C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Beginner hoekje - Beginner Corner > Beginners forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15th September 2012
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Misschien is een beginnershoekje dan wel een goed idee? Toen ik zelf begon was er het cinema4d.nl forum, en in die tijd waren de meeste mensen beginners (afgezien van Rich_Art, baas boven baas ). Er was daardoor wel een gezonde post-cultuur, iedereen durfde zijn werkjes te posten omdat iedereen nog op een laag niveau zat.
Old 15th September 2012
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

ja misschien is een beginners wip/finals forum wel een goed id... Geen id of je dan een 2 deling gaat creëren... Maar er zijn meer sites waar het gebruikelijk is...

Peace,
Rich_Art.
Old 15th September 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Om drempelverlagend te zijn zeg ik ja. Alleen krijgen we dan op het forum een aparte hoek met wips, vragen etc. Ben benieuwd wat de mede-beginners ervan vinden...
Old 15th September 2012
Kumeling's Avatar
Kumeling Kumeling is offline
Member

Lijkt me goed plan! het enige is dat de gevorderden het misschien niet zien en we zo een deel goede tips misschien wel zouden missen??
Old 15th September 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Denk dat ook de gevorderden er wel zullen kijken en advies geven. Zo is men hier wel. Net als dat ik de abracadabra topics van Douwe volg. Niet dat ik er iets van snap, maar puur uit nieuwsgierigheid en bewondering hoe hij diverse vraagstukken oplost.
Old 16th September 2012
Kumeling's Avatar
Kumeling Kumeling is offline
Member

Default Treintje 2

Daarstraks even de raad van Rich opgevolgd en gebeveld! Wat ik juist moest bevelen wist ik niet dus is zo goed als alles er aan gegaan ook de raampjes heb ik ronder gemaakt door een fillet toe te voegen aan mijn Cubes die in de boule zitten.
Dan nog even met het licht gespeeld, maar daar ben ik toch nog niet helemaal te vrede van..

eerdere versie VS. nieuwere versie
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Trein Speelgoedmodel11.jpg
Views:	171
Size:	95.0 KB
ID:	8246   Click image for larger version

Name:	Trein Speelgoedmodel _0001.jpg
Views:	156
Size:	104.4 KB
ID:	8247  
Reply With Quote
Old 16th September 2012
wim's Avatar
wim wim is offline
Member

Send a message via Skype™ to wim

Ik ben voor een beginners afdeling. Natuurlijk ben ik zelf ook een beginner. Gelukkig durf ik wel te posten wat ik heb gemaakt en kijk of ik iets kan doen met de opmerkingen en tips. Maar wat mij wel handig lijkt is de meest simpele dingen in een video. Hoe maak je een wand. Hoe draai je die schuin voor bv een dakvlak. Hoe zorg je dat in een stenen muur met een schuine punt, de stenen ook overal goed zijn. Het zijn maar een paar voorbeelden die mij veel tijd gekost hebben om het op te zoeken. Misschien staan die al op het forum, maar wat ik doe is kijken wat er nieuw gepost is en die topics hou ik bij. De zoekfuncie gebruik ik als ik ergens niet uit kom, dat is best vaak. Maar meestal is het dan voor mij toch weer te moeilijk. Dus voor mij zelf zou het fijn zijn als er een gedeelte is waar de video's staan met een oplossing van een bepaald probleem. Voor een 2 deling van beginners en gevorderden ben ik niet zo bang. Je kijkt toch bij de nieuwste berichten dus je ziet de postings van beginners en gevorderden. Zelfs al zou iemand bij de beginnersafdeling zitten omdat die vind dat zijn werken nog niet goed genoeg zijn voor de gevorderden, dan zal die toch de basis na verloop van tijd ontgroeien en doorstromen naar de rest van het forum. Ik voor mij zou kijken bij de beginners om oplossingen te zoeken waar ik iets mee kan. Maar tevens bij de gevorderden kijken om te zien waar ik heen wil, om een doel te stellen die ik wil halen.
Reply With Quote
Old 16th September 2012
roobol roobol is offline
Admin Team

Een beginnersafdeling zou geen slecht idee zijn. Onze studenten zouden zich dan waarschijnlijk ook wat vrijer voelen om hun werk te laten zien.

Bij de module 3D tekenen 1 gaan we er overigens van uit dat er geen enkele voorkennis 3D is. De meeste studenten hebben de eerste weken dus nog niet het niveau dat hier wordt getoond. Knap gedaan, Richard en Kumeling
Reply With Quote
Old 16th September 2012
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Misschien is een overzicht van tutorials, hoeft niet speciaal enkel voor beginners, wel een idee. (wim ? ;-))) Er staan er hier een aantal, en op het internet staan zodanig veel dat het amper bij te houden is en dan spreek ik enkel van de gratis tutorials. Ik zie hier soms vragen passeren die er volgens mij op wijzen dat de basis tutorials nog niet uitgeprobeerd zijn.
Niet slecht bedoeld, 3 jaar geleden zat ik op beginnersniveau, en toen botste ik toevallig op de opleiding van het CVO. Let op, ik was toen al een 8-tal jaar "bezig" met 3Dmax en C4d, maar dat beperkte zich tot wat knip en plakwerk met booleans, die functie gebruik ik nu nog amper. En belichting was ook telkens een lijdensweg.
Mijn raad is: doe echt eerst de moeite om een hoop tutorials door te worstelen alvorens je zelf dingen naar eigen inzicht begint te maken. Je loopt namelijk snel tegen zaken aan waar je niet voorbij raakt.
Ik heb toch al een beetje ervaring in modelleren en stel elke keer (echt elke keer) vast als ik iets moet maken naar een bepaald model dat er zaken zijn waar ik met moeite voorbij raak.
Dat is ook de reden waarom ik gelijk aan dat stuk van die mixer begonnen ben, ik wilde weten hoe ik het zelf zou aanpakken, en je bent gelijk voor een uurtje bezig. Mijn probleem is dat ik niet dagdagelijks met C4D bezig ben en binnen een paar maanden ben ik misschien alweer vergeten wat ik gisteren bijgeleerd heb, maar er zal wel iets blijven hangen.
Je moet echt eerst een goede basis opbouwen voor je vlot gaat modelleren en dat gaat niet anders dan eerst de (saaie?) basis aan te leren zoals: hoe maak ik een rond gat in een vlakke plaat of hoe maak ik een cylindrische uitstulping.
Het zijn zaken zoals de oven die onlangs in een thread opdook: gewoon een vierkante plaat met een vierkant gat met de juiste afrondingen geeft soms al problemen. Een basic ding waar we toch een hoop voorbeeldjes hebben heen en weer gestuurd.
Die tank is veel eenvoudiger dan hij eruit ziet. Het enig moeilijk eraan (vind ik) is het "mixerstuk" op de voorgrond (bij de tank zit het erin maar je ziet er niks van ) en het gat in de koepel waar de basis van de loop in past. Dat gat moet dus rechthoekig zijn en dat is ook weer moeilijker dan je op het eerste zicht zou denken.
Het eindresultaat: in het mixerstuk zit nog steeds een driehoekje aan de punt, en dat zou ik er nog uit willen, je ziet het niet in dit geval, maar Kees moet ook tevreden zijn natuurlijk.
En het gat in de koepel is niet helemaal correct, maar dat zie je ook niet. En bovendien kon ik de vorm maken zoals ik zelf wilde, dus dan veeg je die fouten wat weg tot je tevreden bent.
Maar als die een echte opdracht was voor een echte LEOPARD tank, dan was ik er nu nog mee bezig...

Ik wil maar zeggen, het is helemaal geen schande van in het begin weinig skills te hebben, en diegenen die daarmee zouden lachen zijn natuurlijk zelf belachelijk, maar ik denk dat de beginners er meer aan zouden hebben dat er een database met "musthave" tutorials bestaat.

Of de echte ervaren mensen onder ons beginnen een gestruktureerde reeks voor beginners. (zoals de reeks van Kees ivm expresso)
Old 16th September 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Ik zie dat er al een aantal mensen voor zijn, dus gaan we kijken wat we kunnen doen om een beginnershoek te creëren.

@ Dweemes: Uiteraard heel benieuwd naar de wire van jouw tank, en het "mixerstuk". ;-)

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules