C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Recources, Tips >>>

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22nd February 2012
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Rich_Art View Post
Nou ik denk zeker dat AR een grote sprong voorwaarts en zeer zeker een heel stap dichter bij Vray maar ik blijf vray toch een fijnere engine vinden.
Voor de duidelijkheid: AR is de oude engine (voor R13), daar werkt Roger nu mee.

Quote:
Originally Posted by Rich_Art View Post
Dan heb je dat fout. :-) ik ken er wel een paar die Vray wel goed vinden maar VrayForC4d niet. Dit omdat er een aantal dingen niet samenwerken met Vray...
Mmm ja, das waar natuurlijk, maar dan heb je het over mensen die met een andere 3D app werken, want de gewone vray is er niet voor C4D.

@rikke: ik ben al sinds de R13 beta van plan een uitgebreide tutorial te doen over de Physical engine, maar dat is er door drukte nog niet van gekomen. Er is inderdaad zeker nood aan! Het probleem is dat Cinema 4D te lang een wat ongemakkelijke engine heeft gehad (AR) waardoor veel pro's rond R11.5/R12 op Vray zijn overgeschakeld, en daarna ook vray zijn blijven gebruiken. Dus je ziet ook niet zo heel veel high-end werk met de engine verschijnen. Maar technisch zijn de engine's zo'n beetje gelijk aan elkaar en kan je er gewoon dezelfde dingen mee.
Old 23rd February 2012
Rupart's Avatar
Rupart Rupart is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by Marijn View Post
Maar technisch zijn de engine's zo'n beetje gelijk aan elkaar en kan je er gewoon dezelfde dingen mee.
Dit maakt me toch nieuwsgierig Marijn. Naar mijn idee heeft V-ray standaard een frissere, meer realistische belichting als Cinema 13. Je mag het technisch gelijk noemen wat mij betreft, hoe het op de achtergrond werkt heb ik geen verstand van. Dat hoef ik gelukkig ook niet, mij gaat het om resultaat en dat wil ik zo vlug mogelijk bewerkstelligen. Het kan bijna niet dat 90% van alle professionals (archviz) V-ray gebruiken als renderengine. Dat zegt toch wel iets? Versie 13 kan een verbetering met zich mee hebben gebracht, ik ben benieuwd of deze hetzelfde niveau haalt als V-ray. Na dagen van tweaken met belichting in 13 heb ik nog niet de instelling gevonden die dezelfde "crispyness" geeft als V-ray. Het is inderdaad de artiest die het beeld bepaalt en niet de renderengine maar toch ben ik jaloers op iemand die zojuist V-ray heeft aangeschaft!

Op het Nexus forum heeft Arjo ooit een project gerenderd in Cinema Ún in V-ray. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit een Cinema versie voor 13 was, maar de V-ray render kwam er een stuk frisser uit! Misschien nog eens zoiets proberen?

Ik ben erg benieuwd, want als jij - zoals je insinueert - dezelfde resultaten uit Cinema kunt krijgen, is het voor mij de moeite nog meer tijd in belichting te steken...
Reply With Quote
Old 23rd February 2012
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Rupart View Post
Ik ben erg benieuwd, want als jij - zoals je insinueert - dezelfde resultaten uit Cinema kunt krijgen, is het voor mij de moeite nog meer tijd in belichting te steken...
Ik hou me niet echt veel bezig met archviz aangezien ik vooral animaties maak, maar in bijlage toch een paar frames van een project dat ik vorig jaar in elkaar heb gezet met de Physical renderer.

Wel even een belangrijke disclaimer: deze frames komen uit een HD animatie, dus er zijn een heleboel truucjes gebruikt om de rendertijd onder de 10 minuten per frame te krijgen. Niet helemaal een eerlijke vergelijking dus met iemand die archviz stills maakt, want dan kan je een render makkelijk een paar uur laten lopen. Bovendien kan je wanneer je stills maakt al je kleuren in photoshop gaan nawerken of bijtekenen/corrigeren tot alles precies is zoals je wil, ook dat kan bij een animatie niet. Dus als je de vergelijking met vray wil maken, kijk dan naar vray animaties en niet naar vray stills.

Overigens had dit project evengoed met AR gerenderd kunnen zijn. Je haalt dan niet exact dezelfde kwaliteit omdat de Physical veel betere texture/shader sampling heeft, maar ik denk dat de meeste mensen dat verschil niet zouden zien. Het belangrijkste verschil is dat de Physical veel flexibeler is en je veel minder kopzorgen bezorgd.
Attached Images
File Type: jpg archviz3.jpg (200.0 KB, 21 views)
File Type: jpg archviz2.jpg (193.3 KB, 17 views)
File Type: jpg archviz1.jpg (184.6 KB, 17 views)
Old 23rd February 2012
rikke rikke is offline
Member

Marijn, ik hou me bijna uitsluitend bezig met archviz en als ik die beelden van je zie zinkt de moed me in mijn schoenen!
Deels uit gemakzucht, deels uit tijdgebrek hou ik het al jaren vol met een 'area sunlight-met-luminance-gradient' aanpak, wat wel frisse renders oplevert, maar toch steeds wat karakter mist.
Ik had geen idee dat physical tot zoveel in staat is. Het wordt tijd dat ik de R13 mogelijkheden wat bestudeer
Old 23rd February 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Ik denk persoonlijk ook dat ervaring meer invloed heeft op het resultaat dan de tools (binnen bepaalde grenzen)
Schumacher zal sneller het circuit van francorchamps afwerken met een golfje dan ik met een ferrari, als ik al de finish haal.

Het zou echter kunnen zijn dat bepaalde presets in vray maken dat je sneller in staat bent tot mooie resultaten (sneller, lees: voor je ervaring opgedaan hebt) Maar dat is dan de verdienste van de presets en niet van Vray (onrechtsreeks weer wel natuurlijk)

Om dus de vergelijking af te maken: als je in die ferrari een automaat steekt en een electronische antislipregeling, dan zal ik hem mogelijk toch weer voorbijsteken.

Ik kreeg gisteren nog een tip van Rich in de "kersen thread" ivm het environment kanaal. Dat staat daar al sinds een decennium waarschijnlijk, en toch heb ik het nooit aangeklikt.

Dus toch eerst eens die release 13 en zijn Physical proberen te doorgronden voor ik er nog een pakket tegenaan gooi.
Old 23rd February 2012
Rupart's Avatar
Rupart Rupart is offline
Moderator

Quote:
Originally Posted by rikke View Post
Marijn, ik hou me bijna uitsluitend bezig met archviz en als ik die beelden van je zie zinkt de moed me in mijn schoenen!
I know the feeling

Dat ziet er goed uit Marijn! Laten we vooropstellen dat het dus kan. Nou ja, dat jij het kan. De vergelijking van Dweemes vind ik wel aardig, zo gauw je genoeg hulpmiddelen krijgt kan iedereen ermee overweg. Ofwel, presets waar je iets aan hebt! Als je ziet hoeveel instellingen er mogelijk zijn die elkaar ook nog eens onderling beinvloeden zit je al gauw op de miljoenen mogelijkheden... Niet heel vreemd als je daar niet mee overweg kunt. Op een gegeven moment heb je zoveel zitten tweaken dat je ergens genoegen mee moet nemen, de volgende keer neem je die instellingen voor lief. Het kan zijn dat de presets in V-ray beter zijn, hier ligt dan een kans voor Maxon?

Ik ben heel benieuwd hoe je tot dit soort resultaten komt Marijn, met of zonder Physical renderer.

Btw... zitten we nog on-topic?
Reply With Quote
Old 23rd February 2012
Roger's Avatar
Roger Roger is offline
Senior Member

Hoi Marijn, toffe Archviz mooie render van de gebouwen en het licht die erop valt, toch een klein vraagje: auto's rijden links en hebben een vreemde nummerplaat, ergens een locatie in Brussel die je hebt nagemaakt

please visite Roger┤s Internet Art Gallery
Reply With Quote
Old 25th February 2012
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Thanks guys!

@rikke: grappig genoeg heeft het toch niet zoveel met de Physical renderer te maken. Ik heb even een render uitgedraaid met de oude engine zodat je het verschil kunt zien. Textures zijn slechter gesampled, er zijn duidelijk meer Aliasing problemen, en de rendertijd is ook nog eens 3x zo lang. Maar globaal gezien is de look gewoon exact hetzelfde.

@Dweemes: presets zijn inderdaad heel belangrijk in vray, toch zou ik me daar niet teveel op focussen. Wanneer je enkel met presets kan werken en je klant wil wat veranderen kom je in de problemen. In het professionele circuit wemelt het van mensen die geweldig mooie dingen kunnen maken en een briljant portfolio hebben, maar dichtklappen zodra een klant met specifieke wensen komt. Maargoed, je kunt vooral veel leren van die presets natuurlijk.

@Rupart: renderpresets ontbreken inderdaad volledig in Cinema 4D, daar liggen zeker mogelijkheden!

@Roger: haha, goed gezien, dit is een realistatie buiten onze landsgrenzen.
Attached Images
File Type: jpg standard.jpg (220.5 KB, 10 views)
File Type: jpg physical.jpg (199.6 KB, 9 views)
Old 25th February 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

En "elk voordeel hep zen nadeel" of hoe klonk dat weer?

Presets kunnen handig zijn, maar maken ook lui, je gaat niet echt verder zoeken doe je geen ervaring op en soms loop je dan vast.
Zoals ik deze week mocht ondervinden met ambient occlusion in combinatie met een transparant materiaal, dat dus plots zwart werd ipv transparant...
Blijkt dan te maken te hebben met absorbtion distance van de transparantie en de ray lenghts van de ambiente occlusion, of zat er nog wat anders fout?
En dat heb je natuurlijk voor op het moment dat je geen tijd meer over hebt.
Dus begin je overal aan te tweaken en op een bepaald moment sta je terug op het punt waar je vertrok. Of is het opgelost maar weet je niet meer helemaal hoe je dat voor mekaar kreeg.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules