C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > De Salon

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11th February 2012
Tom's Avatar
Tom Tom is offline
Senior Member

leuven is zeker een aanrader, Ik ben een van hun eerste studenten dus ik heb nog wat groeipijnen meegemaakt, maar als ik jaar na jaar de evolutie zie van de eindwerken van de studenten kan je er niet omheen.

Buiten dat vond ik eht leuk om les te hebben van twee verschillende mensen met verschillende sterktes en achtergronden, zo leer je een programma veel dieper kennen.
Reply With Quote
Old 11th February 2012
ichi.one ichi.one is offline
Senior Member

is het niet eerder een vraag wat je in de 3Dwereld wil gaan doen,
dan welke opleiding "goed" is ?
Old 11th February 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

De lessen in leuven zijn inderdaad goed van niveau, voor dat niveau eigenlijk lachwekkend goedkoop, maar dat heeft te maken met de tussenkomst van vadertje staat.
Ik heb ooit cursussen georganiseerd voor een 10 tal ontwerpers, voor 3D studio Max, dit was bij een bedrijf dat naast hard-en software ook trainingen organiseerde, ik noem de naam hier niet, prijs was als ik me goed herinner 700 euro per halve dag inclusief de (beperkte) catering uiteraard. Die prijs op zich is natuurlijk geen probleem, te weten dat daar telkens afwisselend een 5 tal personen tegelijk zaten, maar op het moment dat ikzelf dan, omdat er een plaats vrijkwam en omdat het me wel interesseerde eens een halve dag meeging bleek dat het niveau echt meelijwekkend laag was. Op bepaalde van mijn vragen kwam er geen antwoord van de lesgever die dan vervolgens even verdween "om kopies te gaan nemen", vermoedelijk snel een hulplijn raadpleegde en dan met een half antwoord terugkwam. Hoewel ik toen (helemaal zonder opleiding en nooit een boek over gelezen) eigenlijk alleen wat met booleans kon rommelen.

Als je hier echt je job van wil maken is een degelijke basisopleiding zeker de moeite waard, ook als die geld kost, maar het probleem is dat je eerst moet weten wat je er voor in de plaats krijgt.
Anders is het beter dat je met tutorials werkt, zelfs als die betalend zijn.
Voordeel van een betalende tutorial is dat die meestal gestructureerd in mekaar zit en je van A tot Z door een project loodst, daar waar losse tutorials, hoewel soms heel leerrijk, meestal slechts bepaalde deelaspecten belichten.
Doorgaans heb je voor 50 of 100 dollar al een hoop materiaal.
Of je neemt een abonnement op bvb cineversity, daar worden denk ik ook alle facetten bekeken, en dat is ook best betaalbaar.
Probleem met tutorials ( of een andere lesmethode van thuis uit, zoals die website) is dat je de nodige discipline moet hebben om er een regelmaat in te houden.

En nog een bedenking hierbij: Als je hiervan een fulltime job wil maken moet je (dat geld voor veel dingen trouwens) zorgen dat je er echt goed in bent. En dan beter echt goed in een bepaald deelaspect, dan redelijk goed in al zijn aspecten. Dit overlapt een beetje met die andere thread over concurrenten uit het verre oosten. Als je echt goed bent, origineel in je ideeŽn, snel in de uitvoering, enz, dan speelt de prijs niet echt een rol. Als je klant op je kan rekenen, dan is die redelijk trouw. Als je echter middelmatig werk levert, dan kan die het inderdaad net zo goed in het buitenland halen voor een derde van de prijs...
In deze branche is dit echt belangrijk, een middelmatige architect zal altijd wel wat huisjes bouwen, een middelmatige advokaat komt altijd wel ergens aan een job in de juridische sfeer, een middelmatige bouwvakker vind altijd wel wat verbouwingsklussen, maar een middelmatige 3D artist riskeert onder de voet gelopen te worden door een IndiŽr, een Chinees of een Oezbeek die bereid is van voor veel minder te werken. Internet, weet je wel.
Bovendien allemaal een pak gemotiveerder dan ons want ze zijn gewoon van het met minder te moeten stellen.
Een portfolio is dus heel belangrijk. Als ik morgen van een klant een vraag krijg in 3D waar ik zelf niet aan kan of wil beginnen (zelfkennis is ook belangrijk) dan weet ik zo al wie ik kan aanspreken voor modelleerwerk, animatiewerk, enz. En het zal geen verre oosterling zijn
Niet dat ik iets tegen chinezen heb, maar in mijn branche is snelheid, kwaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid (of noem het vertrouwen) zo belangrijk dat de prijs (hoewel belangrijk natuurlijk) niet het eerste discussiepunt is. Maar goed,dit is even buiten het onderwerp.

