C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Animatie, Dynamics

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19th December 2017
Petertje's Avatar
Petertje Petertje is offline
Senior Member

Default mijn 1e animatie

Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Mij is gevraagd een hele korten animatie te maken van piepschuim balletjes
die in beeld komen vallen/ vliegen en dan samen een product vormen (b.v.
een simpel koffertje). Omdat ik echt minimale ervaring met animatie heb
zou een beetje hulp of tips voor een tutorial mij verder kunnen helpen.
Ik hoop dat iemand wat mooie tips voor mij heeft :-)

Vast bedankt,

Peter
Reply With Quote
Old 19th December 2017
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Member

Send a message via Skype™ to Wes

Dynamics - zwaartekracht etc. gaat je dat al heel snel bezorgen vermoed ik, in deze tutorial leggen ze dat redelijk goed uit

https://greyscalegorilla.com/tutoria...-in-cinema-4d/
Reply With Quote
Old 20th December 2017
roobol roobol is offline
Admin Team

In aanvulling op wat Wes zei, om ze van buitenaf op een vorm te krijgen kan je van de rigid body tag onder forces de optie "follow position" animeren (zie badeend in bijlage)
Attached Images
File Type: jpg badeend.jpg (208.3 KB, 11 views)
Attached Files
File Type: zip badeend.c4d.zip (765.4 KB, 3 views)
Old 20th December 2017
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Met de plugin X-particles gaat een en ander een stuk beter, op voorwaarde dat je ook daar weer alle toeters en bellen van uittest.
En er het geld aan wil geven, niet extreem duur voor wat je er tegenwoordig allemaal mee kan, maar als het enkel voor die ene opdracht is, misschien wat erover?
Wel mooi speelgoed.
https://insydium.ltd/
Old 20th December 2017
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Member

Send a message via Skype™ to Wes

Met xparticles is dit heel simpel op voorwaarde dat je ermee kan werken, helaas geen instapvriendelijke plugin om mee te beginnen..
Reply With Quote
Old 21st December 2017
Petertje's Avatar
Petertje Petertje is offline
Senior Member

Iedereen bedankt voor de tips en info. Inmiddels is gevraagd om een test animatie te maken
dus daar kan ik het e.e.a. gaan uitproberen. Beetje lastig punt is dat de piepschuim balletjes rond in beeld komen en daarna als een strakke vorm (samengeperste balletjes) opgebouwd moet worden. Ik ga de uitdaging aan en laat jullie mijn (hopelijke) vorderingen zien :-).
Reply With Quote
Old 21st December 2017
Admin Team

net even geprobeerd met x-particles, ik heb er amper een paar uur ervaring mee opgedaan een paar jaar geleden, verder eigenlijk nooit wat mee gedaan ( dat is een aandachtspunt natuurlijk, loont het de moeite) maar heb hier net op een kwartiertje een set-up opgesteld die een hoop balletjes richting een vorm laat vliegen om er vervolgend aan te blijven kleven. Iemand met ervaring doet dat op 2 minuten.
De leercurve valt wel mee, probleem is telkens al die instelmogelijkheden, je moet ze allemaal uitproberen om het effect te zien.
Er kruipt snel veel tijd in, dus 15 minuten opstellen kan je makkelijk laten evolueren in 15 uur tweaken.
Niet echt moeilijk, gewoon veel tijd, net zoals alles in C4D
Ik ben er wel va overtuigd dat je zonder de plug-in een pak langer gaat zoeken, en zeker bepaalde effecten veel moeilijker te maken zullen zijn.
Attached Files
File Type: zip xparticles.zip (3.99 MB, 3 views)
Old 21st December 2017
Admin Team

Wat het piepschuimeffect betreft, ik denk dat bolletjes die door mekaar gaan al gelijk sterk daarop lijken, je moet ze enkel buitenaan vlak maken, misschien een boolean operatie op het einde?
Old 21st December 2017
lange280's Avatar
lange280 lange280 is offline
Member

Petertje,

heb nu geen tijd, maar zal morgen ook even wat in elkaar steken voor je. Dit kan toch ook zonder xparticles heren>!?! gezonde dosis mograph en de nodige effectors, moeten we een heel eind komen..
Reply With Quote
Old 22nd December 2017
Admin Team

@lange: klopt helemaal (waarschijnlijk) maar zo is het met de meeste plugins. Ze maken je het leven makkelijk. Iemand die veel ervaring heeft met materials maakt ze zelf, iemand die veel modelleert maar geen tijd of zin heeft om zicht te verdiepen in materialen, koopt zich een plugin of pakket met materialen. Hangt ervan af of je er interesse, aanleg, en uiteraard ook tijd voor hebt.
Ik heb alles in huis om brood te bakken, en kan je op 5 minuutjes uitleggen hoe het moet, met amper 5 ingrediŽnten, maar ik koop het doorgaans gewoon bij de bakker...

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules