PDA

View Full Version : True Symmetry public beta

Nebu
12th November 2009, 00:55
Ik heb afgelopen maanden samen met Shawn (Emberintherain) aan een nieuwe plugin gewerkt genaamd TrueSymmetry en eindelijk hebben we dan een public Beta versie.
Deze plugin is bedoeld als een alternatief voor cinema's eigen symmetry object, maar er zitten wel voordelen aan omdat het nog steeds een polygon object is.
Dat betekent bijvoorbeeld dat je beide zijden kan uv mappen en painten en ook dat je beide zijden kan modelleren zonder dat je het symmetry object bewerkbaar hoeft te maken.
Voorlopig is er alleen een windows versie maar we hopen dat er snel een mac versie is.

De plugin kan je downloaden op Shawn's site c4davenue.com.
Je moet wel registreren maar dat en de plugin is gratis dus dat lijkt me geen probleem.

Download plugin (http://c4davenue.com/index.php?app=downloads&showfile=27)

Er is ook een video tutorial beschikbaar die laat zien wat je met de plugin kan en die kan jee ook op c4davenue.com downloaden.
True symmetry tutorial (http://c4davenue.com/index.php?app=downloads&showfile=28)

Dit betreft wel een Beta versie dus je moet wel voorzichtig zijn.
We hebben dit uiteraard goed getest, en ik wil ook hier Dataflow en C4DFreak bedanken voor het testwerk dat ze hebben verricht.

Ok bekijk het eens en als je een bug vindt of op of aanmerkingen hebt laat het ons weten zodat we er wat aan kunnen doen.
Daar is ook een topicvoor aangemaakt:
Features en bugs (http://c4davenue.com/index.php?showtopic=298)
maar je kan dat natuurlijk ook hier kwijt

Nou ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Cheers,

Nebu

Tom
12th November 2009, 08:18
Nu dit lijkt me een uitermate nuttige plugin ;)
Maar ik heb wel een vraag, als je bijvoorbeeld een gezicht maakt zijn beide delen ook geconnect of zijn het twee verschillende objecten?

Rich_Art
12th November 2009, 10:13
Geinig bedankt voor de info. Ik ga deze zeker even downen.

Peace,
Rich_Art. :thumbup1:

Genie
12th November 2009, 14:25
Zo even door de tutorialvideo heengewerkt.....dit is echt een super plugin en zou eigenlijk direct en onmiddelijk de standaard symmetry moeten vervangen in r12.

Marijn
12th November 2009, 14:52
Klinkt heel erg goed, ik ga hem zo snel mogelijk testen! Bedankt voor de tip.

Nebu
12th November 2009, 19:54
Goed te horen dat het in de smaak valt.
Ik verwacht dat in R12 een nieuw symmetry object zal zitten en dat zal wel wat gelikter zijn dan onze plugin maar tot die tijd...

Tom, beide delen zitten gewoon aan elkaar vast in een enkel poygon object.
Dus hypernurbs laten dan ook een goed resultaat zien

Cheers,

Wim

Genie
12th November 2009, 21:15
@nebu, hebben jullie al enige ideeen om het e.e.a. nog verder te verbeteren ?
ik zou het zo 1,2,3 niet weten wat ....

Nebu
12th November 2009, 21:48
Genie, een aantal mensen hebben het gehad over interactive modelling dat dat niet gelijk getoond wordt, maar dat is volgens mij niet mogelijk.
Verder is er een opmerking gekomen over de magnet tool of dat deze niet meteen kan spiegelen, en dat is iets waar ik nu naar aan het kijken ben.

En verder zijn er nog twee goede suggesties gedaan waar ik ook nog naar zal kijken.
1. selection tags ook kunnen mirroren. (ivm materialen)
2. Gedeeltelijke symmetry, dus dat slechts een gedeelte van een object symmetrisch is.

En ik wil zelf nog eens goed kijken of ik de performance kan verbeteren.
Als je nu de plugin gebruikt dan is 100K polygons wel zo'n beetje de max, en ik wil zien of ik dat kan verbeteren.

Maar ik denk dat we al wel heel ver zijn.
Ik hoop en denk in ieder geval dat de huidige versie stabiel is, zodat we snel tot een echte release kunnen komen.

Cheers,

Nebu

Mazur
12th November 2009, 23:04
Nebu, dit is echt een super plugin. Sinds de aanschaf van C4D heb ik me geërgerd aan de symmetry mogelijkheid. Hoeveel modellen plotseling een een gapend gat hadden op verkeerde plaatsen... bwaah.
Toch heeft de standaard optie een handigheidje om, door deze te 'disabelen', een kant onzichtbaar te maken. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld binnen in een mond aan het werk bent of andere dingen die je aan de buitenkant niet kunt zien. Dus misschien zou een 'hide symmetry button' best handig kunnen zijn.
Nogmaals, top:thumbup1:

Nebu
12th November 2009, 23:07
Uitstekend idee Mazur, die gaat er zeker in komen.
Ik gebruikte dat zelf ook vaak met cinema's symmetry object, en ik wil die functionaliteit zeker ook hebben.

Cheers,

Nebu

Rich_Art
13th November 2009, 09:50
Dat is een goede Bas. Ik ben voor.

Peace,

emberintherain
22nd November 2009, 01:43
We hebben deze functionaliteit toegevoegd om de ware Symmetry plugin. U kunt nu verbergen helft van het model, zodat je kunt werken aan de binnenkant. Wij zullen vrijgeven van een tweede beta versie snel. Bedankt voor al uw vriendelijke reacties iedereen.

Ik gebruikte Google vertaler om dit te schrijven in het Nederlands, dus ik excuses als de Nederlandse is niet correct.

