C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > De Salon

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26th July 2017
Hermenator Hermenator is offline
Member

Default Substance Designer/Painter aanbieding (nog een paar dagen)

Hallo allemaal,
Er loopt op dit moment een tijdelijke aanbieding op alle producten van Substance (34% korting tot 29-07).
Ik overweeg al een tijdje om Substance Painter aan te schaffen en dit zou een goed moment zijn. Ik heb de trial-versie gedownload en struggle nog een beetje met de workflow naar Cinema 4D.

Enerzijds zijn de UVs uit c4d vaak niet gelijkmatig, dat geeft vreemde schaalverschillen in je texture als je een "Fill-layer" gebruikt in SP. Anderzijds zijn de renders uit c4d vaak matter dan wat je in SP ziet.

Kortom, zijn de materialen uit Substance Painter goed te gebruiken in c4d? Of zijn er beter alternatieven om PBR (Physically Based Rendering) materialen te maken?

Alvast bedankt,
Hermen
Reply With Quote
Old 26th July 2017
Nieuwus's Avatar
Nieuwus Nieuwus is offline
Moderator

Ik had Painter al in m'n bezit en vorige week ook designer maar gekocht met deze aanbieding.
De textures zijn vaak veel donkerder in C4D dan dat ze in Painter zijn maar dat is goed op te lossen door wat te spelen met filter in je C4D materiaal.
Wat betreft de UV heb ik nog geen problemen gehad maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je object goed is unwrapped.

Ik weet dat er een gratis plugin is voor 17 (dacht van allegorithmic zelf) en hoger die je substance materiaal van painter naar c4D kan exporteren maar dat heb ik niet nog uitgeprobeerd aangezien ik nog met 16 werk.

Ik denk dat er geen beter programma is voor een PBR workflow momenteel afgezien misschien van Quixel maar daar ben ik niet bekend mee. Het is dan ook niet voor niks dat een groot deel van de games/film industrie substance painter/designer gebruikt.

EDIT: Overigens heb ik alleen nog maar metalen en houten objecten vanuit Painter naar C4D geexporteerd. Geen idee hoe t met skin e.d zou gaan.
facebook.com/PrivatePolygon
privatepolygon.nl

Last edited by Nieuwus; 26th July 2017 at 18:51.
Reply With Quote
Old 26th July 2017
Member

Default Substance vooral voor games?

Ha Jarno,
Dank voor je snelle antwoord! Quixel kende ik nog niet, blijkbaar een Photoshop plugin.
Maar ik heb bij al deze programma's het idee dat het vooral op games gericht is, en minder op zeg Product Visualisatie en Arch-Viz. Klopt dat, of is het echt een ontwikkeling die bredere impact heeft?

Wat die plugin betreft, misschien bedoel je Frostsoft Pixelberg? Als je een dikke gpu hebt, kun je hier practisch realtime mee renderen. Dat is precies de reden dat ik denk dat het vooral voor games is. Maar de materialen zien er wel goed uit...

Groeten,

Hermen

Last edited by Hermenator; 26th July 2017 at 20:22. Reason: added link
Reply With Quote
Old 27th July 2017
Nieuwus's Avatar
Nieuwus Nieuwus is offline
Moderator

Hi Hermen!

Quixel is inderdaad een Photoshop plugin en word ook erg veel gebruikt.
Ik bedoelde niet die plugin, al is die van Frostsoft heel interessant voor realtime renderen. Ik doelde eigenlijk op deze:
https://www.allegorithmic.com/substance-cinema4d
Hiermee word de overgang van materialen uit painter naar C4D makkelijker gemaakt.

Ik denk wel dat het klopt dat al deze programma's zijn gemaakt voor de games industrie (en misschien films) waar de details zo hoog mogelijk moeten zijn en zo min mogelijk poly's berekend hoeven te worden.
Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de arch-viz wat in de unreal engine word gemaakt, is dat bijna niet van echt te onderscheiden. Ook die materialen kunnen uit Painter komen.

Of dit ook in de product visualisatie veel word toegepast durf ik eigenlijk niet te zeggen maar ik zou niet weten waarom niet. Je kan ook prima een high poly object texturen in painter zonder dat de textures op een low poly model gezet hoeft te worden.

Ik spreek mijzelf dus eigenlijk een beetje tegen merk ik nu maar een groot deel van alle AAA Game studios's gebruiken wel Substance
facebook.com/PrivatePolygon
privatepolygon.nl
Reply With Quote
Old 28th July 2017
Member

Hoi Jarno,

Haha, die 'plugin' die je bedoelt zit tegenwoordig standaard in R18 Daarmee kun je (procedurele) materialen uit Substance Designer in c4d gebruiken (zgn .sbsar files). Erg cool, ik heb er al een paar gedownload van de online substance library. En daarmee wordt Substance Designer wel erg interessant.

Substance Painter kan deze materialen ook importeren, en dan kun je ermee schilderen en imperfecties op aanbrengen etc. Maar de uitvoer van Painter is gewoon een set 2D textures.

Maar nu we het er zo over hebben, de oplossing is dus de textures van Painter in dezelfde channels zetten als de 'plugin' dat doet! Opgelost!

Wat betreft games/VFX/film only: Ik heb er ondertussen heel wat meer over gelezen en deze drie categorien groeien steeds meer naar elkaar toe. Hier een interessant artikel wat dit betreft. Daarbuiten maken ook op cgarchitect mensen zich druk over de steeds beter wordende 'real time' render resultaten (zoals je zegt in bijvoorbeeld UE4).
Reden waarom het in ArchViz/ProductViz nog niet zo aanslaat is:
1) Dat het meestal om fonkelnieuwe producten gaat (Niemand koopt een Iphone met krassen en vingerafdrukken erop)
2) Dat het werken met procedurele materialen geen UV mapping vereist, en dus sneller is (heb je ooit een gebouw UV-unwrapped? Gewoon een cube map erop en klaar).
3) Dat het renderen voor architecten vaak iets is wat er na een heel ontwerpproces 'even bij moet worden gedaan' voor de klant. Ik las wel dat men vond dat klanten steeds meer ge/verwend waren door de overdaad aan realistische beelden in film/advertenties, waardoor ArchViz renders soms als 'te steriel' worden ervaren.
4) 'Real time' daar niet echt nodig is (maar kortere render tijden wel!)

Kortom, het is een interessante ontwikkeling die de 3D-wereld flink op zijn kop gaat zetten vermoed ik. En oh ja, 'Physically based materials' dat had Vray/Maxwell/Arnold al veel langer, maar dat dat nu haast realtime kan is echt nieuw.

Blijft de vraag wat ik ga doen... Nog 24 uur om te beslissen

Groet,

Hermen
Reply With Quote
Old 29th July 2017
Member

Unhappy crash

Hmm, bummer. Substance Designer gedownload maar het crasht meteen bij startup

Dus deze aanbieding laat ik maar aan mij voorbijgaan...

H
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules