C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Modelleren in Cinema4D

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 3rd February 2011
cinematic4d cinematic4d is offline
Member

Quote:
Originally Posted by Chageotri View Post
HI, Zet eens "maximum agle" van je extrude tool op 91°
Wow, super.. Probleem opgelost.. Heel erg bedankt Charles
Reply With Quote
Old 22nd April 2011
Max Max is offline
Member

Hey,

Ik probeer een computermuis te modellen, maar het wil nog niet goed lukken... Ik gebruik (voor het eerst) blueprints, en dat lukt redelijk, maar bepaalde hoekjes krijg ik niet helemaal passend. Heb bijna geen ervaring met hypernurbs modeling, krijg het maar niet voor elkaar. Als ik een stukje hier er naartoe sleep, gaat er daar weer wat van af..
Het probleem is denk ik dat ik te weinig punten heb om aan te slepen, maar hoe krijg ik die er goed bij? Want steeds als ik add point doe, of de knife tool gebruik, verandert de vorm heel erg.

Dus, hoe krijg ik hier de muis netjes langs de randjes van de blueprint?

Max
Attached Files
File Type: c4d mouse.c4d (67.1 KB, 9 views)
Reply With Quote
Old 23rd April 2011
Tom's Avatar
Tom Tom is offline
Senior Member

zet je hn op subdivisie1 zowel vieport als renderer als de vervorming dan nog niet te groot is maak je die editable en dna heb je direct meer punten .

Niet de beste manier maar vaak wel de snelste
Reply With Quote
Old 23rd April 2011
Max Max is offline
Member

Dankje, heb hem nu netjes!

Ik ben nu bij de knop aangekomen, weer een probleem.. Ik heb hem (de helft dan) maar in een symmetry object gezet, hoef ik maar één kant te doen. Heb nu met enige moeite een nette selectie van een knop. Wat ik wil bereiken is dat het randje tussen de knop en de muis zelf, omlaag ge-extrude word. Dat ik daar een spleet krijg (die ik evt. achteraf kan aanpassen op bepaalde plekken.
Maar hoe maak ik dus van de selectie van mijn knop, een selectie van alleen de rand van de knop?
Reply With Quote
Old 27th May 2011
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Default Het modelleren van een huis.

Naar aanleiding van een vraag hoe een huis te modelleren, is hier een snel-snel voorbeeldje.

Teken eerst de fundering, of begin - zoals in bijgaand voorbeeld - vanop de grond. Je kan daarbij vertrekken van een polygon of een plane die je opdeelt in het nodige aantal vakjes.
Delete de polygons waar de vloeren komen. Die kan je later best uit aparte polygons maken.

1. Selecteer dan de polygons en extrude die tot aan de dorpel ( create caps steeds uitvinken ! ).
2. Met de knife-tool maak je snedes waar je ramen en deuren komen.
Selecteer de muren - laat de deuropeningen voorwat ze zijn - en ( > 3 )

3. extrude die tot de onderkant van de ramen. Uiteraard zijn sommige ramen lager dan andere, dus daar moet je ook rekening mee houden zoals duidelijk te zien in de vierde tekening...
4. Vervolgens snijdt je met de knife tool de lijnen voor de raamopeningen en ga je verder met de extrude tool en laat raam- en deurdorpels ongeselecteerd.
Bij de bovenant van deuren en ramen stop je even en extrude dan nog 1 stap verder.

5. De balken boven ramen en deuren extrude je door de polygons te selecteren als in tekening 5.
6. Extrude de balken en selecteer dan - per individueel raam of deur - de 2 polygons die bijeen moeten komen.
Zet de coördinaten van de geselecteerde polygons op nul in de relevante richting ( bijvoorbeeld de Z-as ) en delete die polygons.

Als je klaar bent met alle deur- en raambalken, doe je “optimize" en klaar is je ruwbouw

7 en 8. Extra binnenmuren ( of natuurlijk ook buitenmuren ) maak je door knife-cuts te geven, de betreffende polygons te selecteren en te extruden.

De laatste toont het ruwe eindresultaat.

Uitraard is dit slechts een héél simpel modelletje, maar hopelijk maakt het alles wat duidelijk.

Een puntdakje is voor een volgende maal

Peter
Attached Images
File Type: png House1.png (75.3 KB, 161 views)
File Type: png House2.png (44.3 KB, 160 views)
File Type: png House3.png (44.3 KB, 161 views)
File Type: png House4.png (63.9 KB, 162 views)
File Type: jpg House5.jpg (72.7 KB, 165 views)
Reply With Quote
Old 28th May 2011
cinematic4d cinematic4d is offline
Member

Netjes en goed uitgelegd Peter. Begin je met boxmodeling of begin je met splines?
Ik model de deuren en ramen en de muren boven of onder de ramen of boven de deuren altijd apart (aparte objecten). Op die manier heb je ook geen plane/loop cuts nodig in de muren.
Reply With Quote
Old 28th May 2011
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Ik gebruik de WinGen plugin. Echt een vette aanrader.

Peace,
Rich_Art.
Old 28th May 2011
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Dit is gewoon box-modelling natuurlijk en - denk ik toch - zowat de snelste manier om een huis met propere geometrie te bouwen.
In dit vlugge voorbeeld heb ik natuurlijk meer polygons dan nodig, vermits alles tegelijk geëxtrude werd. Tussen ramen en deuren van dezelfde hoogte heb je niet altijd evenveel polygons nodig, dus die zou je kunnen weglaten.

De geometrie uit het voorbeeld laat wel toe dat je eenvoudig je textuur kan plaatsen op polygon selecties.
De polygons onder de ramen bv, kan je een arduintextuur geven, de muur daarboven een baksteentextuur en elke kamer kan een ander verflaagje of behang krijgen, terwijl je wel nog steeds één object hebt...
Door goed te plannen, kan je de stukjes boven deuren en rammen ook voorzien van een rechtopstaande bakstenen textuur - zoals het ook hoort natuurlijk.
Allemaal gewoon met polygon-selectie...

Peter
Reply With Quote
Old 30th May 2011
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Hier een klein stukje verder met het huis...

1. selecteer de binnenmuren en verberg die ( selection > hide selected )
2. selecteer het deel van de buitenmuur waarop je een textuur wil plakken, zoals hier de boord onderaan.
selecteer Selection > set selection en ken een textuur toe. Die zal automatisch op de juiste polygons geplaatst worden.
3. toont het resultaat.

4. Snijdt met de Knife-tool ( op “loop" ) in het midden van ramen en deuren om binnen - en buitenkant te scheiden. Verberg de binnenste polygons.
5. selecteer weer een stuk van de buitenmuur ( als je meerdere soorten textuur wil uiteraard ), doe weer “set selection" en plak daarop een textuur.

6. zet de mapping op “cubic" en schaal de textuur tot hij goed zit.
7. toont het resultaat.
8. snijdt boven deuren en ramen om de balken te vormen en verwijder die polygons uit de polygon-selectie die je maakte.
Door de “edge te selecteren, kan je die lijn mooi tot net op een voeg trekken, zodat je geen halve stenen in je textuur krijgt.

Selecteer die balken, doe "set selection" en plak daar weer een textuur op.
Hieronder het resultaat.
Je ziet ook duidelijk de scheiding tussen binnen- en buitenkant van ramen en deuren.

Tot de volgende...

Peter
Attached Images
File Type: png House_texture1.png (236.8 KB, 141 views)
File Type: png House_texture2.png (50.7 KB, 143 views)
File Type: jpg House_texture3.jpg (198.8 KB, 145 views)
File Type: jpg House_texture4.jpg (131.7 KB, 145 views)
Reply With Quote
Old 30th May 2011
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

nou dat gaat meer een hele tutorial worden zo. :-)

Peace,
Rich_Art.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules