C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Mograph, Hair, Thinking Particles, Sketch and Toon, ...

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26th June 2013
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975
Default TP PBlurp

Na de introductie van Kees over Thinking Particles ben ik in mijn spaarzame tijd doorgegaan met oefenen. Geweldig wat je er mee kan doen zeg, al is het soms behoorlijk omslachtig.

Over de PBlurp (wat een naam!): Is er een mogelijkheid tot het cachen van de transformatie? Naar wat ik begrepen heb is er geen standaard mogelijkheid. Wellicht via een omweg? Iemand een idee?
Old 26th June 2013
roobol roobol is offline
Admin Team

TP is oud, héééél oud en ik hoop dat daar ooit eens een upgrade voor komt in R22 of R23 of zoiets (Marijn!!!!)

PBlurp laat vormen in elkaar over gaan via particles, maar op een weinig controleerbare manier (zie voorbeeldje). Overigens niet helemaal duidelijk wat je met cachen bedoelt...
Attached Files
File Type: zip PBlurp.zip (229.6 KB, 8 views)
Old 26th June 2013
douwe's Avatar
douwe douwe is offline
Admin Team

Quote:
Originally Posted by Leopard1975 View Post
Over de PBlurp (wat een naam!): Is er een mogelijkheid tot het cachen van de transformatie? Naar wat ik begrepen heb is er geen standaard mogelijkheid. Wellicht via een omweg? Iemand een idee?
Je kan het resultaat eventueel baken, naar alembic bijvoorbeeld.

d
Reply With Quote
Old 26th June 2013
Leopard1975's Avatar
Erelid

Kees, ik bedoelde met cachen dat 2 vormen die in elkaar overgaan soms aardig wat rekenkracht kost, erin het maakt de viewport ontzettend langzaam. Als je de berekening zou kunnen cachen ( volgens mij is baken inderdaad de juiste term), je geen last meer hebt van vertraging.
Old 26th June 2013
Leopard1975's Avatar
Erelid

Dank je Douwe. Ik zal eens zoeken op alembic.
Old 27th June 2013
roobol roobol is offline
Admin Team

Goeie tip, Douwe; had ik zelfs nog nooit van gehoord.
Old 28th June 2013
roobol roobol is offline
Admin Team

Alternatieve methode is je PBlurp in een apart bestand houden en vervolgens daarvoor een XRef object maken dat je naar believen kunt aan- en uitzetten (zie plaatje, als de attachments het weer doen...)
Attached Images
File Type: jpg plaatje.jpg (14.7 KB, 5 views)
Old 28th June 2013
Leopard1975's Avatar
Erelid

Dank je Kees. Het is voor mij geen must hoor, ik vroeg mij alleen af of het technisch mogelijk was. Wellicht dat het ooit eens van pas komt. Het is voor mij momenteel meer een ontdekkingsreis in TP. Wat ik mij ook afvraag: Wat is het voordeel van een PBorn ten opzichte van PStorm? Is de PStorm er later bijgekomen? Omdat deze veel uitgebreider is, zie ik het nut om de PBorn te gebruiken eigenlijk niet.
Old 29th June 2013
douwe's Avatar
douwe douwe is offline
Admin Team

@roobol :
Ben een beetje in de war door je XRef-opmerking, kees.
Ik krijg het hier niet meteen aan de praat.

Misschien begrijp ik je gewoon verkeerd, en verwacht ik teveel.
Bedoel je dat een XRef als een soort particle-cache zou kunnen werken ?

@Leopard1975:
Nóg een alternatief om Particles te cachen, ditmaal via een MoGraph-omweggetje :

Zet een Matrix Object in Object Mode. Sleep dan je Particle Group naar het Object-venstertje.
Vanaf nu genereert het Matrix Object automatisch Matrices op je Particles.
Zet vervolgens een MoGraph Cache Tag op je Matrix Object en klik op Bake in de Tag.
Tadaa, de beweging van je Particles is gecached via MoGraph, en je kan de motion vlotjes previewen zonder calculaties.
(voorbeeldje in bijlage)

Clonen op een ParticleGroup is op zichzelf reeds een handig techniekje; waarmee je bij voorbeeld ook Effectors op je Particles kan laten inwerken (Best of both Worlds !!).
Met die MoGraph Cache Tag kan je bovendien heel gemakkelijk eigen cache-bibliotheekjes aanleggen met interessante sims, voor later gebruik. Niet alleen voor Mograph-ideetjes, maar dus ook voor Particles.

Nu is dat voor de PBlurp natuurlijk allemaal nét iets minder interessant omdat daar nu precies de geometrie een belangrijkere rol speelt.
Maar goed, wil je geometrie, dan zul je moeten bakken (alembic).

Tenslotte : Over PStorm en PBorn.
Ze genereren beiden Particles.
Met PBorn kan je zélf (via PSetData, eventueel met een PSurfacePosition,...) veel preciezer controleren wat er met je Particles gebeurt.

PStorm doet de Particles reeds lekker makkelijk op een bepaalde manier bewegen. Dat komt vaak van pas en spaart je een paar extra nodes handwerk uit. Maar als die beweging niet hetgeen is dat je wenst, dan is die functionaliteit enkel overbodige ballast.

d
Attached Files
File Type: c4d d-PBlurp-ready-to-mocache.c4d (263.0 KB, 8 views)
Reply With Quote
Old 29th June 2013
roobol roobol is offline
Admin Team

@Douwe: het is in feite niet bakken, maar als je een PBlurp in een aparte scène houdt en via een XRef in je hoofdscène zet kun je hem daarin onzichtbaar maken door de XRef uit te zetten. Je hebt er dan met previz geen last meer van en zet je hem pas bij het renderen weer aan.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules