![]() |
|
|||
|
|||
![]() PaintOnSurface v1.5 ![]() Introductie: De PaintOnSurface plugin is ontwikkeld door Daniel Schild. Daniel is ook de maker van de gratis EdgeSweep plugin. Ikzelf liep regelmatig tegen het probleem aan dat ik objecten wil plaatsen op de surface van andere objecten. Bv steentjes op een vloer object. Maar daar is in Cinema4D op het moment nog geen goede functie voor. Al kan je met Mograph wel het één en ander bereiken. Maar met Mograph is er geen bijvoorbeeld collision detection Toevallig las ik op CGTalk dat er een nieuwe plugin is die hier speciaal voor is gemaakt. Ik heb direct contact opgenomen met Daniel en ben met de plugin aan de slag gegaan. Of het ook echt goed werkt en handig is vertel ik later. ![]() Het doel van de plugin is om snel en heel makkelijk een willekeur aan objecten te “painten” op de oppervlakte van een ander object. Deze “verf” kan bestaan uit allemaal dezelfde objecten of uit een verzameling objecten. Denk hierbij aan een verzameling van stenen met verschillende vorm en grote. Je kan dus schilderen met objecten. Ook is het mogelijk om met de plugin splines te schilderen. Eventueel direct onder een sweepnurbs zodat je bijvoorbeeld kabels kan painten. Ook is er een optie om stapelend te painten. En dit allemaal realtime zodat je de settings nog kunt aanpassen voordat het definitief gemaakt wordt. Tevens heeft de plugin een collision detection om te voorkomen dat de gepainte objecten elkaar overlappen. In de laatste versie v1.5 is er ook een optie bijgekomen om polygons te painten over bestaande geometrie. De plugin is te gebruiken met Cinema4D vanaf R9.105 en er is ook een Mac versie beschikbaar. Installatie: Zoals met de meeste plugins, laat ook PaintOnSurface zich makkelijk installeren. Ik ben tijdens de installatie geen problemen tegen gekomen. Het is een kwestie van de bestanden uitpakken in de plugin map van Maxon. Nadat C4D is opgestart staat de plugin in het plugin menu. Zodra je de plugin voor de eerste keer opstart wordt er gevraagd naar de licentie code. Als deze is ingevuld en op ok is geklikt dan opent de plugin zich en kunnen we aan de slag. ![]() De 3 modes: Er zijn 3 modes waarmee je kan painten. 1: De object mode (de standaard ) ![]() 2: De row mode. Om rijen van objecten mee te trekken. ![]() 3: De Spline mode. Hiermee teken je dus splines over je object. Ook heb je de mogelijkheid om er meteen een sweep van te maken (realtime slangen painten bv). ![]() De werkwijze: Deze is eigenlijk heel simpel. Je hebt als eerste natuurlijk objecten nodig waarmee je wilt gaan painten. Dit kan echt met alle objecten. Dit hoeven niet speciaal poly objecten te zijn. Het kan met alle primitive en ook met de nurbs objecten(Lathe enz). Om je object goed op de surface te kunnen painten moet je wel even zorgen dat de axis van je object op de bodem van je object zit. Heb je bv een primitive dan kan je deze in een null object stoppen en op die manier ervoor zorgen dat de axis op de onderkant van je object zit. Ook is het mogelijk om een Xref te gebruiken als “paint” Je kan dus een hele bibliotheek aan objecten maken en via het Xref object deze gebruiken om te painten. Dan heb je natuurlijk nog een object nodig waar je op wilt gaan painten. Dit moet wel een Poly object zijn. In de Object Manager selecteer je het object waarop je wilt painten en start de plugin. In de attributes manager van de plugin zie je dan een aantal opties waaronder een veld “object to paint” hierin sleep je het “paint”object en je kan gaan painten. ![]() Na wat spelen met de instellingen (Variation Rotatie en variation Scale) heb je met één spray een object gepaint. ![]() Het werkt allemaal erg prettig en erg makkelijk. Een bos painten, een vloer bezaaid met rommel allemaal zo gebeurd. Erg belangrijk is om in de attributes manager de optie “create instances” aan te vinken. Dit scheelt behoorlijk in geheugen gebruik. En natuurlijk is het raadzaam om niet te gaan painten met High poly objecten. Een leuke optie is de Stack clones optie. Hiermee maak je heel snel en heel simpel stapeltjes van clones. Dat hoeft niet alleen recht omhoog maar kan alle kanten op worden gestapeld. Ook in deze mode is er een collision detectie. Hier is wel een klein kunstgreepje nodig omdat de clones op elkaar gestapeld worden en er standaard dus al een collision plaats vind. Om er voor te zorgen dat het goed werkt moet de axis van de mesh een heel klein stukje buiten de mesh liggen. ![]() De row mode is een leuke optie om bv rijen schroeven te painten. Jammer genoeg werkt de row mode alleen op vlake oppervlaktes. Alle opties die er voor de standaard mode is, zijn er ook voor de row mode. Het enige verschil is dat je eigenlijk niet paint op een oppervlakte maar op een lijn. Om een rij te maken klik je 2x in de viewport. De eerste keer om een start punt te zetten en de tweede keer om een eind punt te zetten. De lijn bestaat uit 1 blauwe start punt en een X aantal gele punten, de gele punten zijn een indicatie waar de clones komen, en een groene eind point. ![]() ![]() Nadat de lijn en clones zijn gepaint kan je het aantal clones, de variation scale/rotation enz allemaal nog aan passen. Of je wilt de lijn iets anders hebben. Hoger,lager, schuiner. Allemaal is dit nog aan te passen. ![]() De laatse mode van de PaintOnSurface is de Spline mode. Hiemee kan je heel handig splines schilderen over je object. Dit is ook de meest simpele optie van de plugin. Nadat de spline is gepaint, kan je eventueel nog de offset van de spline aanpassen via de offset slider. Het aantal points waaruit de spline bestaat kan geregeld worden via de clone count optie. Hoe hoger die setting des te meer points er gemaakt worden. Ook maakt de plugin er zelf points bij op plaatsen waar de mesh complexer is. Tevens kan je met de spline paint mode ook een sweepnurb in realtime painten. Het enige wat je nodig hebt is een sweepnurb en een shape spline (circle voor slangen). Je stopt je Sweepnurbs circle spline als child in je Object en je kan realtime sweeps painten. ![]() Tablet support: Er is ook een ondersteuning van een teken Tablet. De druk op de pen regelt de size van de te painten objects. Hoe harder je drukt des te groter worden de objecten die je paint. De pen Tilt zorgt voor een controle over de clone count. En de pen rotatie zorgt voor de rotatie van de clones. Alle opties zijn te mixen middels sliders. Tot zover deze vogelvlucht van de PaintOnSurface optie. PolyPaint: ![]() Dit is een optie waarbij je Poly’s kunt painten over een bestaande poly objecten. Een soort retopologize dus. Je kan dit ook gebruiken om bv details aan een object toe te voegen. Denk hierbij aan bv een riem of kleding enz. Om een id te krijgen van hoe makkelijk dit gaat kan je het het beste een filmpje bekijken. PolyPaint Video Zodra je de juiste instellingen hebt en je gaat met je muis over je object heen dan veranderd je object naar half transparant. Hiermee is het duidelijker te zien waar je aan het painten bent. ![]() Het painten en tweaken van de points gaat allemaal heel makkelijk en zeer snel. Als je een point wilt verplaatsen dan kan dit gewoon binnen de plugin. Je paint een paar poly’s en als je dan de points wat wil verschuiven dan kan je dat zonder de tool te verlaten direct doen. Als ze naar de zin staan, dan ga je weer verder met painten. Een handige optie is snapping. Je kan je points laten snappen aan de onderliggende mesh points door even de shift key ingedrukt te houden. Op onderstaande linken kun je een aantal videos bekijkn die het een en ander laten zien over de werkwijze van de plugin. • basic use • collision prevention • clone stacking • random variation • groups and metaballs • recalculate clones • paint splines • tablet pen support • multiple polys and selections • paint Rows Conclusie: PaintOnSurface heeft mij verrast. Het is een zeer handige plugin en makkelijk in het gebruik. Zag ik voorheen op tegen het plaatsen van allerlei rommeltjes, steentjes enz in mijn scene, draai ik er nu mijn hand niet meer voor om. En props op een character is nu zo gepaind. Ik ben geen bugs tegen gekomen en dat is een hele opsteker voor Daniel. Of ik de plugin kan aanbevelen? Op die vraag zal ik volmondig ja roepen. Zeker gezien het feit dat de plugin ook nog eens heel erg goedkoop is. Voor meer informatie kan je terecht op http://www.dns-plugins.de Met dank aan Daniel Schild. Peace, Rich_Art. ![]() Extra informatie toegevoegd op 23 maart 2009: PaintOnSurface werk ook met de VrayProxy. VrayProxy's worden gebruikt om bv 1 object honderden malen te copieren zonder extra ram te gebruiken. Heb je een 1MB object dan kan je van dit object bv 10.000 proxy's plaatsen zonder dat je MB verbruik toeneemt.
|
|||
|
|||
![]()
Super Review! Thanks
|
|
|||
|
|||
![]()
Thanks.
Peace, Rich_Art. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Bedankt voor de review,
het ziet er handig uit....maar heb je wellicht een idee hoe ik de demoversie aan het werk krijg op de R11 demo? ...bij het aantikken van de plugin en het object krijg ik heel even de plugin te zien maar deze schiet dan weer snel weg... en hij blijft maar vragen om de plugin te registeren... beetje jammer... ![]() Last edited by Genie; 20th March 2009 at 12:53. |
|
|||
|
|||
![]()
Nee geen id eigenlijk. Wellicht is het dan handig om even een mailtje naar Daniel te sturen. Hij zal je daarmee kunnen helpen. Ik heb de demo niet geprobeerd..
Peace, Rich_Art. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Ga ik doen, dit ziet er namelijk te goed uit om zomaar te laten schieten..
|
|
||||
|
||||
![]()
mooie en uitgebreide review, top
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hoi Richard,
Goeie review! Heb de plug-in meteen aangeschaft. Eindelijk weer eens een plug-in die het ook meteen 64 bits voor Mac aanpakt. Mooi spul! Albert |
|
|||
|
|||
![]()
Hoi Albert,
Welkom op het forum. ![]() Goed te horen dat je er wat aan hebt gehad... En veel succes met de plugin. Peace, Rich_Art. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Mooie review, Rich!!
en WOW...dit ziet er een super-handig ding uit. Direct al in mn verlanglijstje genoteerd ![]() Morris |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|