Dus: Als je het gevoel heb dat je echt een verschil kan maken: Zeker doen, niet op een paar 100 euro kijken, en zorgen dat je werk zichtbaar is voor iedereen.
Als je het gevoel hebt dat je de top niet kan bereiken: Hou het als een hobby en "don't quit your dayjob" Voor zover die beslissing aan jou ligt.
Starten als bijverdienste is in dit geval zeker geen slecht idee.
Old 11th February 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Dank je Dweemes!

Het is inderdaad zo dat ik het aangename met het noodzakelijke probeer te verenigen. Mijn toekomst bij Defensie is verre van rooskleurig. Ik denk dat ik het nog een jaar of 4 uit kan houden, daarna zal ik een andere richting in moeten slaan. En waarom niet waar je interesses dan liggen? Ik begrijp heel goed dat er behoorlijk wat concurrentie is op dat gebied (maar ja, in welke bedrijfstak is dat er niet). Toch moet je een keer de gok wagen...

Qua interesse denk ik voornamelijk aan motion graphics. Ik heb het vertrouwen erin dat je daar heel veel kanten mee op kunt.
Ik ben de volgende opleiding tegengekomen en heb er meer informatie over aangevraagd. Ziet er serieus uit:

http://www.artdesigncollege.nl/cursu...gstraject.html

Lijkt me geweldig om te doen, al is het maar om wat "bij te klussen", en dan verder te zien....
Old 11th February 2012
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Ik heb ook vaak zitten denken om een overstap te wagen. Het probleem is dat alleen ik een vaste baan heb. dan is een baan als freelancer geen optie.
Verder vraag ik mij af of het dan nog wel leuk is.
Nu is het allemaal hobby. Ik ben bang dat als ik er mijn werk van ga maken, het "moeten" gaat worden.......... En als het moeten is dan is het niet leuk. (in mijn geval)
daarnaast vraag ik mijzelf altijd af of ik wel goed genoeg ben om dit als werk te doen.. Een beetje hobbyen is wel wat anders dan daadwerkelijk iets afleveren waar een klant happy mee is...

Peace,
Rich_Art.
Old 11th February 2012
Tom's Avatar
Tom Tom is offline
Senior Member

lol rich goed genoeg zeker, maar in de rest kan ik je volgen
Reply With Quote
Old 11th February 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Van moeten kan inderdaad minder fijn zijn dan gewoon voor de lol.
Klant bepaalt hoe, wat en wanneer.
Vooral dat wanneer: niet als je er zin in hebt, maar binnen 3 dagen moet het af. Vooral creatief zijn "op bevel" is soms moeilijk.
Een vaste baan is soms een "hinderpaal" om de stap te zetten, want waarom zou je zekerheid opgeven voor onzekerheid. En hoe ouder je wordt, hoe moeilijker. Meer verplichtingen, een gezin enz...
Maar waarom niet van die zekerheid gebruik maken om daarnaast fijn een portfolio en een naam op te bouwen voor het geval dat?
Het vergt de nodige inzet, maar je kan het aangename van de 2 koppelen.
Old 11th February 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Inderdaad, wil ook nog niet zeggen dat ik met gierende banden de kazernepoort verlaat, maar er drijven wel donkere wolken... Tja, en dan sta je met Havo, een jaartje HTS en 20 jaar dienstervaring met tanks bij Randstad aan te kloppen. Van die gedachte word ik niet echt vrolijk... Dan maar liever voorbereiden met iets wat ik ontzettend leuk vind om te doen!
Old 8th June 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

De beslissing is genomen: Ik ga mij inschrijven bij het CVO in Leuven!

Sinds januari ben ik nu met C4D bezig, en ben erachter dat ik het toch wel heel erg leuk vind. Ik sta er bijna mee op en ga ermee naar bed. Dus wil ik er meer van leren.
Het zal niet meevallen, avondlessen en dan ook nog 500km te moeten rijden, maar na heel veel vergelijken (kwaliteit/prijs) ben ik tot de conclusie gekomen dat ik echt naar het CVO moet.

Tutorials zijn ontzettend handig en leuk. Heb ook veel contact met Pavel, waar ik ook veel van leer. Maar echt les krijgen geeft je (hoop ik) wat meer diepgang. Om in plaats van een kunstje aan te leren, ook te begrijpen waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. Maar dat vertrouw ik Kees en Marijn wel toe. ;-)

Hopelijk gaat het lukken om 2 vakken op 1 dag te volgen, maar dat hoor ik nog.

Sta al te popelen om te beginnen, haha...
Old 8th June 2012
kingcoma's Avatar
kingcoma kingcoma is offline
Member

500km? Per dag?!

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules