![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() SurfaceSpread Introductie: De SurfaceSpread plugin is ontwikkeld door C4D_Jack "Frank Willeke". Frank is onder andere bekend van de plugins SplineSPREAD en ScoobyCamTools En nu dus ook van de SurfaceSpread plugin. Met deze plugin kan je Landschappen maken en objecten (bomen, stenen enz) over dit landschap distribueren. Hiermee doe ik de plugin te kort want er is nog meer mogelijk maar dat komt gaande weg de review ter spraken. ![]() Installatie: Na betaling en versturen van je 11 digits van je C4D serial, wordt de plugin en de licence file naar je toegestuurd. Het is een kwestie van de files uitpakken, en de uitgepakte map in je plugins folder plaatsen. In deze map komt ook de licence file. Na het opstarten van Cinema4D heb je er een aantal Icons bij gekregen in je plugin menu. ![]() De tools: De plugin heeft een heel arsenaal tools aan boord, te weten, SurfaceSpread object. ![]() Dit object is het meest belangrijke onderdeel van de plugin en wordt gebruikt om objecten over de surface van een ander object te distribueren Distribution modifier. ![]() Dit object wordt gebruikt in de standard filter in de distribution tab van de SurfaceSpread object. Alle clones die in de range van deze tool vallen zullen worden gefilterd met de settings die zijn ingesteld. Je kan meerdere Distribution Modifiers toevoegen aan 1 SurfaceSpread object. Scale Modifier. ![]() Dit werkt hetzelfde als de distribution modifier maar dan voor de scale van de clones. SpreadScape object. ![]() Dit is een landscape generator waarmee je landscapes mee kunt maken. SpreadRock. ![]() Dit is een rock generator waarmee je rocks enz mee kunt maken. Deze werkt natuurlijk prima samen met de SurfaceSpread object om je gemaakte rocks/stones mee te clonen. wire object. ![]() Dit is eigenlijk een gratis extraatje waarmee je splines kunt maken op/om elk object. Je hebt binnen een paar tellen bv een bolletje wol gemaakt. Toggle SurfaceSPREADs, Enable SurfaceSPREADs en Disable SurfaceSPREADs. ![]() Dit zijn aan en uit schakelaars waarmee je snel je clones enz mee uit of aan kunt zetten. Werkwijze: Zoals gezegd is het SurfaceSpread object het hart van deze plugin. Je hebt minimaal 3 objecten nodig om te kunnen beginnen. 1: het SurfaceSpread object 2: een object om te clonen. Dit kunnen er meer zijn natuurlijk 3: een object om de clones over te distribueren. Vervolgens stop je de te clonen object als child onder je SurfaceSpread object en je geeft bij de SurfaceSpread object aan over welk object de clones moeten worden gedistribueerd. ![]() Voor een beetje meer variatie is het natuurlijk leuker om meerdere objecten te gebruiken. Je krijgt bij de plugin een aardig gevulde Library met planten meegeleverd die je alvast een goede start geven om een leuk en gevarieerd landschap te maken. Je kan net zoveel objecten in je SurfaceSpread stoppen als je leuk vindt. BV een aantal bomen, struiken, stenen enz. ![]() Deze worden, zonder settings te veranderen, at random over het object gedistribueerd. Gelukkig heeft de plugin genoeg in huis om deze clones niet zomaar at random neer te kwakken. Bijvoorbeeld bomen, deze groeien niet op bepaalde plekken op een berg. Denk hierbij aan de bomen grens of een te stijl stuk berg. Je kan aan de objecten (clones) een override tag hangen die verteld waar een object wel of niet mag worden gedistribueerd. Dit kan doormiddel van altitude min en max of een slope angle. Ook kan je dit regelen met een material filter, een constrained filter, een modifier filter of een distance filter. Kortom mogelijkheden te over om de objecten te plaatsen waar jij ze wilt hebben. GEO Filters: Dit zijn filters om een natuurlijke distributie te maken. Fractal Breakup. Dit filter wordt gebruikt om een te even distributie van clones te garanderen. Stenen of struiken enz staan niet allemaal even ver uitelkaar. Met wat instellingen van dit filter kan je dus een natuurlijke chaos veroorzaken. ![]() Altitude Filter. Dit filter wordt gebruikt om op ingestelde altitudes (min en max) de distributie van clones uit te schakelen. Bomen kunnen bv niet boven de bomengrens groeien. Of sommige planten groeien juist alleen op hoge bergtoppen. ![]() ![]() Slope Filter: De slope filter is ook een belangrijk onderdeel van de plugin om een natuurlijke distributie te garanderen. Dit filter kijkt naar de steilheid van een helling. Bv stenen/keien kunnen niet blijven liggen op een te steile helling. Ze zullen naar beneden rollen. Of sommige bomen of struiken die juist wel of niet op een bepaalde hellingsgraad groeien. Dit is allemaal te regelen met de slope filter. ![]() Je kan een min slope en een max slope opgeven plus een edge. De edge zorgt ervoor dat je een overgang krijgt en voorkomt dat je harde scheidingslijnen ziet van clones. Hoe hoger dit getal des te groter wordt de overgang. Je krijgt dus een langzaam afnemende hoeveelheid clones. ![]() Kortom de Geo filters zijn goede filters om nog meer te zorgen voor een natuurlijke distributie van clones. Collision: Een collision detectie is er niet. Maar daar is wel een oplossing voor. Je kan namelijk een minimum distance opgeven. Deze instelling zorgt ervoor dat je objecten een minimale distance van elkaar houden. Hiermee voorkom je dat de objecten elkaar overlappen. ![]() Performance: Natuurlijk heeft al dat geclone ook een nadeel. Een scene met een 1000tal clones of meer kan er voor zorgen dat de update van je viewport tot 0 gereduceerd wordt. Ook daarin heeft SurfaceSpread een aantal opties aan boord. Dit is te regelen met de performance filters. Je kan bijvoorbeeld de weergave van de clones zetten op box shaded of Box wire. Dit scheelt al aanzienlijk. Toch is er vaak meer voor nodig. Ikzelf maak veel gebruik van de camera opties. Dit omdat je toch geen clones wilt hebben die buiten het bereik van de FOV van de camera vallen. In de distribution tab zijn de performance filters te vinden. Hierin sleep je de camera. ![]() Nu kan je een aanal performance filter opties instellen. Use in render. Als de “use in render optie” is aangevinkt gelden de ingestelde opties ook tijdens het renderen. Als deze niet is aangevinkt dan geldt het alleen voor in de viewport. Distance from camera. Deze optie is handig voor grote landschappen. Je wilt dicht bij de camera dat je lekker veel clones hebt. Verder in de achtergrond mogen de clones minder worden. De kijker zal het verschil niet zien. ![]() Camera Cone. Deze optie zorgt ervoor dat de clones alleen worden gemaakt binnen de FOV van de camera. Dit is erg handig voor animaties omdat je geen last hebt van popups van de clones. ![]() ![]() Backface Culling. Ook dit is een handige optie. Dit zorgt ervoor dat alleen de clones zichtbaar zijn die de camera kan zien. Dus bv als je clones op een berg hebt dan zal deze optie de clones uitschakelen die aan de andere kant van de berg liggen. ![]() Voor de Vray gebruikers onder ons is het aan te raden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Vray Proxies. Hiermee is er eigen geen limiet aan de hoeveelheid clones die je wilt gebruiken. Alignment: Met deze optie kan je regelen hoe de clones moeten worden uitgelijnd op je surface. Er zijn 4 modes om uit te kiezen. None. Lijkt me duidelijk. Met deze mode worden de clones niet geroteerd en staan zoals het originele object is uitgelijnd. Normal. De clones worden uitgelijnd op de polygon normal Z axis. Target. De clones worden uitgelijnd op de Z Axis naar een target object. Static. De clones worden uitgelijndaan de hand van een static vector. Verder zijn er nog een heleboel meer instellingen te regelen. Maar het moge duidelijk zijn dat er meer dan genoeg opties zijn om je clones zo te krijgen als je dat zelf graag wilt. ![]() ![]() “Football stadium” by Knut Schröder, SurfaceSPREAD was used for the spectator crowd Effects: Onder deze tab vinden we nog een heleboel settings.Hiermee kunnen we de clones verder verfijnen. Static Offset. Dit is eigenlijk geen effect maar meer een handige optie om de clones te verplaatsen op de assen. Dit kan handig zijn als je clones bv door de bodem van je surface zakken. Dan kan je met deze optie de clones iets omhoog verplaatsen zodat ze weer boven of op de ondergrond staan. Ook is er een mogelijkheid om hier een random factor mee te geven. ![]() Random alignment. Deze optie is onontbeerlijk om een realistische distributie van je clones mee te verkrijgen. ![]() Scale. Hier kan je een heel aantal scale opties instellen. Geen enkele natuurlijk object is even groot. Je kan een “base”scale opgeven. Hiermee maak je alle clones groter of kleiner op alle of één van de assen. Maar je kan het ook doen via een random scale een scale via een vertex map of via een material een modifier of via weights. Kortom mogelijkheden te over. ![]() ![]() Distribution override tag: Dit is een object tag die je aan de te clonen objects kunt hangen. De naam zegt het al een beetje, het is een tag die de settings van de surfacespread override. Je kan wel een heleboel objecten in 1 SurfaceSpread hangen maar dan gelden de settings voor al die objecten. Je hebt dan niet zoveel controlle per object als je misschien graag zou willen. Je zou eventueel voor ieder object een eigen SurfaceSpread object kunnen aanmaken. Maar dit lijkt mij onoverzichtelijk. Het beste is gewoon een override tag aan je objecten te hangen en alle objecten in 1 SurfaceSpread object te stoppen. Hiermee kan je per object andere settings gebruiken om zo een natuurlijker effect te verkrijgen. De settings die je kunt instellen zijn de GEO filters en de Standard filters. ![]() Een voorbeeldje van de Distribution Override tag. Op het eerste plaatje hieronder is geen Distribution Override tag gebruikt. En zoals je ziet zijn alle objects willekeurig gecloned. Op het tweede plaatje zijn 2 Distribution Override tags gebruikt voor de objecten. Ik heb 2 vertex maps gepaint en die gebruikt in de Distribution Override tags. Op deze manier kan je heel gemakkelijk bepalen waar je bepaalde clones wilt hebben of juist niet. Zonder Distribution Override tag. ![]() Met Distribution Override tag. ![]() En hieronder de 2 gebruikte vertex maps. ![]() Er zijn nog een heleboel opties die ik niet behandeld heb maar het gaat om het id wat er mogelijk is. Voor nu laat ik het SurfaceSpread object voor wat het is en gaan we verder met het Distribution modifier. Distribution modifier: Hier valt eigenlijk niet heel veel over te vertellen. Dit object wordt gebruikt in de surfacespread object in het tabje standard filters. ![]() Ook kan je hier de intensity regelen van 0% tot 100% Je kan op add modifier klikken en er wordt een modifier aangemaakt en je krijgt automatisch de settings te zien. ![]() De settings spreken voorzich denk ik. Je kan dit object over de clones plaatsen waar je het wilt hebben. Je regeld de size van dit object en een custom falloff. Ook kan je een kleurtje geven om ze een beter overzicht in je viewport te hebben. Waar dit object de clones raakt zullen er geen clones worden weergeven al naar gelang de instellingen. Ook hier geldt dat je meerder modifiers kunt toevoegen. Scale Modifier: Dit is eingenlijk precies hetzelfde als de Distribution Modifier alleen regelt deze modifier de scale van de clones. Je kan bv op bepaalde plekken de clones groter of kleiner willen hebben. Ook hier geldt dat je meerder modifiers kunt toevoegen. ![]() SpreadScape Object: Met dit object kun je landschappen ontwerpen en is behoorlijk uitgebreid. Je kan tot 6 layers diep je landscape ontwerpen. Met wat creativiteit is er heel wat moois mee te maken. ![]() In de general tab geef je de grootte op en hoeveel segments je wilt. Hoe meer des te meer details. Ook kan je hier de detail layers aan of uit zetten. Je kan er maximaal 6 gebruiken. Niet dat dit altijd nodig is. Hieronder een voorbeeld van een landscape gemaakt door Frank Willeke. ![]() Je begint met de base layer en als die naar de zin is dan ga je verder met detail layer 1. Deze layers kunnen met verschillende blend modes gemixed worden. Je kan kiezen of je doormiddel van een aantal noises wilt shapen, of een material of een spline. Je hebt de volgende noises tot je beschikking. ![]() De layers zelf kunnen worden gezet op Noise, Spline of Material. Met de Noise kun je dus kiezen uit een van de Noises. Staat de layer style op Spline dan kan je middels een spline uit de C4D splines je landscape vervormen. Erg handig voor rivierbedding of een weg door je landschap. En gebruik je de Material style dan kun je met een C4D material je landscape vorm geven. Met al deze instellingen kun je maken wat je wilt. Van puntige rotsen tot een glooiend landschap. Steile wanden, een rivierbed, noem het maar op. Dit is echt een krachtig stukje gereedschap. Om een aardig id te krijgen wat je er mee kan is een video te bekijken op de link hier onder. LINK Heb je een mooi landschap ontworpen dan is deze te saven voor later gebruik. Je kan dus een hele bibliotheek aanleggen met verschillende landschappen. ![]() SpreadRock: Dit is een Rock/stone generator. Doormiddel van het instellen van een paar settings heb je in no time een rots/steen. Ook hier geldt dat je presets kunt saven en laden. ![]() Hieronder een voorbeeldje van een Spreadrock uitkomst. ![]() Vanzelfsprekend kunnen deze Spreadrock objecten gebruikt worden in een SurfaceSpread object. Wire Object: Dit is een bonus object waarmee je splines kunt maken. Werkwijze is heel simpel. Je maakt een aantal null objecten aan en hangt deze onder de Wire object. Nu kan je deze gebruiken in bv een sweepnurb met een circle spline en je hebt een tube/slang. Het voordeel hiervan is dat je de null objecten kunt animeren en zo de vorm van de slang kunt veranderen zonder gebruik te maken van de point level animatie. Je kunt kiezen uit de standaard spline instellingen zoals het type spline (cubic, akima enz) ook de intermediate points zijn in te stellen. Je kunt alles instellen wat je gewent bent van de C4D spline instellingen. ![]() ![]() Ok is het mogelijk om een heleboel null objecten over een surface te clonen met de SurfaceSpread tool en dan gebruik te maken van de Wireobject. Zo kan je bv heel gemakkelijk een bolletje wol of iets dergelijks maken. ![]() En nog een voorbeeldje. ![]() Gemaakt door Rainer Schmidt. The manual: Hier kan ik heel kort over zijn. Dit is een enorm uitgebreide manual die alles verteld wat je moet weten. Teven zijn er aan het einde van de manual nog 2 kleine tutorials. De eerste over hoe je bomen over een landschap distribueerd en de tweede laat zien dat je deze plugin ook kunt gebruiken voor hele andere doeleinde. Het laat zien hoe je een boekenkast vult met boeken en hoe je de materials zo kan aanpassen dat de boeken niet allemaal dezelfde kleur hebben. ![]() Al kan dit natuurlijk prima met Mograph. Echter niet iedereen beschikt over Mograph en Mograph is toch wel aanzienlijk duurder dan SurfaceSpread. Conclusie: Ook al heb ik niet alles laten zien toch denk ik dat jullie zo een aardige indruk hebben van wat SurfaceSpread kan. SurfaceSpread ga ik vaak gebruiken. Het is leuk en gemakkelijk in gebruik. Ik zie nu al vragen of SurfaceSpread geen MoGraph clone is. Dit is absoluut niet het geval. Mograph is inderdaad ook een cloner tool maar met SurfaceSpread heb je veel meer controle over hoe de clones worden gedistribueerd over een surface en blinkt uit in het maken van landschappen. Deze 2 functies alleen maken het absoluut geen Mograph Clone. De Rock generator tool is geweldig handig. Dit was er nog niet voor Cinema4D. Ook de wire object tool is erg handig en een leuke bonus. De bijgeleverde library van planten en struiken zijn leuk maar niet van hele hoge kwaliteit. Maar goed je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Het geeft je een leuke start. Voor after sales hoef je niet bang te zijn. Frank reageert snel op je vragen en is erg behulpzaam geweest tijdens het schrijven van de review. Of de prijs van de plugin niet te hoog is kan ik niet zeggen. Je krijgt veel voor je geld. En 79.90 EUR valt in mijn ogen erg mee gezien de hoeveelheid tools. Voor meer informatie kun je kijken op de SurfaceSpread website. Daar kun je ook de demo downloaden die werkt met de demo van Cinema4D. SurfaceSpread is er in de volgende smaken, Windows (32 Bit and 64 Bit) Intel Macs (32 Bit and 64-Bit) vanaf CINEMA 4D R10.1 Met dank aan Frank Willeke. Peace, Rich_Art. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Top, dat heb je snel gedaan! Ik zet morgen een lekker bakje koffie en ga het op m'n gemak doorlezen. Het ziet er op het eerste oog alvast erg goed uit.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja haha ik heb 2 nachten en een dag achter mijn laptop gezeten en flink zitten spelen met de plugin en tevens de review geschreven. Veel werk maar wel leuk om te doen natuurlijk.
Het is een top plugin die we waarschijnlijk in veel images terug gaan zien. Peace, Rich_Art. ![]()
|
||||
|
||||
![]()
Hartelijk dank, René!
![]() Cheers, Jack |
|
|||
|
|||
![]()
Hahaha that is correct Dutch. No thanks Jack, you're welcome.
Peace, Rich_Art. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
cool, heb het nog niet kunnen testen maar lijkt me een essentiele plugin
als ze nou ook nog de vrayproxies gaan fixen op mac dan kunnen we eindelijk eens een deftig landschap maken in c4d thanks for the review |
|
|||
|
|||
![]()
Thanks en graag gedaan. Ik denk dat het proxy en mac probleem wel verholpen zal zijn in de upcomming v1.2 update.
Peace, Rich_Art. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
en wanneer komt die 1,2...? oja dat mag ik niet vragen
![]() toen 1,1 uitkwam gingen er snel kleine updates volgen het vray team is echt te klein voor de job die het moet doen ik heb maar gewoon de vray4sketchup handleiding geprint want op de c4d versie hoeven we niet meer te wachten. blijkbaar is de houding als het voor max goed is, is het voor ons ook goed bvb AA multipass (nog steeds niet begrepen waarom er geen AA opzit) sorry ik wil niet het vrayteam afbreken maar als pro gebruiker kan het verschrikkelijk frustreerd zijn om steeds het 5de wiel te zijn aan de wiel |
|
|||
|
|||
![]()
Ik heb geen id wanneer die uitkomt. Duurt wel erg lang allemaal.
Ik denk dat ze teveel hooi op hun vork hebben en de hoge verwachtingen niet zo makkelijk kunnen waarmaken. Ze hebben gewoon geen tijd om een manual te schrijven denk ik. Slechte zaak. Multipass AA is inderdaad vreemd dat dit nog niet werkt. en zo zijn er wel meer dingetjes die ze gewoon moeten oplossen. Het is eigenlijk hetzelfde als met de eerste release. Dit heeft bijna 1 jaar langer geduurd dan ze steeds zeiden... Ik ken wel meer mensen die de buik vol hebben van het hele vrayforc4d team. Ik weet net zoveel als jij betreft nieuwe releases enz. Niks dus. Peace, Rich_Art. ![]()
|
|||
|
|||
![]()
ik snap wel dat je niet weet wanneer 1,2 erkomt
![]() en voormij hoeft 1,2 ook niet (behalve DR zou leuk zijn & dat alles van 1,1 werkt ook op mac) het probleem is dat ik al een paar keer files naar het team heb gestuurd onder de nummer dan zal het team wel even de instellingen voor je finetunen (wat leuk is en een goeie service ![]() en is het bij mij als ik ga renderen niet opgelost of werkt het bij mij niet en bij het team wel omdat hun met 1,2 / vray sp3 werken ! dit is al sinds begin dit jaar zo ![]() plus iedere keer dat ik iets aankaart zoals de manual of de AA van de multipass dan krijg ik de reactie: het is ook zo in Max en alle proffesionals gebruiken het zo dus zo hoort het ![]() ik weet dat ze hun best doen en met de beste bedoelingen etc...maar het is soms afzien (zeker als ze bij de klant ook vray gebruiken ![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|