PDA

View Full Version : GI baking

nickyc
5th May 2009, 14:43
Ik had een vraag over het bakken van gi.
Ik heb een scene met een object(een gemodeleerde gloeilamp).
Verder heb ik een hdri op een sphere gezet en een plane object als vloer met een normale standaard shader.
In de render settings staat gi aan.
Het volgende is mijn vraag, het bakken van schaduwen op het plane object is dat mogelijk zonder een extra lamp.
Ik zie namelijk alleen een gebakken schaduw nadat ik een lamp in de scene zet.
Dit is niet de bedoeling want ik wil de lumminantie van de hdri en de schaduwen hiervan op het plane object hebben.
Dit vroeg ik mij dus af.

Hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.
Ik heb de Lynda dvd over belichting en dit wordt hier niet in vermeld.

Gr.
Nick

Marijn
5th May 2009, 17:14
hoi Nick,

Met de Bake Object functie (in het menu render) kun je objecten baken, op die manier kun je dus de GI baken. Of dit heel erg nodig is weet ik niet, want de Camera Animation GI is toch wel vrij snel. En baken zorgt vaak voor minder mooie resultaten. Succes!

En natuurlijk welkom op het forum ;)

nickyc
5th May 2009, 18:40
ja, leuke site, ga hier vaker komen.

Over het bakken, ik wil gewoon precies weten hoe het werkt, of het bruikbaar is is wat anders maar denk dat dit zeker wel eens voor gaat komen.
In ieder geval zit ik nog steeds met hetzelfde probleem.
Ik heb de texture gebaked alleen is die zwart, de normals staan de goede kant op dus ik weet niet precies wat ik hier aan kan doen.
Mocht je een idee hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk.

Groetuh.
Nick

Marijn
5th May 2009, 18:51
Veel meer dan kiezen wat je wilt baken (de illumination) en op "OK" drukken is het niet hoor. In de bijlage een zipje met voorbeeldfiles, ééntje voor het baken en eentje erna. Zo moet het wel lukken denk ik.

In feite is GI baken vooral erg handig bij zaken als gamedevelopment. Voor een gewone CG scene zal je het niet zo snel gebruiken.

nickyc
5th May 2009, 19:14
bedankt voor de snelle replys, nice.
Ik begrijp je opzet, die heb ik zelf ook gefixt op deze manier.
Gewoon een object met illuminatie licht geven.
Ik vraag me af of je met een hdri hetzelfde hebt want in mijn geval niet.
Zou je eens kunnen checken wat er gebeurt als je dezelfde scene door een HDRI laat belichten met GI.
En dan de schaduwen en belichting van de GI baken in het vloerobject.
Check dat aub dan kom je zeker het probleem tegen of niet en kun je me vertellen wat er aan scheelt.

En om alles te renderen met GI kan erg lang duren en heb nog niet genoeg ervaring met de nieuwe GI om te weten of die flickerfree is.
Ben nu wat aan het renderen dus zullen het over 10 uur weten.
Daarom zou ik het graag in wat kortere tijd willen doen.
En ja ik heb je GI tutorial al bekeken, erg handig by the way, nice one.
En tja of baking nou goed is of niet dat zal zich voor dit project moeten uitwijzen.
Ben benieuwd.

Marijn
5th May 2009, 19:30
Met een HDRI gaat het precies op dezelfde manier, alleen verwijder je dan die kubus met luminance kanaal en zet je een HDRI op een Sky object. Maar de techniek om te baken is hetzelfde. Misschien heb je je object per ongeluk niet geselecteerd als je op de bake knop drukt? Post anders eens je scene, dan kunnen we zien wat er mis gaat.

nickyc
5th May 2009, 19:58
Klopt, je hebt gelijk mijn objecten nemen de gi over, maar als ik een plane object gebruik lukt het niet, check die maar in jouw scene daar heb ik het namelijk ook in gedaan.

Maar we are getting there, nog ff:D
Thanx alvast.

Gr.
Nick

Marijn
5th May 2009, 20:32
Waarschijnlijk omdat je geen textuur in je materiaal van je plane hebt zitten? Dat is namelijk wel nodig.

nickyc
5th May 2009, 20:59
ik had hetzelfde materiaal gebruikt als jij voor je kubus had aangebracht.
alleen op een plane.
Probeer het zelf eens, bij mij wordt die gebakte textuur dan zwart.
De setup heb ik bijgevoegd.
Succes.

Marijn
5th May 2009, 21:11
Vreemd, hier werkt het toch gewoon. Misschien klopt je texture path niet? Zie je wel iets gebeuren als je op bake drukt? Want normaal gezien zie je dan in het vierkantje de render progress. Plaats anders eens een zip bestandje met je bestand.

nickyc
6th May 2009, 09:57
Bij deze de bijgevoegde file met probleem
Check het eens als je tijd heb, hoor graag wat er mis mee is.
Thanx.
Nick

Marijn
7th May 2009, 00:10
Geen probleem hier. Op deze manier zie je natuurlijk wel nauwelijks verschil met het origineel, omdat je een witte belichting hebt zonder schaduwen. Zet eens een object in je scene dat een GI schaduw werpt op je plane, dan zie je dat het wel degelijk juist wordt gebakken.

Oh, en natuurlijk de GI wel aanzetten.

nickyc
7th May 2009, 13:00
weet je, het is als ik een object "te groot" maak(valt wel mee dus) dat die dan niet meer baked.
Raar maar waar.
Maar waarom restricties vraag ik me af, lijkt me raar dat anderen dat niet hebben.
Als ik de standaard geometrie zoals een cube etc in de scene zet en bak is er niets mis mee, wordt die veel groter dan wordt die zwart...
Miljaar, hoe kan da?

Gr.
Nick

Marijn
7th May 2009, 14:46
zolang je met een sky object werkt als lichtbron zou dat niet mogen gebeuren, anders zou het kunnen zijn dat je lichtbron in je kubus zit en dus geen licht geeft op de kubus. Ik heb in het verleden al complete scenes gebaked en dat was nooit een probleem, dus je doet toch nog iets niet helemaal goed.

nickyc
7th May 2009, 16:36
Ik ga nu ff een dik weekendje weg maar daarna wil ik echt een oplossing vinden, ik irriteer me mateloos dat het niet werkt.
:cursing:
AAAAAH.
Maar goed, tot volgende week.
En thanx voor het mede zoeken naar een oplossing.

Gr.
Nick

Marijn
7th May 2009, 16:41
Je kan altijd even een scene posten die wel werkt en een die niet werkt, dan kunnen we eens kijken.