PDA

View Full Version : Beste Home Hardware voor C4D ?

dns007
19th November 2009, 22:35
Goedenavond mede gebruikers,

Mijn naam is Dennis, net nieuw op dit forum en nu al gegrepen door al deze mooie info maar ik zit met een probleem en dat is de juiste keuze hardware voor mijn gebruik met C4D.

Ik dacht in eerste instantie aan de nieuwe IMAC 27 inch met 2,8 Ghz Icore 7 en dan met een 2 TB 7200 rpm HDD en 16 GB DDR-3 SODIMM geheugen en een ATI HD 4850 videokaart voor zo`n € 3.800.- maar nu is mijn vraag aan jullie is dit wat voor C4D of zouden jullie als je de keuze had voor een Windows workstation met dual Xenon gaan ??

Mijn keuze viel overigens op de IMAC vanwege zijn maximum stroomverbruik van 365 watt in deze configuratie volgens opgave op de APPLE site. Dit lijkt mij wel wat aangezien ik geen torenhoge stroomrekening wil.

Na wat browsen op de pricewatch van Tweakers heb ik ook de volgende configuratie samengesteld en volgens de verkoop afdeling vd site kan dit systeem met een A merk 550 watt gevoed worden.

Het zou wat duurder uitvallen maar ik wil de beste keuze maken en zou dan ook graag van iemand wat advies willen want helaas heb ik voor een MAC Pro in dikke configuratie geen geld.

Het zou om de volgende configuratie gaan :

2 x Intel Xeon E5540

10 X 4 GB DDR3 pc10666 geheugen (40 GB geheugen)

Nvidia FX3800 workstation videokaart

Asus Z8NR-D12 i5500 mobo

1 X 300 GB WD Raptor 10.000 rpm 3.5

1 X WD 2TB 64 mb 7200 rpm 3.5

2 X DVD drive

2 X Cooler Master V8

Ik hoop van u te horen.

Mvg Dns.

PeterL
20th November 2009, 01:46
Hallo Dennis.

Niet dat me dat wat aangaat natuurlijk, maar voor “home"- gebruik vind ik dat je veel geld wil uitgeven.
Ik werk ( professioneel ) met een - ondertussen 1,5 jaar oude 8-core MacPro met 6 Gb geheugen en die vliegt nog steeds vooruit, terwijl die toch veel minder gekost heeft dan de iMac die je voorstelt...
De videokaart is heel belangrijk, maar daarom stel ik eerder een MacPro of een PC voor, vermits je daar meer opties hebt én er eventueel later ééntje kan bijstoppen.
Ook extra HD' s en dergelijke.

Of je nu een Mac of PC verkiest maakt niet uit - tenzij je voor één van deze platformen al veel software gekocht hebt natuurlijk. C4D doet het op beide prima.

Veel geheugen is prettig, maar C4D werkt al héél vlot met veel minder dan 16Gb.
Als je animaties wil maken, is veel overschot natuurlijk wel handig.

Succes,
Peter

Shademaster
20th November 2009, 11:59
Sounds good.

Genoeg ram, genoeg processing power. Ik ben zelf met een EFI-X mac bootable core i 7 zelfbouw machine bezig voor renderfarm doeleinden. Als het je interesseert moet je maar es op www.efi-x.com kijken of effe youtuben.

Wat ik erg fijn vond voor snelheid in werken is RAID 0 op 3 hardeschijven. Als je in staat bent dit voor elkaar te krijgen op een pc setup dan heb je echt zo'n fijn snel systeem!

Ik zou overigens zeker niet een te zwakke voeding installeren. Ik heb gemerkt dat 550 watt voedingen op zo een dergelijk systeem na een jaar er gewoon mee op houden. Een paar honderd watt overkill is geen overbodige luxe en niet veel duurder. Ook trekt een voeding die meer watt kan trekken ook minder stroom omdat de interne weerstand een stuk lager is en daarmee ook de hitte. Als een voeding 1000 watt is gebruikt ie dat natuurlijk niet altijd! Dat hangt er van af wat voor apparatuur er aan hangt.

Ben benieuwd hoe het gaat met de machine! Als je hem gaat bouwen lijkt het me wel tof fotos te zien!

Succes.

edit: WD 2tb is een goede keus overigens! Wij hebben er eentje in een usb2 dock zitten en hij is zo waanzinnig stil en zuinig dat je niet eens hoort dat ie aanstaat! Ziek!

ichi.one
20th November 2009, 14:00
wat ben je van plan dat je dit soort configuratie wilt bouwen voor thuis gebruik ? meeste studios werken niet eens met dit soort configuraties
omdat het gewoon niet nodig is.
je kan beter in 2 computers investeren zodat je er ééntje hebt om op te renderen
en ééntje om op de werken....

btw voor thuis gebruik is een imac27 een prachtige machine
ook mooi in de huiskamer en mooi systeem

Marijn
20th November 2009, 14:36
Ik ben ook erg benieuwd waar je dit allemaal voor gaat gebruiken. Ik zou persoonlijk gewoon nog eventjes doorwerken op je huidige PC (tenzij die natuurlijk echt heel oud is), en kijken wat de knelpunten zijn. Dan kan je aan de hand daarvan je systeem upgraden. Vooral je RAM geheugen lijkt me verschrikkelijk overdreven - zeker met de nieuwe renderinstances kom je met de meeste scenes zonder problemen toe met maar 2 GB RAM. Ook zou ik niet teveel geld steken in een peperdure processor - voor het halve geld heb je vaak een processor met maar 5 of 10% snelheidsverlies. Gebruik het overschot dan voor een lesje in efficiënt renderen, en je renders gaan er een pak sneller uitrollen voor minder geld :)

dns007
20th November 2009, 15:56
FF een kleine toelichting,

Ik ben vandaag naar een speciaalzaak geweest en heb mij goed laten voorlichten en ik ben er dan ook uit kwa systeem n.l. :

1 x Asus P6T7 WS Revolution iX58, SATA2 RAID, GLAN Moederbord

1 x Intel Xeon W3580 3.33GHz 6.40GT/s 8MB Processor

1 x Cooler Master V8 Processor Koeler Intel Processor koeler

1 x Nvidia quadro FX 3800 1 GB CAD videokaart

6 x Kingston 1x4GB DDR3 PC10666 CL9.0 REG DRx4 DDR3 geheugen

1 x Corsair Solid State Disk 2.5", 256GB, SATA, CMFSSD-256GBG1D SSD SSD HDD

2 x Western Digital 1.5TB SATA300 32MB, WD15EADS SATA-300 HDD

1 x Asus PCI Adapter WL-130N WLAN 300Mbit Netwerkadapter

2 x Asus DVD-/+/RAM DRW-24B1LT 24x/24x/12x LS SATA DVD-ROM speler

1 x Zalman HTPC HD503 ATX HTTP Case

1 x Silverstone 550 watt High Effiency power supply 80 Plus Voeding

1 x Microsoft Windows 7 Ultimate NL 1u 64bit Besturingssysteem

Ik ben momenteel in de enigzins bevoorrechte positie dat mijn werkgever de helft van mijn kosten van het workstation vergoed, vandaar mijn keuze met wat overkill, ik dacht zo`n kans krijg je maar zelden.

Mijn voorkeur ging in eerste instantie naar de IMAC uit vanwege eerder genoemde redenen en het design maar met een Mac wacht ik nog ff want ik lees net dat er in het 1e of 2e kwartaal van 2010 Macbook Pro`s uitkomen met quad core & geheugen tot 16 GB.

Ik hoop deze spullen voor 1 dec a.s. binnen te hebben en maak dan ff wat foto`s van de bouw.

Bedankt allen voor uw tips & advies !

Dns.

ichi.one
20th November 2009, 17:12
Ik ben momenteel in de enigzins bevoorrechte positie dat mijn werkgever de helft van mijn kosten van het workstation vergoed, vandaar mijn keuze met wat overkill, ik dacht zo`n kans krijg je maar zelden.

ik dacht het crisis was :closedeyes:
but je hebt nog steeds niet verteld wat je er mee gaat doen
ben eigenlijk wel heel benieuwd (en denk dat ik niet de enige ben) wat je op die computer van plan bent te maken, ik wil namelijk wel eens iets zien dat 16gigabyte RAM nodig heeft :001_tongue:

Marijn
20th November 2009, 18:59
24 Gig Ram ichi :001_tt2:

Ik ben ook erg benieuwd, want als ik je systeem zo bekijk is het echt gigantisch. Voor die prijs had je makkelijk een degelijk workstation + 2 rendermachines kunnen kopen, wat voor de meeste 3D taken een stuk handiger was geweest. Natuurlijk heb je dan wel meer stroomgebruik en gedoe met kabels. In ieder geval, ik ben zeer benieuwd wat de gedachte erachter is geweest.

Shademaster
21st November 2009, 00:22
Onze renderslaves kwamen op het volgende uit, Renderpower boven alles:

2.66 Core i7
12gb ram
1TB spinpoint F3
Asus middenmoter moederboard (209 euro)
600 watt voeding
Geforce 9800gt
Efi-x

Met deze machine heb je een gigabit link met je netwerk, genoeg ram om de meest waanzinnige scènes uit te bakken, een videokaart en moederboard wat dankzij de Efi-x compatible zijn met OSX.

Bij Alternate waren we voor 890 euro klaar met zo een systeem inclusief BTW, ex btw is dat dus maar een schamele 712 euro.

Voor een 5000 euro heb je dus 7 van dat soort machines staan met 18000 CBP per stuk. Kortom je hebt 126000 CBP voor 5k.

Je kunt in een jaar tijd makkelijk 5k missen aan afschrijfbare apparatuur als je een redelijk draaiende eenpitter bent. Kaboem en je klus rendert in een nachtje ipv een week!

Voor Cinema maakt de grafische kaart overigens niet denderend veel uit. Zou kunnen dat je gekozen kaart geen merkbaar snelheids verschil gaat hebben met een goedkopere variant (dit als je puur c4d gaat).

Tom
21st November 2009, 04:01
hmmmz iemand die mijn pc overtreft....
en mja wat andere mensen in mijn klas niet gerender kregen in een week was bij mij in 15 minuten gerenderd

Dus ik sluit me aan bij de mening van de rest beter een goeie workstation en een paar extra rendermachines boven een pc waar je de capaciteiten toch nooit van zal benutten.

Dat je baas de helft betaald is mooi meegenomen maar ik vind het zelf een vrij zwak excuus om dan maar naar iets te grijpen wat je niet nodig hebt. Ik spendeer leiver 500 euro en krijg er 500 aan iets dat ik effectief nodig heb als 2000 euro te spenderen en 2000 euro te krijgen voor iets dat ik absoluut niet nodig heb.

@shademaster als j er zoveel bouwt ben je beter af met de stukken te laten overkomen uit de vs ;)

Marijn
21st November 2009, 16:22
Onze renderslaves kwamen op het volgende uit, Renderpower boven alles:

2.66 Core i7
12gb ram
1TB spinpoint F3
Asus middenmoter moederboard (209 euro)
600 watt voeding
Geforce 9800gt
Efi-x

Met deze machine heb je een gigabit link met je netwerk, genoeg ram om de meest waanzinnige scènes uit te bakken, een videokaart en moederboard wat dankzij de Efi-x compatible zijn met OSX.

Bij Alternate waren we voor 890 euro klaar met zo een systeem inclusief BTW, ex btw is dat dus maar een schamele 712 euro.

Voor een 5000 euro heb je dus 7 van dat soort machines staan met 18000 CBP per stuk. Kortom je hebt 126000 CBP voor 5k.

Je kunt in een jaar tijd makkelijk 5k missen aan afschrijfbare apparatuur als je een redelijk draaiende eenpitter bent. Kaboem en je klus rendert in een nachtje ipv een week!

Voor Cinema maakt de grafische kaart overigens niet denderend veel uit. Zou kunnen dat je gekozen kaart geen merkbaar snelheids verschil gaat hebben met een goedkopere variant (dit als je puur c4d gaat).
Bedankt voor de info, lijken me interessante systeempjes! De 12 GB Ram lijkt me ietswat overpowered, zou je met 8 ook al niet makkelijk toekomen? Verder vraag ik me af waarom er nog een vrij degelijke grafische kaart in zit, want eigenlijk gebruik je toch helemaal geen grafische zaken bij die renderslaves? Ben benieuwd!

Shademaster
22nd November 2009, 16:41
Bedankt voor de info, lijken me interessante systeempjes! De 12 GB Ram lijkt me ietswat overpowered, zou je met 8 ook al niet makkelijk toekomen? Verder vraag ik me af waarom er nog een vrij degelijke grafische kaart in zit, want eigenlijk gebruik je toch helemaal geen grafische zaken bij die renderslaves? Ben benieuwd!

12 is slechts een fractie duurder en voor architectuur previz met duizenden bomen erg lekker. De grafische kaart is slechts 40 euro en bedoeld om OSX compatibiliteit mee te verwerven. Ook wil ik met het oog op de toekomst kijken naar nog memory intensievere applicaties zoals After Effects en Final Cut farm rendering. Ram is tegenwoordig toch spot goedkoop in vergelijking met 2 jaar geleden. Toen koste een beetje ECC ram al snel 1000 euro per 2 gb.

