C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > Reviews

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25th March 2009
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Default VrayForC4D review

VRAYforC4D Review By Rich_Art
Deze review is vorig jaar geschreven ten tijde van VrayForC4D v1.0876
Op dit moment is de laatste versie v1.2

Overzicht.

Ongeveer een jaar na aankondiging dat er een Vray bridge voor Cinema4D zou komen is het eindelijk zover.
Al is het geen Bridge meer maar een compleet geďntegreerde RenderEngine.
De naam is veranderd van Vray Bridge naar VrayforC4D.

Zo blij als een kind met een nieuw speeltje, juich ik hardop als ik eindelijk mijn VrayforC4D key in mijn meelbox zie liggen.
Ik download snel de laatste VrayforC4D versie van de gekregen link en begin te lezen in de installatie manual.
Deze installatie is overigens een fluitje van een cent.
Na de installatie start ik gespannen mijn Cinema4D op.
Na snel een hele simpele scene in elkaar gezet te hebben en even wat rommelen met de rendersettings van Vray ben ik klaar om een tik op de render button te geven.

Na een aantal seconden heb ik een GI image op mijn scherm staan waarvan ik even moet slikken. Wow zo snel en zonder enige artifacts.
Ik sla een kreet van vreugde, hier ga ik veel plezier van hebben.
Ik ben weer verliefd geworden, dit keer niet op een mooie meid maar op een krachtige en snelle renderengine genaamd “Vray”

Scene from vizdepot.. rendered,textured and lighting by Rich_Art.

Bijzonder.

Wat VrayforC4D zo bijzonder maakt is dat het is gemaakt door oa twee Cinema4D gebruikers. Te weten, Renato tarabella en Stefan laub.
Het grote voordeel hiervan is, dat deze twee mannen heel goed weten wat users willen, hoe users het willen en wat ze zelf willen. Ze kennen Cinema4D door en door.
Mede door deze 2 mannen past deze VrayforC4d perfect in Cinema4D.
Bijna alles wat je in Cinema4D kan met AR, kan je ook met VrayforC4D.

Er zijn nog wat dingen die nog niet kunnen maar die worden met elke nieuwe en gratis update steeds minder.
Bv hair wordt nog niet helemaal ondersteund. Je kan nu wel hair renderen maar nu alleen nog als polygons. In V1.2 zal hair volledig ondersteund worden.

In de aankomende update, de V1.1 kunnen we ook gebruik maken van volumetric lights.
Ik heb al een aantal zeer geslaagde tests gezien.

Werkwijze.

Eigenlijk merk je van de werkwijze weinig dat je een andere render-engine gebruikt.
Je gebruikt namelijk gewoon een Cinema4D camera en Cinema4D lights.
Je kan aan de camera een VrayPhysicalCam tag hangen, maar dit is niet noodzakelijk.
Al heb je met deze tag een heleboel opties, die je niet in Cinema4D tegen zal komen.

Voor de lights is er een speciale vraylight tag. Deze tag neemt de light settings van Cinema4D over en in de attributes manager van de VrayLightTag stel je de lights in.
Spot Lights en Omni Lights zijn met een VrayLightTag eigenlijk gewoon echte lampen. Ze maken gebruik van de inverse square fall-off methode.

In Cinema4D en AR moet je eigenlijk vals spelen om tot een bepaald resultaat te komen. Met Vray is dit niet nodig. Je stelt in hoeveel watt een lamp heeft
En Vray berekend de belichting correct. Dus hoe zo’n lamp zich in de real world zou gedragen. Hoe makkelijk wil je het hebben.

IES Lights.

IES staat voor “Illumination Engineerings Society” en is ontwikkeld voor elektronische transfer van Photometric data over het web.
Deze IES files zijn gewoon data files in ASCII formaat, waarin de berekening van hoe licht zich distribueert in is gezet. Je kan het zien als een digitale profiel van een bepaalde lamp.

Vray ondersteund deze belichting en kan daarmee zeer realistisch belichting berekenen.
Het plaatje hieronder laat zien hoe zulke IES lights eruit kunnenn zien. Deze geven Vray de mogelijkheid om de lightstralen, die een lamp produceert, correct weer te geven.

Je kan van verschillende Lampen fabrikanten IES files downloaden. Vaak gratis.

IBL. (image based lighting)

Een andere mogelijkheid voor belichting is de image based lighting. (vergelijkbaar met de HDRI belichting in AR)
Ook in VrayforC4D zit deze optie en werkt redelijk aardig wel. J Je neemt een Area Light zet de vorm op Sphere of Dome en plakt hierop een HDRI image.
Vray zal aan de hand van de light informatie uit deze HDRI je scene belichten. Ook hier geld dat het allemaal zeer vlot renderd.

Het enige wat mij (nog) niet goed gelukt is, is een goede schaduw te krijgen met deze manier van belichten.
Het moet goed mogelijk zijn, maar ik zal hier nog wat dieper op in moeten gaan denk ik.

De VrayforC4D rendersettings.

Om de VrayforC4D in te schakelen ga je naar de rendersettings en de effect tab. Daar staat tussen de normale Cinema4D effects de VrayforC4D effect.
Al is het niet een effect natuurlijk maar een volwaardige RenderEngine.

Het gaat te ver om alle opties te laten zien en uit te leggen, gewoonweg omdat dit er veel te veel zijn.
Op zich is Vray geen ingewikkelde engine, maar je zal er toch wel enige tijd voor nodig hebben om er het maximale uit te halen.
Het is zeker geen AR. Met AR is het aanzetten en renderen. Met Vray ben je toch wel iets langer bezig om alle settings goed te zetten. (in het begin)

Indirect Illumination. (GI)

Het gave aan VrayforC4D is dat je eigenlijk maar een paar dingen hoeft in te stellen en je vrijwel altijd een goede start hebt.
Vray heeft 2 GI engines aan boord. De primary en secondary bounces. Je kan ze alle twee gebruiken of maar 1. Maar het is natuurlijk aan te raden
Om ze alle twee te gebruiken.

Er zijn verschillende calculatie methodes te gebruiken, waar onder de Brute Force die zich laat vergelijken met de Stocastic GI uit AR.
Er is bv ook een irradiance map een lightcache en photon maps om uit te kiezen.
Ik zelf vind als primary de irradiance bounces en Brute force of Lightcache als secondary bounces een goede combinatie.

In tegenstelling tot AR is Vray snel en dan bedoel ik zeer snel en dit alles zonder de vervelende artifacts die je al snel tegenkomt in AR.

Als je bv gebruik maakt van de Light-cache methode dan kan je deze opslaan voor later gebruik. Je kan dan je scene tweaken en deze opgeslagen informatie weer laten inladen.
Zodoende hoef je deze berekening maar 1x uit te laten voeren en kan je deze iedere keer, als je een nieuwe test render maakt, weer gebruiken.
Dit is een zeer tijdbesparende optie. Zeker bij het renderen van een animatie. Het gaat ook hier te ver om alle ins en outs te vertellen. Maar neem van mij aan dat dit perfect werkt.

Mede dankzij deze functie is een flikker free GI animatie mogelijk. Al heeft een GI animatie render nog wel meer instellingen nodig om snel tot een goed resultaat te komen.
Ik ben verder nog niet echt bezig geweest met animaties. Wel heb ik verschillende GI animaties gezien die gemaakt zijn met VrayforC4D die er ongelofelijk mooi uitzien.
Denk bv maar aan de 2007 demo reel van Carles Piles.

Uitstekende AA.

Wat zeker gezegd moet worden is dat Vray een uitmuntende AA aan boord heeft. Ook hier geld dat je er even mee om moet leren gaan.
Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan is het een piece of the cake om deze in te stellen.
Er zijn 3 soorten AA,
Fixed, Adaptive DMC en Adaptive Subdivision.
Welke je wilt gebruiken hangt helemaal af van je scene en je doel.
Fixed is eigenlijk de minste van de drie. De andere twee zijn superieur in vergelijking met de fixed AA.
Ik zelf gebruik eigenlijk meestal de Adaptive DMC. Weinig instelling en werkt vrijwel altijd prima.

Met de Adaptive Subdivision het je meer instellingen en werkt eigenlijk ook gewoon prima.

Verder zijn er nog een 6tal AA filters die je kan gebruiken. Welke het best werkt voor een bepaalde scene is mij nog niet geheel duidelijk.
Ik kies er nu at random één en zie wel hoe en wat. In de manual heb ik hier nog niet veel over kunnen lezen. Wellicht zal dat nog komen in toekomstige updates.

True Depth OF Field (DOF):

Wat wel een pak van mij hart is, is dat we nu True DOF hebben. Physical correcte DOF wel te verstaan.
Vergeet de DOF van AR. De DOF van VrayforC4D werkt echt perfect, ook achter transparantie en Alpha omdat DOF in VrayforC4D geen post effect is, maar gewoon realtime wordt berekend.

Als eerder vermeld, is er een Speciale VrayPhysicalCam Tag. Als je deze tag aan je Cinema4d camera hangt, dan komen er een aantal mogelijkheden tevoorschijn.
Deze tag zorgt ervoor dat je Cinema4D camera veranderd in een Realworld camera. Dit houdt in dat je nu beschikt over zaken als Fstop, White Balance, Iso, shutter speed enz.
Er zijn verschillende camera’s, oa voor stills, bewegende camera en een camera voor object animatie.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat VrayforC4D is gekalibreerd voor Real World maten. Dat houdt in dat je de scene en dus je objecten in een correcte schaal moet maken.
Aanbevolen wordt om dit te doen in centimeters. Dus als je een bank maakt die in het echt 2.30mtr breed is, dan zal je deze in Cinema4D 230cm moeten maken.
Als je je hieraan houdt dan zal Vray alle belichting correct kunnen bereken en zo een zeer realistische image renderen.

Heb je bv een Hangar gemaakt die in het echt iets van 300mtr bij 100mtr is en je maakt deze in Cinema4D iets van 30cm bij 10cm dan krijg je een andere uitkomst dan als je het maakt in 3000cmX1000cm.

ColorMapping.

Ook VrayforC4D bezit een mogelijkheid tot colormapping en is uitgebreider dan die we tegenkomen in Cinema4D.
Ook zijn er een 7tal types waaruit je kan kiezen. En al naar gelang je scene is hier altijd wel een goed bruikbare setting mee te maken.

Render Region.

Deze optie is zeer zeker een handige. Je kan met deze optie fullscreen een render region maken.
Je kan dit handmatig opgeven of in de 3Dview een render region starten en direct weer stoppen.
In de Vray system tab geef je aan dat je een render region wilt doen en kies je “get last Rigion Render”

Verder kan je in de Vray system tab de bucket size aangeven. Hoe groter de buckets des te sneller renderd het maar des te meer geheugen gebruiken de buckets.
Ook kan je een buckt type opgeven en de manier hoe de bucket de scene gaat renderen. Van links naar rechts of van boven naar onder. Standaard staat deze op de hilbert curve.
Deze renderd volgens een wiskundige formule.

Netrender.

Ook VrayforC4D ondersteund net render voor Distributed animation.

In een van de aankomende updates zal ook de distributed Bucket rendering worden toegevoegd. Hiermee kan je 1 image door meerder computers over een netwerk laten renderen.
Het voordeel hiervan is dat je niet op elke computer een copie van Cinema4D hoeft te hebben geďnstalleerd. Iedere computer (CPU) krijgt middels een klein programma een Bucket toegewezen.
Als de computer deze heeft berekend krijgt hij weer een nieuwe. Zo kan het zijn dat, al naar gelang het aantal computers je gebruikt, er bv 10 of meer buckets op je scherm ziet rondspringen.

Nu heb ik een Dual core PC en zie ik 2 buckets over mijn scherm huppelen. Straks met Distributed Bucket Rendering kan ik de pc’s op mijn werk ook aan het werk zetten.
En zie ik een heleboel buckets over mijn scherm huppelen. Je snapt al dat ik niet kan wachten tot het zover is.

Caustics & Motion Blur

Verder zijn er nog de caustics wat eigenlijk hetzelfde werkt als die van AR.
Er is Motion Blur, maar daar heb ik nog niet veel mee gedaan en aangezien de manual die er nu is, nog niet compleet is,. Er staat er hierover verder weinig vermeld. Wel weetik dat je op dit moment nog geen Motion Blur kan gebruiken izm een PhysicalVrayCam.
Het werkt alleen met een normale Cinema4D camera.

Physical Sky & Sun.

En meer heb je eigenlijk niet nodig. J Vray heeft een zeer goede Physical Sky & Sun aan boord.
Je maakt een Sun Light of infinity Light aan, zet er een VrayLightTag aan, vinkt de Physical Sky & Sun aan en je hebt een correcte belichting van je scene. Simpeler kan het eigenlijk niet.

Want in tegenstelling tot Cinema4D en AR, is Vray gemaakt om fotorealistische images te maken. En eigenlijk niet meer dan dit.
AR kan gebruikt worden om gestileerde dingen mee te doen, Vray is voor Photoreal. Daar ligt de kracht van deze engine.

