![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Zoals in een andere post aangegeven hebben we in de les van Kees de opdracht gekregen om een klokmechaniek te maken. Ondertussen ben ik daarmee gereed. Tevens ontdekt dat xpresso stiekem best wel leuk is
![]() Ik heb het redelijk werkend, echter bij de 12-uurs stand blijft de lamp branden, en ik zie niet waarom. Iemand een idee? Ook ben ik nog aan het brainstormen, omdat mijn oplossing eigenlijk maar 1 cyclus werkt. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Be patient, grasshopper :-))
Ik bewonder je moed en ijver, maar misschien nog even wachten op de les over het animeren van groepen, voorbeeldje in bijlage. Bijkomende puzzel : laat dit voor meer dan één cyclus werken; Hint: de formule heeft onder andere een modulo 12 nodig (Douwe, niets voorzeggen....). |
|
|||
|
|||
![]()
eindelijk een student van Kees die begrijpt dat stoelen dienen om op te zitten...;-)
|
|||
|
|||
![]()
Misschien toch nog een puzzel voor Douwe: zorg dat dit ook werkt als de klok achteruitloopt...
|
|
||||
|
||||
![]()
Ik ga heel graag verder puzzelen, echter zal ik mij eerst richten op de opdracht van Marijn. Zal mijn tijd moeten verdelen... ;-)
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dan switch formulaOut naar 12+formulaOut zou moeten lukken. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
if formulaOut < 0
dan switch formulaOut naar 12+formulaOut zou moeten lukken. Bijna goed, alleen doet dan het 12 uur lampje niet meer mee. Als je 11+formulaOut gebruikt (omdat index van 0 tot 11 gaat) flitsen de lampjes aan als de cilinder naar hun voorganger wijst. Tweede poging? |
|
||||
|
||||
![]()
Graag. Maar niet nodig.
if formulaOut < 0 dan switch formulaOut naar 12+formulaOut volstaat. lampje12 is index0, lampje1 = index1 ,... en lampje11 is index11 Als formulaOut 6 geeft, dan begint lampje 6 te branden want 6 > 0 Als formulaOut -1 geeft, dan komt er 12 bij = +11 dus begint lampje 11 te branden want -1 < 0 Als formulaOut -11 geeft, dan komt er 12 bij = +1 dus begint lampje 1 te branden want -11 < 0 En vooral : Als de formulaOut 0 geeft, dan brandt dus lampje12 want 0 !< (is niet kleiner dan) 0 Zie bijlage voor een bestandje met een voorbeeldje in xpresso en eentje met een variatie op jouw Py-node. De snelheid doet er verder niet toe bij het al dan niet switchen tussen formulaOut en 12+formulaOut. Die zit al verwerkt in de formulaOut zelf. ![]() leuke spelletjes, telkens weer. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Neeeeeeen !!! Dat is niet de bedoeling.
Dit soort zaken moeten je prikkelen, niet ontmoedigen. Het werd pas ingewikkelder vanaf het moment dat Kees me uitnodigde het ook eens achteruitwaarts te proberen. Daar had hij 1 precieze reden voor : het feit dat dat moeilijker was, dus een interessante uitdaging. Betekent niet dat ALLES ineens complex wordt. De extra taak die je jezelf gesteld hebt, moet je zeker zelf in mekaar gepuzzeld kunnen krijgen. Toch inderdaad best de komende lessen ook even afwachten. Ik garandeer je dat kees nog één en ander in petto heeft. d |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|