C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Beginner hoekje - Beginner Corner > Beginners forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14th October 2012
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Nee dat is waar.... Maar kijk bv eens hoe een fotograaf dit zou belichten. Ik denk wel iets meer dan 3 Lights. Al moet iedereen doen wat hem/haar het meest bevalt natuurlijk.

Peace,
Rich_Art.
Old 14th October 2012
-=N-B-K=-'s Avatar
-=N-B-K=- -=N-B-K=- is offline
Administrator

Ik heb eigenlijk geen idee hoe een fotograaf dit zou doen, ik wordt dan ook gelukkig niet gehinderd door enige kennis, haha.
Maar ook bij mij is het uitproberen tot ik iets heb wat ik mooi vind.
Ik heb het wel al vaak gehad dat belichting niet wou lukken en ik steeds meer lights toe ging voegen om uiteindelijk te eindigen met maar een paar lights.
Meer is niet altijd beter denk ik.
Reply With Quote
Old 14th October 2012
Erelid

http://www.c4dlounge.eu/forum/showthread.php?t=5078

Zo ongeveer. :-)

Peace,
Rich_Art.
Old 14th October 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Heb dezelfde ervaring, voor normale scenes binnen heb je met 3 lichtbronnen een goeie basis, + een paar lichten om moeilijke punten bij te lichten of zo. En als het dan niet goed komt heb je de neiging van meer en meer lichten bij te zetten, maar eigenlijk moet je eerst de basislichten goed plaatsen en instellen.
Als het dan niet lukt na het 15de licht zet je ze een voor een uit en blijkt er geen verschil op te zitten.
Old 14th October 2012
Petertje's Avatar
Petertje Petertje is offline
Senior Member

Met het licht in Cinema ben ik technisch gezien niet zo op de hoogte. In de scènes die
ik maak in Cinema, zitten vaak niet meer dan 3 of 4 lichtbronnen en dat heb ik denk ik meegenomen uit mijn werk als studio fotograaf. Nu heb je met fotografie te maken met
de schaduw die elke flitser geeft. Die kun je in Cinema uitzetten... da's dan weer handig.
Maar met studio fotografie maakte ik veel gebruik van reflex schermen en dit pas ik ook toe in Cinema. Voor mij werkt het :-). Als ik zo'n fruitschaal zou moeten belichten in
Cinema zou ik aan een lichtbron genoeg hebben denk ik. Dus ik blijf het draadje volgen
omdat ik toch nieuwsgierig ben naar de reden van zoveel lichtpunten in een scène.
Reply With Quote
Old 14th October 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

ik denk dat je om een goede 3D scene te kunnen maken ook een stuk opleiding of ervaring fotografie nodig hebt, want het eindresultaat staat of valt met de juiste belichting.
Wat wel handig is in bepaalde omstandigheden is dat je in de digitale wereld ook dingen kan die in de realiteit niet kunnen.
Zo kan je bvb van elke lichtbron niet enkel de schaduw uit zetten, je kan ze ook "negatief" laten werken.
Dit wil zeggen, als je bvb onder een tafel teveel licht hebt, dan kan je er gewoon een lichtbron onder zetten die je een negatieve intensiteit geeft, waardoor die lichtbron eigenlijk licht wegneemt en dus "donkerheid" (of hoe zeg je dat) aanmaakt, niet te verwarren met schaduw!
je maakt op die manier eigenlijk een soort "zwart gat"
Old 14th October 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Weer een render gemaakt zonder GI. Nog steeds zoekende naar de juiste instellingen...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Fruit_0018c.jpg
Views:	254
Size:	126.6 KB
ID:	8509  
Old 16th October 2012
Kumeling's Avatar
Kumeling Kumeling is offline
Member

Nou dit ziet er behoorlijk goed uit hoor Richard! ik ben nog aan het klungelen met de textures, maar de les in BP en UV mapping heeft veel geholpen gisteren.
Old 16th October 2012
Erelid

Ik mis een beetje diepte, het is allemaal wat egaal belicht.

Peace,
Rich_Art.
Old 16th October 2012
roobol roobol is offline
Admin Team

Zo kan je bvb van elke lichtbron niet enkel de schaduw uit zetten, je kan ze ook "negatief" laten werken.

Wees voorzichtig als je dat met gekleurde lampen doet: als je een groene lamp een negatieve waarde geeft krijgt je scène een magenta kleurzweem.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules