C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Wedstrijden / Challenges > Grote wedstrijden >>> > Challenge - Marble Run

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10th February 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Ah, ik dacht dat ik al verkeerd met mn instellingen zat te klooien. (1e reactie = gebruikersfout he?)

Als ik niet uitkijk blijf ik ook tot in de late uurtjes klooien, haha....
Old 10th February 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Pfff.... soms voel je je echt met recht een prutser! Ik zit nu al bijna 5 uur met het deurmechanisme in de marble tutorial te klooien en krijg het maar niet voor elkaar.

Wie kan mij vertellen wat er fout gaat, de opgezette Xpresso tag doet helemaal niets.

Voor wie een kijkje neemt: Ik heb een xpresso gemaakt op de Null "Door mechanism". De MonoFlop laten triggeren door de waarde van de rotation B (Null Hook) kleiner dan -20 te laten zijn. Ik kom er maar niet uit waarom het niet werkt...
Attached Thumbnails
door.jpg  
Attached Files
File Type: c4d Marble run tutorial 014.c4d (314.2 KB, 4 views)
Old 11th February 2012
douwe's Avatar
douwe douwe is offline
Admin Team

Je bent veel dichterbij dan je denkt.
Het is kwestie van goed in de gaten houden welke Waarden er precies uit de verschillende Nodes naar buiten gaan.

Dan zal je gauw merken dat de Global-Rotation-B die uit de Hook-Object-Node naar buiten gaat geen waarde is in graden (Degrees║), zoals je zou verwachten. Hang maar eens een Result-Node aan je Global-Rotation-B-Port, dan zal je zien dat er veel lagere waarden naar buiten gaan.

wat is er nu aan de hand ?
Intern gebruikt Cinema 4D geen Degrees, maar Radians (radians = degrees * pi/180).
Radians zijn veel lagere waarden dan degrees, en dat is ook wat er in de Node naar buiten gaat.

Je Compare Node vergelijkt met -20, maar die waarde wordt nooit bereikt. Dus gebeurt er verder niets, ook al werkt de rest perfect.

Simpelste oplossing :
Als Input1 van je Compare Node zet je een waarde in radians ipv degrees : ( -20║ = -0.349 radians )

Alternatieve oplossing :
Om radians terug naar degrees te converteren voeg je 1 extra Node toe : de Degree-Node ( New Node / Xpresso / Calculate / Degree ).
Die Node plaats je tussen de Global-Rotation-B-Poort van je Hook-Node en de Input1-Poort van je Compare-Node.
Daarmee komen er terug Degree-waarden je Compare Node binnen, en werkt alles ook zoals verwacht.

succes,
d

Je bent al aardig ver geraakt met de hele constructie.
Knap werk.

PS : Vergeet ook niet je Xpresso Node zelf even terug te Enablen,
anders gebeurt er sowieso niet veel
Reply With Quote
Old 11th February 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Dank je Douwe! Daar zou ik nooit op gekomen zijn! Ik ging toch echt van graden uit. Meteen even kijken en tunen.

Ik heb alvast gespiekt bij de andere xpresso tutorials (waaronder de marble sorter van jou. Super maar nu nog te hoog gegrepen), wil hierna eerst weer een zijstap maken naar modelleren. Vind dat ik dat eerst meer onder de knie moet krijgen...

Thanks!
Old 11th February 2012
Leopard1975's Avatar
Erelid

Gelukt! Eindelijk! Ik braaf bij de tutorial gestopt omdat ik niet verder kwam, bleek het al het einde te zijn, haha... Tunen en uitproberen dus!

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules