PDA

View Full Version : Fantasy

Dakke
19th June 2011, 17:22
hey iedereen!!!

k wil proberen om eens een nette render te maken ivm een fantasy scene met alles erop en eraan, daar ik hier nog massa's ervaring in ontbreek....

hier alvast men eerste render:

Rich_Art
19th June 2011, 20:12
Kijk dit kan een heel leuk plaatje worden. Het begin is veel belovend.

Peace,
Rich_Art. :v:

Rego
19th June 2011, 20:42
Hier nog wat ter inspiratie voor de texturing :)

http://www.mikelima.de/portfolio/portfolio/twisted-mushromms/

(even op het plaatje klikken voor de render)

Aan de linkerkant staat de downloadlink naar de C4D-file.

Dakke
19th June 2011, 21:57
damn... das knap, kijk zulke texturing ontbreek ik nog :-) hoop met deze scene wat wijzer te worden :-D

per channel 5 tot 10 layers... hoe komt ge erop.... kblijf meestal op 2 a 3 layers max. bestaan hier goede tuts over?

Rego
19th June 2011, 22:26
damn... das knap, kijk zulke texturing ontbreek ik nog :-) hoop met deze scene wat wijzer te worden :-D

Ik denk dat er maar weinigen zijn die zulke textures even snel uit hun mouw schudden.. :)

per channel 5 tot 10 layers... hoe komt ge erop....

De texture is niet van mij hoor. Was het maar zo :)

kblijf meestal op 2 a 3 layers max. bestaan hier goede tuts over?

Heel weinig vrees ik. Eigenlijk is het basisprincipe niet eens zo heel erg lastig. Het lastigste is om een texture die je in je hoofd hebt of in werkelijkheid ziet zo te doorgronden dat je 'm kunt vertalen naar al die verschillende lagen. En verder is het natuurlijk een kwestie van heel veel trial & error; kleine dingetjes veranderen, kijken wat het resultaat is, verder pielen etc. Materialen van anderen zijn dan vaak heel goede uitgangspunten. Zet de verschillende channels in deze texture maar eens een voor een uit, dan krijg je al snel een idee welke specifieke funtie ze hebben in het geheel.

cinematic4d
19th June 2011, 23:41
Ziet er nu al leuk uit. Nu nog texturen zoals in dat voorbeeldje van die link van rego. Dat vind ik altijd knap als men zulke shaders maakt zonder bitmaps te gebruiken.

Dakke
20th June 2011, 00:26
vind ik altijd knap als men zulke shaders maakt zonder bitmaps te gebruiken.

je bent niet alleen :-) heum weet alleen niet hoe daar aan te beginnen :-/

sfBlackfox
20th June 2011, 02:32
Ik gebruik bijna constant alleen shader eigenlijk. Het is nu pas dat ik me echt de limiet teveel voel van de noise en tiles dat ik me op texturen ga plaatsen :)
Het leuke aan een shader vind ik wel dat er soms iets totaal anders uit komt dan dat je verwacht had.

Deze is bijvoorbeeld het resultaat van een experimentje om een normal-map te maken met shaders :D

Toch even vermelden dat ik toch wel een sterk vermoeden heb dat de link van Rego een boel ZBrush is :D :)

Rich_Art
20th June 2011, 08:19
och even vermelden dat ik toch wel een sterk vermoeden heb dat de link van Rego een boel ZBrush isAls je doelt op die mushrooms van Mike kan ik je uit je droom halen. :-) Dit is 0,0% Zbrush en 100% C4D shader werk. :beach:

Iedereen zou zich eigenlijk moeten verdiepen in de material editor van C4D.
Daar kun je echt zoveel mee doen. Ik gebruik bijna nooit alleen maar een image/texture. meestal een image/texture in combie met shaders. Maar ook heel vaak gewoon alleen shaders. En de hulp van de reference shader van Blackstar solutions is dan wel een fijne om te hebben.

Zie screenshot.. Dat is een shader van mijn hand. (Color channel.) Gewoon lekker stapelen en je kunt echt mooi dingen maken.

http://www.c4dlounge.eu/forum/attachment.php?attachmentid=5358&stc=1&d=1308550683

Peace,

Dakke
20th June 2011, 13:38
....slik.....

Rich_Art
20th June 2011, 13:59
lol, lijkt ingewikkelder dan het is hoor.

Peace,

Marijn
20th June 2011, 23:17
Ik gebruik bijna constant alleen shader eigenlijk. Het is nu pas dat ik me echt de limiet teveel voel van de noise en tiles dat ik me op texturen ga plaatsen :)
Het leuke aan een shader vind ik wel dat er soms iets totaal anders uit komt dan dat je verwacht had.

Deze is bijvoorbeeld het resultaat van een experimentje om een normal-map te maken met shaders :D

Toch even vermelden dat ik toch wel een sterk vermoeden heb dat de link van Rego een boel ZBrush is :D :)Mooi werkje Hans, meer van dit soort "testjes"!

Dakke
23rd June 2011, 11:35
dit is momenteel het resultaat... scheelt nog van alles :-/ en de scene is volgens mij veel te "leeg"

Rich_Art
23rd June 2011, 11:47
Ja ik mis wel wat spanning ook. Probeer eens wat meer met het licht te spelen.
http://www.c4dlounge.eu/forum/album.php?albumid=1&pictureid=33

Wil niet zeggen dat die van mij nu zo'n spannend geheel is maar heeft wel meer spel van licht. :-)

Je kunt er altijd nog wat gras en kleine planten bij maken.. Wat rotte bladeren, een stuk hout etc.

Peace,

Dakke
23rd June 2011, 11:53
hehe wist niet dat je ook zo'n scene had :-) paddestoelen zijn populair :-D

ja idd, zal nog veel moete opvullen en uw lichtspel is idd veel beter :-)

Dakke
24th June 2011, 13:16
mmm krijg toch nog ni echt het gewenste resultaat,

als ik hout of bladeren toevoeg lijkt het allemaal net wat te fake... zal nog wat moeten experimenteren denk ik...

kleine update:

Rich_Art
24th June 2011, 13:23
nou opzich niet eens zo heel slecht maar mis wel contrast het is wat vlak allemaal.

Peace,

Dakke
24th June 2011, 13:44
bedoel ja dan het schaduw gebeuren voor meer contrast of de materials die allemaal wat te plat zijn? of is het geheel te ééntonig?

zou die kroonkurk er willen uithalen omdat die wat schreeuwerig is maar dan is het geheel zeker te "leeg"

Rich_Art
24th June 2011, 14:00
nou het hele plaatje is wat contrast arm. het verschil tussen licht en donker is er bijna niet.

Peace,

Dakke
24th June 2011, 16:52
ietsje meer licht en kweet dat het cliché is maar heb er ne kabouter op gezet :-p of het iets bijdraagt laat ik in het midden :-D

Rich_Art
24th June 2011, 19:22
Haha.. mja mja ik ben nog niet heel erg onder de indruk. Klinkt misschien niet zo leuk maar nog steeds vind ik de belichting minder..... Ik mis ook wat schaduw op de grond.

Peace,

Dakke
25th June 2011, 00:54
bwa ni leuk klinken... die van ons zegt altijd dat het goe is... heb ik dus niks aan he :-)
dus zeker ni inhouden :-D

denk dat ik al men belichting beter opnieuw doe... had op die spots shadows aan gezet maar zelfs op hard kreeg ik geen schaduws... moet dus ergens iets mis zitten,
nachtje over slapen en vers opnieuw beginnen :-D

Tom
25th June 2011, 19:38
heb je je receive shadows niet afgezet op je grondtekstuur? of staat je visiblity van je spots niet veel veel hoger als je schaduwen, want dan krijg je inderdaad geen schaduwen, staan je spots wel op je paddestoelen gericht en niet ervoor en al dat soort dingen die voor de hand liggen maar waar je nogal snel overkijkt ;)

Dakke
27th June 2011, 17:26
@Tom: zal waarschijnlijk zoiets geweest zijn... heb soms de neiging om te rap te gaan en ja... kans is groot dat je dingen vergeet of ondoordacht te werk gaat, word flink afgestraft laterop natuurlijk :-(

heb de hele belichting eruit gekapt en opnieuw begonnen... het is allemaal een flink stuk helderder geworden, schaduwen komen er beter uit maar is nog steeds niet wat ik in gedachten had...

scene is belicht met 1 key light, 1 rim light, 1 fill light, sky en 4 of 5 spots

Rich_Art
27th June 2011, 20:42
Kijk dat ziet er al een heel stuk prettiger uit.

