View Full Version : Het maken van een Ruine omgeving
Marijn
14th May 2009, 19:05
hoi allemaal,
In deze tutorial, die deel is van het lesmateriaal van het CVO Leuven, laat ik zien hoe je een simpele omgeving kan maken. Dit is deel 1, deel 2 volgt volgende week. Het belangrijkste element is de vloer: hoe meng je twee texturen met elkaar aan de hand van een masker, en hoe geef je de individuele texturen andere projections.
Bekijk deel1 (http://www.c4dlounge.eu/forum/tutorials/marijn/ruine1/ruine1.html)
In deel 2 maken we een gras materiaal in BodyPaint, en verspreiden we dat over de scene met MoGraph. Het resultaat daarvan is hieronder te zien. De derde render is een render met een wat aangepast belichting - dit komt niet terug in de tutorial. Wil je wat oefenen met je belichting, dan kun je proberen deze laatste render te evenaren of overtreffen.
Bekijk deel 2 (http://www.c4dlounge.eu/forum/tutorials/marijn/ruine2/ruine2.html)
Veel succes ermee!
Rich_Art
14th May 2009, 19:22
Geinig ..... Thanks for het uploaden.
Peace,
Rich_Art. :thumbup1:
Marijn
14th May 2009, 19:28
No problemo! Even voor de duidelijkheid: de tutorial is ook gewoon door mij gemaakt. Anders komt het misschien vreemd over :)
Rich_Art
14th May 2009, 19:42
Vanzelfsprekend. :)
Peace,
Mazur
14th May 2009, 21:07
Ha Marijn, erg waardevol voor de beginnende C4D-er! Tof!!
Hey, Marijn
Leuke tutorial, volgende fase die ik ga volgen iet of wat al van bodypaint proeven. hehe. Leuk te horen dat er toch opleidingcentra zijn die C4d willen aanleren. Hier in de Far West Flanders, is het steeds 3dsMax. Keep up the good work.
Mve
jonathan
15th May 2009, 09:26
mooi gedaan marijn inderdaad zeer leuke entry level tutorial voor deel 1 thans weet nie wat je van plan bent met deel 2 maar wordt vast ook leuk.
bedankt voor de moeite :)
greets jona ;)
Marijn
15th May 2009, 09:33
Bedankt allemaal! Deel 2 wordt vooral het maken en verspreiden van gras, met behulp van alpha planes en zelf gemaakte textures.
Genie
15th May 2009, 21:34
Vriendelijk dank, tot vandaag nooit geweten wat de projector effect deed
zo zie je maar ;je leert iedere dag toch weer iets nieuws
ben benieuw naar les 2 :thumbup1:
Rich_Art
15th May 2009, 21:52
Grappig. Ik gebruik de projector shader al vanaf het begin ongelofelijk veel...
Peace,
Marijn
30th May 2009, 14:42
Deel 2 staat nu ook online, zie de eerste post van dit topic!
Rich_Art
30th May 2009, 15:07
cool ga ik vanavond even bekijken..
Peace,
Rich_Art
30th May 2009, 16:55
Prima tut Marijn. Ik heb hem net bekeken. Wat ik wel grappig vind is dat de fusion shader nog zoveel gebruikt wordt. Niet alleen door jou maar door heel veel users.
En dat terwijl we de layer shader hebben waarmee je precies het zelfde en meer mee kan bereiken.
Ze hebben de fusion erin laten zitten vanwege compatibiliteit met materials uit eerdere C4D versie's. Maar ze zullen niet verwacht hebben dat er zoveel nog steeds gebruik maken van deze shader.
Peace,
Genie
30th May 2009, 18:26
@rich ...macht der gewoonte...ik gebruik hem ook nog steeds :)
@marijn , dank je wel voor weer 'n uitstekende tut :thumbup1:
Marijn
30th May 2009, 19:26
Tnx mannen! Het gebruik van de Fusion shader komt bij mij eigenlijk door het volgende: om te illustreren wat je doet vind ik de Fusion Shader duidelijker dan de layer shader. Daarom gebruik ik deze meestal in de les en in tutorials. En bijgevolg gebruik ik hem in mijn eigen projecten eigenlijk ook. Soms wordt het dan wel een heel geklik en bedenk ik me "toch maar eens met de layer shader aan de slag". :laugh:
Rich_Art
30th May 2009, 21:46
Het gebruik van de Fusion shader komt bij mij eigenlijk door het volgende: om te illustreren wat je doet vind ik de Fusion Shader duidelijker dan de layer shaderMmm ik zie niet in waarom de layer shader lastiger uit te leggen is dan een fusion shader.
Zie image.
De onderste is de base channel (een image in een projector om een andere mapping te gebruiken meer tiles in dit geval). Dan de mask channel en daar boven op de Blend channel.