Het grappige is, in amerika heb ik een quote opgevraagd bij Alienware en die kunnen me die systemen leveren tegen 1100 euro inc. Moet je nagaan hoe laag de dollar staat! 1100 euro voor een freaking Alienware renderslave! Word dan wel de coolste farm ter wereld haha! Doe je ze allemaal in dezelfde rode LED kleur en je laat je logo er op frezen :lol::thumbup1::001_tt1::001_tongue::laugh: .

Marijn
22nd November 2009, 17:12
12 is slechts een fractie duurder en voor architectuur previz met duizenden bomen erg lekker. De grafische kaart is slechts 40 euro en bedoeld om OSX compatibiliteit mee te verwerven. Ook wil ik met het oog op de toekomst kijken naar nog memory intensievere applicaties zoals After Effects en Final Cut farm rendering. Ram is tegenwoordig toch spot goedkoop in vergelijking met 2 jaar geleden. Toen koste een beetje ECC ram al snel 1000 euro per 2 gb.

Het grappige is, in amerika heb ik een quote opgevraagd bij Alienware en die kunnen me die systemen leveren tegen 1100 euro inc. Moet je nagaan hoe laag de dollar staat! 1100 euro voor een freaking Alienware renderslave! Word dan wel de coolste farm ter wereld haha! Doe je ze allemaal in dezelfde rode LED kleur en je laat je logo er op frezen :lol::thumbup1::001_tt1::001_tongue::laugh: .Ah, op die manier. Het was natuurlijk ook pre-11.5 toen jullie die spullen kochten, dan kan ik het zeker begrijpen. Maar als ik het goed begrijp ga je de boel nog eens uitbreiden dan? Dat wordt een mooie farm!

Shademaster
23rd November 2009, 12:15
Ah, op die manier. Het was natuurlijk ook pre-11.5 toen jullie die spullen kochten, dan kan ik het zeker begrijpen. Maar als ik het goed begrijp ga je de boel nog eens uitbreiden dan? Dat wordt een mooie farm!

We hebben er nu 2 gebouwd ter experimentatie, eentje in een oude G5 toren gebouwd en eentje met standaard box kast. Dit was puur ter experiment of de OSX conversie lukt (super easy btw). De bedoeling is om in de loop van 2 jaar de farm op te bouwen tot 50 core i7 slaves met 12gb ram draaiend op OSX. Allemaal Cinema4D natuurlijk :) . Je hebt nu een farm die minstens 5 jaar mee gaat en ook berust is op de memory eisen van de toekomst. Er is zelfs een upgrade naar 24gb ram mogelijk als de prijzen en demand er naar is.

Het grappige is dat ik in de loop der jaren mijn renders zo heb leren optimizen dat ze precies binnen 1 nacht of minder vallen voor 1 MacPro. We zijn nu zelfs zo ver dat we een zeer ingewikkelde highend car render van 4 seconden beeld in een half uur gerenderd hebben op 1 macpro ipv de vroegere week rendertijd. Voor architectuur is het echter wel super om zoiets te hebben. Moet je eens nagaan wat voor epische dingen je kunt maken met 50x12gb nodes ram EN 11.5 instances! :w00t:

Je rendertijd word gewoon letterlijk door 50 gedeeld. Uitgerekend dat de hele farm 196x zo snel is als een standaard imac lol!

dr paaj
23rd November 2009, 13:31
:blink: sssslikkk wat een wensen en hardware...

Rich_Art
23rd November 2009, 13:40
LoL ik kom wel aankloppen als er gerenderd moet worden. :)

Peace,
Rich_Art. :thumbup1:

MacObsession
23rd November 2009, 15:17
Ja, een heuse setup. Wel jammer dat je voor PC kiest! Als grote apple fan kan ik je gerust zeggen dat apple vele male stabieler is, en kwa configuratie een kinder eitje is. Al eens screen sharing gezien met een mac. Het overnemen van de gehele mac op Full Resolutie binnen 1 min? Tja dan mis je wel wat, jammer. Uw geheugen is wel waanzinig! Ik denk dat 16GB ruimschoots voldoende is voor een macpro. Ik heb nu 8GB en dit is te weinig als je nog andere dinge uitspookt buiten cinema 4d. Ben ook maar hobby'ist en puur amatuur en vindt jaartje terug de macpro spotgoedkoop. Ik dacht een 2499 euro voor een 8 core + 120 euro voor 4Gb geheugen erbij. En dit gaat behoorlijk snel! Als he het echt niet kan laten, en nog meer power wilt, maak dan een render farm van mac mini's 2.26 ghz duo core voor 549 euro stuk!
Alles zal super snel werken, geen virussen, en altijd fun achter je MAC.

groeten

ichi.one
23rd November 2009, 15:29
Ja, een heuse setup. Wel jammer dat je voor PC kiest! Als grote apple fan kan ik je gerust zeggen dat apple vele male stabieler is, en kwa configuratie een kinder eitje is. Al eens screen sharing gezien met een mac. Het overnemen van de gehele mac op Full Resolutie binnen 1 min? Tja dan mis je wel wat, jammer. Uw geheugen is wel waanzinig! Ik denk dat 16GB ruimschoots voldoende is voor een macpro. Ik heb nu 8GB en dit is te weinig als je nog andere dinge uitspookt buiten cinema 4d. Ben ook maar hobby'ist en puur amatuur en vindt jaartje terug de macpro spotgoedkoop. Ik dacht een 2499 euro voor een 8 core + 120 euro voor 4Gb geheugen erbij. En dit gaat behoorlijk snel! Als he het echt niet kan laten, en nog meer power wilt, maak dan een render farm van mac mini's 2.26 ghz duo core voor 549 euro stuk!

groeten

Screensharing rules!!! eens je dat gewoon bent in het kantoor... ik hou zo 3macs aan het werk :thumbup:
tja the apple experience heb er net nog een gekocht en alleen al hoe alles
is verpakt en hoe leuk het is om het open te doen....als je van vormgeving houd werk je op een mac. punt :glare: en nu rennen :lol:

Marijn
23rd November 2009, 16:58

groetenStabiliteit is geen argument wanneer je het over een renderfarm hebt: moest er toch een keer een PC wegvallen, dan render je met 49 ipv 50 computers. Cinema 4D kan daar trouwens automatisch mee om gaan.

Mac's worden wel vaker gebruikt in een renderfarm, maar dan worden die machines overdag ook gebruikt als workstation. Als pure rekenpower is het zonde van het geld lijkt me zo. Al ken ik wel een paar mensen met een (kleine) Mac farm.

Hoe kom je trouwens aan 8GB voor Cinema 4d? Ik haal met mijn scenes hooguit iets meer dan 1 Gig. Enige momenten dat ik echt tegen mijn Ram grens aanloop is bij Fluid Simulaties en dergelijken.

@Shademaster: ik kom wel eens kijken als de boel geinstalleerd is!

Shademaster
23rd November 2009, 17:30
Stabiliteit is geen argument wanneer je het over een renderfarm hebt: moest er toch een keer een PC wegvallen, dan render je met 49 ipv 50 computers. Cinema 4D kan daar trouwens automatisch mee om gaan.

Mac's worden wel vaker gebruikt in een renderfarm, maar dan worden die machines overdag ook gebruikt als workstation. Als pure rekenpower is het zonde van het geld lijkt me zo. Al ken ik wel een paar mensen met een (kleine) Mac farm.

Hoe kom je trouwens aan 8GB voor Cinema 4d? Ik haal met mijn scenes hooguit iets meer dan 1 Gig. Enige momenten dat ik echt tegen mijn Ram grens aanloop is bij Fluid Simulaties en dergelijken.

@Shademaster: ik kom wel eens kijken als de boel geinstalleerd is!

Ik denk dat MacObsession de thread starter's PC bedoeld :) .

Kwam stabiliteit ligt het niet aan de hardware maar aan de software die er op draait. We hebben ook bootcamp op onze mac's staan en dat is een disaster kwa stabiliteit, met name Vista kan er een potje van maken.

De reden dat we de farm PC=>OSX willen maken is zodat we niet de gebruikelijke windows ellende op ons dak krijgen en met een OS werkt wat exact hetzelfde is als hetgeen je op werkt.

Ik gebruik vaak meer dan 4gb ram. Ik heb vaak grote HDR panorama's in mijn scenes zitten en erg veel 2k textures. Dan gaat het vrij rap!

Kom gerust maar eens kijken haha! Lijkt me tof. We hadden laatst de elektricien op bezoek en die vertelde ik dat we 50 computers in de kelder gingen zetten. Hij werd helemaal wild en heeft nu 10 groepen aangelegd, 5 computers per groep om opstart spanning te minimaliseren. Hij heeft ook al een dikkere kabel naar de boerderij gelegd waar meer dan 100 ampere doorheen kan. Volgende week komt ie 50 stopcontacten aanleggen LOL!

ichi.one
23rd November 2009, 17:55
Hoe kom je trouwens aan 8GB voor Cinema 4d?

ben dit weekend voor de eerste keer door de 12gigabyte RAM gegaan
met één gebouw, dus zo gek is 8 niet
met enkel 8gigabyte RAM moest ik regelmatig rendering in 2 snijden om op volle resolutie te renderen tss 5000/6000pixels

Marijn
23rd November 2009, 18:03
@Shademaster: ik denk het ook, maar halverwege heeft hij het ook nog over een renderfarm, dus ik denk dat er wat overlap is.

@ichi: dat zijn dan toch gebouwen die uit een of ander absurd onefficient CAD programma komen hoop ik? Ik krijg ook wel eens van die CAD bestanden door: huisjes met dakpannen van 1000 poly's per dakpan. Gek word je ervan.

ichi.one
23rd November 2009, 20:08
nee deze hebben we zelf gemodeld VW & C4D
maar wel een gevel van dejoroosters met glas er achter
plus 4 verdiepingen kantoor met inrichting t/m deurklinken
en natuurlijk boven ieder buro een tl bak etc...
maar de dejoroosters waren het probleem omdat het net om een test ging welke formaat grid/rooster nog doorzicht gaf had de GI (c4d & vray beide geprobeert) het heel erg moeilijk en liep het geheugen snel vol tijdens het renderen maar tot nu toe is dit de eerste keer met de 12giga ram
ik zie het nog niet snel gebeuren....

MacObsession
24th November 2009, 11:14
Ik zeg niet dat cinema 4d alleen 8Gb gebruikt. Ik zeg dat 8Gb wel aan de lage kant is, dat je meer wil doen dan alleen cinema op een mac. Ik ben ook verwent hobbyfotograaf en werk daarmee dan ook met aperture. Mijn library is dan ook tegen de 180GB aan RAW foto's. Deze kan ik allemaal on the fly bekijken en bewerken. Geen wachttijden, conversie's, openen, gewoon direct bekijken full screen. Dit vergt natuurlijk wel enig geheugen. Alles werkt ook onder 64bit, waardoor er meer geheugen kan genomen worden. Als ik hierbij dan nog eens photoshop CS4 open, gaat hij virtueel geheugen gebruiken (hardeschijf ruimte). Dus deze programma's staan alle drie open. Op een mac is het natuurlijk onnodig om telkens een programma aftesluiten dat je een ander wilt. Kan ook op pc, maar zoals ik al zij ben ik APPLE FAN, en kan er niks mij doen switchen ;-)) En als enige macfan, sta ik nog alle dagen versteld van hoe simpel alles wel werkt. Een mac mini staat nu te draaien als mediaserver en hangt aan mijn TV. Maar ik kan op eender welke mac, deze computer overnemen binnen de 30sec. Percies of ik zit achter de mini. Of nog mooier met een ipod touch kan ik gewoon lekker de mini bedienen! en dit ook direct! Dus niet dat er eerst drivers, software, voorkeuren enz moet juist gezet worden. Gewoon met een druk op het touch screen et voila. Mac staat dan ook voor simpel en eenvoud met het grootste gebruik gemak zonder gedoe.

greets

AntonG
24th November 2009, 13:53
http://www.hardware.fr/articles/778-3/comparatif-geant-131-processeurs-intel-amd.html

http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/27/IMG0027460.gif

Lunetta
25th November 2009, 02:41
Kwam stabiliteit ligt het niet aan de hardware maar aan de software die er op draait. We hebben ook bootcamp op onze mac's staan en dat is een disaster kwa stabiliteit, met name Vista kan er een potje van maken...
http://www.parallels.com/eu/ ?
Heb er wel persoonlijk geen ervaring mee. Alleen van horen spreken.

dr paaj
25th November 2009, 08:09
Parallels/VMware/Virtualbox wil je níet gebruiken om een netrender te laten lopen.
- prestatieverlies
- netwerk perikelen

Bootcamp en Vista zijn een hel en op een mac al helemaal. XP 64 en 7 64 bits draait super op een MacPro.