Thanks again,

Shawn

Marijn
22nd November 2009, 01:53
Hi Shawn,

Thanks for the info, but could you post it in English? Because this way, no one understands it :) Dutch is still very tricky to translate for computers.

emberintherain
22nd November 2009, 01:59
LOL.. Sure.. English is a whole lot easier for me. :) We have added new functionality to TRUE symmetry. Now you can hide half of the model as suggested by Mazur and Nebu has added the ability to model interactively so that changes happen in real time. You can choose whether or not you want this to happen. We will be releasing a New Beta version soon.

Thanks for all of the nice comments everyone.

~Shawn

Marijn
22nd November 2009, 02:01
Cool, sounds very good!

Nebu
28th November 2009, 22:41
Goed nieuws, de Beta 1.1 is klaar.

We hebben aardig wat bugs opgelost en ook een aantal van de verzoeken ingebouwd.
Hier is een lijst met alle aanpassingen:

Er zijn een paar kleine aanpassingen gedaan om de performance te verbeteren.
Bug opgelost die soms optrad als er 100% identieke polygons waren.
Bug opgelost die heel soms optrad wanneer er een modeling actie werd gedaan. Het is moeilijk uit te leggen zonder heel erg technish te worden maar het werd geconstateerd bij een bevel die aan beide kanten van de symmetry werd uitgevoerd.
Polygonen die worden aangemaakt op de symmetry plane, dus alle punten van de polygon, worden nu automatisch verwijderd.
Bug opgelost i.v.m. foutief geheugen beheer die optrad als enable uvw move was aangevinkt.
Bug opgelost UVW punten niet hun nieuwe plek vast hielden als enable uvw move was aangevinkt.
Er is nu een extra check box 'Interactive modeling' die indien aangevinkt meteen het spiegelen laat zien bij een extrude, bevel en inner extrude. (met de uitzondering van een edge extrude)
Deze is default uitgezet omdat ik nog steeds niet 100% overtuigd ben dat dit ook veilig is. Dus je kan het wel eens bekijken maar als je echt met de plugin aan het werk gaat kun je het beter uit laten staan.
Er is een optie bijgekomen die ook selection tags spiegelt als je de 'enable symmetry' aanvinkt.
Het is nu mogelijk om een kant van het object onzichtbaar te maken, ideetje van Bas (Mazur)
Bug opgelost die voorkwam als meerdere points waren geselecteerd waaronder 1 op de symmetry plane en er voor zorgde dat het spiegelen niet meteen gebeurde.
Bug opgelost waarbij een point aan de ene kant werd verwijderd terwijl gelijkertijd zijn partner aan de andere kant werd gebruikt in een nieuwe polygon. Daardoor volgde de melding 'The symmetry has been lost'.
Bug opgelost waarbij de 'enable symmetry' mislukte. Dit kwam voor bij een polygon object met slechts 1 polygon waarbij deze dan ook nog eens over de symmetry plane heen ging.
Bug opgelost waarbij de 'enable symmetry' mislukte als het polygon object niet actief was.

En ten slotte hebben we nog een probleem gevonden met de bridge tool.
Na een bridge zijn de laatste punten niet meer gehighlight, waardoor het noodzakelijk is om alle punten bij een volgende bridge weer te selecteren.
Dit is heel vervelend maar ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Nog meer goed nieuws we hebben nu ook een MAC VERSIE.

We hebben de code aan 3 mensen moeten sturen maar Kevin (kvb) heeft ons uiteindelijk zeer blij kunnen maken.
Dus kevin heel erg bedankt!
De R11 mac versie is een universal binary en geschikt voor PPC en is 32 and 64 bit.
De R10 mac versie is een universal binary en geschikt voor PPC en is 32 bit.

Je kan de plugin hier downloaden:
http://c4davenue.com/index.php?app=downloads&showcat=12

Ik geloof dat dit heel erg dicht bij de final versie zit, want we kunnen geen bugs meer vinden.
Mocht je toch een bug vinden laat het ons dan even weten.

Cheers,

Nebu en Shawn.

Rich_Art
28th November 2009, 23:16
Klinkt allemaal erg top... Thanks for the update. :)

Peace,

Nebu
29th November 2009, 00:02
Graag gedaan nu zal ik eens kijken of ik het modeleren niet ben verleerd na 5 maanden programmeren :)

Cheers,

Wim

Mazur
29th November 2009, 00:11
Te gek, werkt als een tierelier. Big thanks! Now we can use the deform-brush without a problem :-)))

Nebu
29th November 2009, 00:21
Dat is muziek in mijn oren :)
Mischien heb ik te lang engels gepraat.

Cheers,

Wim

Mazur
29th November 2009, 18:34
Vanmiddag met de plugin bezig geweest. Een cube met HN, beetje brushen en deze als basisvorm gebruikt. Met polygon-snapping er een kop overheen gemodelleerd en deze met de magnettool bewerkt.
Ik ben zeer in mijn nopjes met de plugin:001_tt1:

Rich_Art
29th November 2009, 20:41
Haha leuke kop...

Peace,

Nebu
29th November 2009, 22:04
Cool erg gave kop en helemaal top dat je daarvoor the TS plugin hebt gebruikt.
Wat ik persoonlijk erg leuk vind is dat je nu ook hair kan toevoegen en dat dat dan asymmetrisch kan.

Cheers,

Wim

emberintherain
29th November 2009, 22:55
wow Mazur, That's really nice. I'm glad TS was able to help you.

~Shawn

Mazur
30th November 2009, 02:32
The best part (for me) is the possibility to use deformtools without splitting the object. If we could deform the subdiv. of a hypernurb and save it as a displacement... Better brushes and a way to hide the highlited polygons... no more ZBrush?