Peace,

Marijn
28th June 2011, 08:06
Inderdaad een stuk beter! Ivm de belichting: probeer de boel eens te belichten met een fel oranje zonlicht, een blauwe Sky, en GI. Zo krijg je veel kleurcontrast, dat werkt bij fantasy altijd wel goed.

Dakke
30th June 2011, 08:57
heb nog even een kleine oefening gedaan op belichting,
ligt het aan mij of mijn scherm of maak ik het allemaal net iets te donker?

greetz

Rich_Art
30th June 2011, 09:23
Geen id.. Maar deze is inderdaad wat donker. Of het lijkt meer of het een avond belichting is. Laag staande zon.

Peace,

Roger
30th June 2011, 11:17
Dat komt ervan als je nachtwerk doe hé:on_the_quiet2:

Marijn
30th June 2011, 16:31
Prima voor een avondsetup inderdaad. Probeer, als je wilt oefenen met licht, anders eens de volgende sfeerbelichtingen te maken voor deze scene:

- Tropisch strand in de zon
- Nacht bij heldere hemel
- Zonnig interieur

Die sferen zou je moeten kunnen uitstralen enkel door het aanpassen van de belichting. Dat soort extremen zorgen er voor dat je goed begint na te denken over hoe licht werkt en hoe je het moet toepassen.

Dakke
30th June 2011, 22:04
@ Roger: daar zeg je zoiets :-)

@ Marijn: leuke uitdaging en meteen een brok werk, ga me de komende 2 maand verder verdiepen in belichting en materials, en als er nog plaats is op het forum post ik de resultaten wel even :-D

owja en dat onding (die trackball) staat hier naast me, is eentje waar je enkel de ball kunt gebruiken om je muis te besturen... dacht dat het handig was... niet dus, raad het iedereen af lol, ben men tablet gewoon en wil niks anders meer :-D

Dakke
5th July 2011, 01:30
Prima voor een avondsetup inderdaad. Probeer, als je wilt oefenen met licht, anders eens de volgende sfeerbelichtingen te maken voor deze scene:

- Tropisch strand in de zon
- Nacht bij heldere hemel
- Zonnig interieur

Die sferen zou je moeten kunnen uitstralen enkel door het aanpassen van de belichting. Dat soort extremen zorgen er voor dat je goed begint na te denken over hoe licht werkt en hoe je het moet toepassen.

zo... even met materials en layers aan het knutsellen geweest :moil: (1 van mijn beste pogingen denk ik) en ook eventjes aan marijn zijn opdracht gedacht :wink:

ben benieuwd wat jullie ervan denken :paint3:

Tom
5th July 2011, 09:29
Wel het is nogal plastic achtig dus las dat de bedoeling was is het goed gelukt

metaal heeft nood aan meer reflectie eventueel even een sky insteken voor de reflecties

Rjsmal
6th July 2011, 19:19
He dakke, je laatste fantasy render ziet er goed uit.

Marijn
6th July 2011, 19:53
Je shaders zien er erg goed uit, hele verbetering inderdaad. Ik denk wel dat ze nog niet volledig tot hun recht komen vanwege de belichting.

Probeer je belichting eens te maken met één licht, één sky, en GI. Speel vervolgens vooral met de kleur van je Sky, en de kleur van het licht. Op die manier zou je een normale buitenbelichting perfect moeten kunnen maken. Meerdere lichten zou ik voorlopig vermijden, tenzij ze er echt zijn (en das meestal niet het geval). Succes!

Dakke
7th July 2011, 12:50
thx voor de reacties,

het plastic gevoel kan mss door de belichting komen, veel reflectie heb je niet als metaal contineu in en uit een bus getrokken word, zal nog wat moeten sleutelen :-/

hey Marijn, heb bij deze renders één sky en GI gebruikt en TWEE lichten.... dus 1tje afzetten :-)

kmoet nu gaan werken dus zal er me morgen pas weer kunnen insmijten :-D en verwacht elk moment die Nitroblast plug-in, ben benieuwd :-D

rbolier
7th July 2011, 13:49
Ik vind de eerste het mooist:)

Dakke
14th July 2011, 02:09
Hey rbolier, thx is mijn persoonlijke voorkeur ook :-)

heb nog wat geprobeerd en gerommeld en hier zijn nog 3 renders...

1ste: geen lichtpunten, enkel een sky (met zon) en een sky voor de reflections + GI

2de en 3de is met de 2 sky's 1 lichtpunt (area) en GI