Deze 3 heb ik een een folder gestopt (de bovenste)
Lijkt me toch net zo eenvoudig als een fusion shader... :)
Alleen heb je met de layer versie meer controle.
Peace,
Marijn
30th May 2009, 22:38
Uiteindelijk is het principe natuurlijk precies hetzelfde. Ik vind de Fusion Shader gewoon ietsje duidelijker, gewoon omdat je de bekende input boxes hebt die je kent uit de main channels. Het scheelt allemaal niet zoveel natuurlijk, maarja.
Rich_Art
31st May 2009, 08:38
Haha je moet idd doen waar je zelf het lekkerst mee voelt.
Peace,
Dutch_Stylez
1st June 2009, 17:41
erug leuk gedaan, bedankt... zou leuk zijn om een paar resultaaten te zien... in ieder geval heb je mij aangestoken ik ga een ruine tunnel maken, precies mijn ding :):) ga zo door...
altijd interessant om te zien hoe anderen het doen... ik had bijv. de weg in BP in een andere layer ingetekent... maar wat je hebt gedaan met de projector was wel een interessante oplossing...
Greetz Tom
Rich_Art
1st June 2009, 19:51
Ja ik gebruik de projector zelf ook heel vaak. errug handig.
Ik heb op het moment (door omstandigheden) even geen puf voor C4D maar zodra het kan wil ik ook zoiets maken. Ik hou zelf ook erg van dit soort scene's.
Peace,
een klein omerkingetje, in de tut gaat het eigelijk over rendervriendelijke begroeiing, dus lijkt het mij ook best nuttig om de planes met bomen op niet op 100 polies ofzoiets te laten staan maar die ook even naar 1 te verzetten ;)
en ik denk dat ik deze les nooit heb gehad ;) want het pad gedoe kende ik nog niet, dus weer iets bijgeleerd. Mooie tut
Hey Marijn,
leuke tut, zal ik kunnen gebruiken, heb wat problemen om grasvelden realistisch te krijgen, heb geen hair module dus deze is zeker goed van toepassing.
Kan je het verdelen van de grasplukjes ook zonder de mograph plugin. ( deze bezit ik niet, maar zou eigenlijk een must moeten zijn ).
Groeten
Rich_Art
2nd June 2009, 11:28
Het verdelen van Grasplukjes gaat wel zonder Mograph natuurlijk maar zal niet makkelijk gaan.
Wat ik je in plaats van Mograph wel kan aanbevelen is de PaintOnSurface plugin.
Die is niet duur en zeer geschikt om objecten over een landschap te painten.
Zie mijn review (http://www.c4dlounge.eu/forum/showthread.php?t=122)
Peace,
cheta
19th July 2009, 15:39
Hi Marijn,
Ziet er top uit heb leuke trucs gezien.
Groetjes,
Cheta
cheta
20th July 2009, 14:22
Hij Marijn,
Wanneer komt de 3e deel ik ben heel benieuwd.
taha
Rich_Art
20th July 2009, 15:04
Marijn heeft het erg druk op het moment dus deel 3 zal even op zich laten wachten.
Peace,
Marijn
20th July 2009, 15:22
Het is momenteel inderdaad wat druk om tutorials te maken, daarnaast staat er ook geen deel 3 gepland voor deze serie. Wat zou je graag zien in een deel 3? Eventueel wil ik dat dan wel overwegen.
benchaf
16th October 2009, 20:41
super , bravo , j'ai bcp aimer
pour les matériaux, comment les charger?
merci
Marijn
17th October 2009, 17:17
Hi benchaf,
I think you're asking how to load the materials? Please use either English or Dutch, French is a bit tricky to understand and even trickier to write.
benchaf
18th October 2009, 15:32
thank you , im asking how to load the materials for this tutorial ,
Tom
19th October 2009, 16:52
This tutorial is a part of c4d classes.
But basically you jsut have to search for textures on the internet ;) and use this way of working.
nightfly
29th December 2009, 20:22
Hallo!
Je hebt het over CVO Leuven, toevallig heb ik laatst op hun website zitten kijken omdat ik opzoek ben naar een opleiding/cursus om cinema4d helemaal mij eigen te maken... Volgens mij is er op dit moment niks daar ofwel? weet jij zo nog goede opeidingen/cursusen ?!
groet,
Stephan
[QUOTE=Marijn;2667]hoi allemaal,
In deze tutorial, die deel is van het lesmateriaal van het CVO Leuven, laat ik zien hoe je een simpele omgeving kan maken. Dit is deel 1, deel 2 volgt volgende week. Het belangrijkste element is de vloer: hoe meng je twee texturen met elkaar aan de hand van een masker, en hoe geef je de individuele texturen andere projections.
Marijn
29th December 2009, 20:32
Jawel hoor, begin januari starten de inschrijvingen weer, en kan je je inschrijven voor de verschillende Cinema 4D cursussen :) Die beginnen eind januari.
Welkom op het forum trouwens!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.