en kwaliteit dan de andere inzending. Misschien heb ik teveel robots gezien? :blink:
Maar verder vind ik deze heel erg leuk en mooi.
Tom
26th November 2009, 02:29
nee hoor er is er maar eentje ;)
en zoals vermeld is dit inderdaad een ander soort werk terwijl de andere de focus legt op twee karakters en het onderwerp is ditmeer een kijkprentje waar je als het ware de ontdekking van het luchtruim ontdekt door gewoon rond te kijken in de scene ;)
Rjsmal
26th November 2009, 14:49
Leuke scene tom goed werk.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.