Vray BRDF materials

Ze hebben de Vray-material editor zoveel mogelijk laten lijken op de material editor uit Cinema4D.
Ongeveer 99% van de shaders die in Cinema4D zitten, kan je gebruiken met Vray.
Deze editor heeft een iets andere opbouw dan we gewend zijn, maar na enige gewenning voelt het erg bekend aan.
Toch geef ik de voorkeur aan de material editor van Vray. Je hebt maar liefst 5 Specular channels tot je beschikking.
2 Diffuse layers, een alpha Layer , reflection layer, Refaction layer en een bump layer. (de bump is verbazing wekkend goed)
De opbouw is vergelijkbaar met de layersysteem van PhotoShop. Ook wordt er een material converter bijgeleverd.
Deze plugin kan Cinema4D materials omzetten naar Vray materials. Wel zal je na dit omzetten de materials nog handmatig moeten aanpassen omdat 1 op 1 converteren gewoon niet goed werkt.

Hieronder een weergave van hoe het Vray BRDF material layer syteem werkt.

Displacement.

Displacement in VrayforC4D is bijna gelijk aan de SPD in Cinema4D. Al gebruikt Vray de Micro-displacement.
Je hebt bv genoeg aan een plane van 1 polygon. De micro-displacement doet de rest.
Het renderd relatief snel en goed. Jammer is wel dat de mapping wat anders werkt dan we gewent zijn in Cinema4D.
De micro-displacement in VrayforC4D werkt middels een tag dat je aan je object hangt. Deze tag gebruikt de uv-mapping van het eerste material wat aan je object hangt.
Dit heeft tot gevolg dat je iets minder flexibel bent in het gebruik. Maar desondanks werkt het wonderwel erg goed.

Zie hieronder. Dit is een micro-displacement op een plane van 1 poly.

SSS (Sub Surface Scatering)

Ook SSS wordt ondersteund door VrayforC4D. Renderd relatief snel. Het enige probleem wat er met de C4D SSS is, is dat het alleen goed werkt als je

Je model triangulate. Zonder deze bewerking ziet het er niet goed uit. Ik geloof dat het VrayforC4D team wel bezig is met het ontwikkelen van een Vray SSS shader.
Maar voorlopig zullen we het moeten doen met de C4D SSS.

Scene + SSS material made by Glass-use.

Is er dan niks minder aan VrayforC4D?

Ja zeker wel. Als eerste heb je behoorlijk wat geheugen nodig. VrayforC4D lust daar pap van. 2GB is leuk maar ik zou niet voor minder gaan dan 4GB.
Verder wordt S&T helemaal niet ondersteund. Ook heb je niks aan Normal maps, dit wordt (nog) niet ondersteund.
Wat ook niet ondersteund wordt zijn de Sky, Floor, Foreground en Background objects.
Al is dit niet een echt gemis en kan prima worden opgevangen door slim gebruik van gewone poly objecten in C4D
Composeting background is ook (nog)niet mogelijk. Wat ook een minder iets is, is de precies omgekeerde alpha als we gewend zijn.

In Cinema4D zijn we gewent dat zwart transparant is en wit juist niet. Met VrayforC4D is dit juist omgekeerd. Dit heeft tot gevolg dat als je een alpha image gebruikt,
Je eerst een Layer shader moet gebruiken daarin laad je de Alpha image en invert je deze. Opzich niet erg maar wel een extra handeling.

Verder zijn er nog een aantal kleine dingen die hopelijk in een toekomstige update zullen worden glad gestreken.
We moeten niet vergeten dat Renato en zijn team een geweldige job hebben gedaan. En dat VrayforC4D meer en beter is geworden dan ze zelf in gedachten hadden.

Conclusie.

Voor een bedrag van €790 ex btw heb je een super render-engine. Ik ben echt verliefd geworden op Vray.
Ik zou zo nog een aantal pagina’s vol kunnen typen over VrayforC4D en al zijn mogelijkheden,
maar ook ik heb een gezin en veel te weinig tijd. Maar wat ik er tot nu toe mee heb gedaan en wat ik er van gezien heb heeft mij echt verrast.

VrayforC4D heeft nog genoeg kinderziektes, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het team dit in de aankomende updates grotendeels gaat glad strijken.
VrayforC4D is geen vervanging voor, maar een aanvulling op AR. Wil je fotorealistische plaatjes maken, dan is VrayforC4D zonder meer een optie om over na te denken.
Ben je meer voor artistieke plaatjes, dan kan je VrayforC4D naast je neerleggen en het geld beter besteden aan iets anders.
VrayforC4D (Vray) is puur gemaakt om fotorealistische plaatjes te maken.

Wat krijg je voor je geld.? In ieder geval de, naar mijn mening, beste fotorealistische render-engine die er is. Die bestaat uit de plugin en de Vray render-engine.
Al merk je niet dat de Vray engine een losstaande engine is omdat alles zich gewoon binnen Cinema4D afspeelt.
Een nog niet complete quickstart manual. Volop support via E-mail en het forum. http://forum.vrayforc4d.com/index.php

Gratis updates. Al weet ik niet tot welke versie. Maar voorlopig zijn de updates total gratis.

Een enorm stabiel product wat vele gebruikers een hoop plezier gaat geven. Ik heb nog geen vastlopers meegemaakt, Dit in tegenstelling tot finalRender die ik ook een tijdje heb gebruikt.

Er is in het afgelopen jaar een hoop gezeur geweest over het steeds uitstellen van de Final release. Er zijn mensen boos geworden op het Team vanwege het lange traject.
Ik denk zelf dat ze een enorme klus hebben geklaard, zeker gezien het feit dat, in 1 jaar van een idee naar een final product, een zeer korte tijd is.

Met dank aan het hele VrayForC4D team wat er voor heeft gezorgd dat Cinema4D een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt.
Voor meer informatie kan je terecht op, http://www.vrayforc4d.com/portal/

Peace,
Rich_Art.

Hieronder staan nog een aantal Vray images gemaakt met VrayforC4D. Met dank aan de users die de images hebben opgestuurd.

Name: Adam Benton (kromekat)

Name: Kizo ( Arscom Studio)

Name: Glass.use

Name: Andre Krause (Ak-Vision )

http://www.ak-vision.de/

Name: Ulli Bucher ( digitalshapes)

Als bijlage heb ik de changelog toegevoegd.
Hierin staan alle nieuwe functies tot en met VfrayForC4D v1.1
Voor meer informatie betreft updates-changelogs kun je kijken op,
http://www.vrayc4d.com/manual/changelog.htm

Last edited by Rich_Art; 12th March 2015 at 15:14.
Reply With Quote
Old 25th March 2009
ichi.one ichi.one is offline
Senior Member

zijn Rich_art & ik de enige vrayusers hier of zijn er nog vrayadepten ?
Old 25th March 2009
Erelid

Ja volgens mij zijn er niet heel veel members met Vray...

Peace,
Rich_Art.
Old 25th March 2009
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Tja René, iedereen is natuurlijk niet zo Rich, nietwaar ?

Peter
Reply With Quote
Old 25th March 2009
Erelid

Haha nee idd... Tis dat ik hem gekregen heb anders zat ik nu ook nog zonder vray..
ZO rijk ben ik niet. Zeker voor een hobbyist is het erg prijzig.

Peace,
Rich_Art.
Old 25th March 2009
ichi.one ichi.one is offline
Senior Member

hed de gij da gekregen ?!
ik moest gewoon betalen aan de kassa

ik snap dat het prijzig is, alles je er niet je brood met verdient
maar als pro-software is het totaal niet duur
bij mijn eerste software moest ik naar de bank voor een lening
voor dezelfde prijs kocht je een middenklasse auto
Old 25th March 2009
Erelid

Aja maar als het een hobby is mag het ook wel wat kosten een hobby is nu eenmaal vaak niet goedkoop.

Peace,
Rich_Art.
Old 26th March 2009
Shademaster's Avatar
Shademaster Shademaster is offline
Admin Team

Ik zit al een jaar op Vray te azen, ik wil echter nog net even wachten tot de Scene motionblur ding is opgelost. Als dat zover is dan houd niets mij tegen het als nummer 1 renderengine te gaan gebruiken!
Reply With Quote
Old 26th March 2009
Erelid

Er zit een update aan te komen v1.2. Dus misschien zit daarin je Scene motionblur...
Alle updates tot v1.5 zijn nog gratis daarna is het betalen geblazen...

Peace,
Rich_Art.
Old 26th March 2009
Shademaster's Avatar
Shademaster Shademaster is offline
Admin Team

Ow super! Ik denk dat ik die afwacht aangezien onze hoofdmoot van werk motionblur nodig heeft vanwege animaties. Zou echt briljantemento zijn!

En ach betalen voor een goede update vind ik niet erg .
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules