![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hey allemaal,
Momenteel ben ik bezig met het modelleren van een industriële cilinder. Leek mij wel leuk om als oefening te doen, maar loop bij het maken van de kap tegen een probleem op. Deze is uit 1 stuk gegoten, en wil hem als model ook zoveel mogelijk uit 1 stuk maken. Door de unieke vorm lukt mij dit bijna niet. Was zelfs genoodzaakt booles te gebruiken ![]() Ik zal een paar renders toevoegen en foto's van het origineel. Wie heeft een idee hoe ik dit beter aan kan pakken? ![]() Last edited by Leopard1975; 22nd January 2013 at 23:07. |
|
||||
|
||||
![]()
Excuus, had mn phong tag niet juist staan. Het resultaat is iets beter dan hierboven, maar toch ben ik nog benieuwd hoe ik dit netter zou kunnen doen. Helemaal als de gaten er nog in moeten...
|
|
|||
|
|||
![]()
Het is wat moeilijk te zeggen zo, misschien kan je de file uploaden?
Niet dat ik nou zo geweldig ben met mesh, maar dan zal ik kijken of ik je wat beter kan helpen (en er zelf ook nog van leren ![]() Er zitten ook wat vorm fouten in het model, heb je van die foto's in c4d geladen? Als het kan zou ik nieuwe foto's maken, recht van boven en voren voor de verschilende views in c4d, maar anders kan je ze zo gebruiken (of eerst in photoshop de perspectief transform gebruiken om het iets beter te krijgen) Last edited by Remarkable; 22nd January 2013 at 23:58. |
|
||||
|
||||
![]()
Klopt, de schroeven zijn nog te klein. voor het beeld had ik ze even geplaatst, net als die kwart rondingen. Het probleem zit hem echt in het stuk daar achter. Heb Pavel net gesproken en hij adviseerde dat stuk overnieuw te doen en te beginnen met spline modeling vanaf de cirkel, en dan naar achteren werken.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hoi,
Ik heb ook even een poging gewaagt, leuke oefening! Zal proberen uit te leggen wat ik gedaan heb. 1-begonnen met een cilinder van 36 segmenten, daarmee komen de segmenten precies op de plek van van wat jij edges hebt genoemd. de onderste cap heb ik weggehaald. 2-knifecuts gemaakt in loop mode, precies de hoogte van de edges. 3-de polygonen geselecteerd op de plek van 1 edge en de met 0 geextrudeerd. (met nul extruderen doe ik vaak!! werkt vaak beter dan een echte extrusie.) omdat de edge precies onder een hoek van 90 graden staat kan je hem nu mooi uittrekken, en de punten mooi op hun plek slepen om de juiste vorm te krijgen. 4-nu de edges geselecteerd (de echte van het model dit keer) aan de onderzijde van de edge die ik net gemaakt heb. 5- deze ook weer met 0 geextrudeerd en in front view de punten netje op hun plek gesleept. Zo werk je je weg naar achter, uiteraard heb ik maar een kwart gemaakt en deze twee maal in een symmetry object gegooid want je moet niet meer doen dan nodig. ALLE edges heb ik met 0 gextrudeerd en ook maak ik veel gebruik van de mogelijkheid je axis op -100 of +100 te zetten, zo kan je met de scale tool heel makkelijk punten op hun plek krijgen. In het voorbeeld staan alle edges nog geselecteerd zoals ik ze bewerkt heb. zag trouwens op het laatste moment dat de inkepingen op de plek waar de bouten nìet zitten bij mij te diep zijn geworden maar dat maakt verder niet zo uit. Het logo zou ik trouwens met een displacement texture proberen te doen, zo blijft het één gegoten geheel en 't is ook een leuke oefening. Het is waarschijnlijk een andere manier dan Pavel zou gebruiken maar zoals altijd zijn er meerdere manieren om je doel te bereiken. Nog twee dingen, plan altijd goed vooruit en waarom is jouw model zo heel erg klein of lijkt dat maar zo? Op de ref. foto's lijkt hij mij groter dan een cm of twee wat hij nu is. Probeer naar ware grote te modeleren. Hoop dat je d'r wat aan hebt. =W= |
|
||||
|
||||
![]()
Hey, dank je wel! Ik zal jouw manier eens even bekijken zodra ik van werk ben. Over de schaal: net even gekeken en er is inderdaad iets mis gegaan in het proces. Hij was namelijk wel op schaal gemaakt, ergens tijdens het modelleren zal ik iets fout gedaan hebben. Vandaar dat de schroeven en de randen ook niet meer passen.
Sowieso begin ik even helemaal opnieuw, en ik bouw hem eens volgens jouw aanwijzingen op. En het is zeker een leuke oefening! Het lijkt in eerste opzicht iets simpels wat je zo even modelleert, maar dat valt tegen, haha... |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, ik ben het eens met Pavel dat je veel met meer splines kunt werken (je kunt een cloner in een spline mask gebruiken als je hem in een connect object zet).
Maar wat vooral belangrijk is, is dat je vooruit denkt. Dat kan veel onnodig werk besparen en zorgen voor veel nettere mesh. Je kan bv zelfs (als je wat meer met polys bezig bent) een 3e symmetry object toevoegen die 45 graden gedraaid staat. Ik denk zelfs dat het mogelijk is dit hele ding in hypernurbs te maken, als je er goed over nadenkt en er goed mee om kan gaan. Omdat vrijwel alles is afgerond, je kan dan gewoon extra cuts maken om scherpere edges te krijgen. Last edited by Remarkable; 23rd January 2013 at 14:06. |
|
|||
|
|||
![]()
ik denk dat ik terug lijfstraffen ga invoeren.....
|
|
||||
|
||||
![]()
@roobol,
De vraag is alleen voor wie, leerling of leraar.....? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hahaha... Niet voor niets dat ik hem opnieuw ga doen!
@ NBK: Er zullen in Animatie 2 vast wel weer stoelen door de klas gegooid gaan worden, dus de leraar zal zijn helm weer mee moeten nemen... |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|