C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > De Salon

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 3rd July 2017
Buzz Lightyear Buzz Lightyear is offline
Member

Default color managment lineair/ Srgb

Ha,

Een vraag:

Ik loop er regelmatig tegen aan dat Photoshop 'klaagt' over mijn color management (zie afbeelding).

Als ik kies voor 1 van de keuze is in het grijs iets verschil tussen de pictureviewer en Photoshop.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit te voorkomen?
Is hier een makkelijke fix voor?

Alvast dank!
Attached Images
File Type: jpg Untitled-1.jpg (367.1 KB, 53 views)
Reply With Quote
Old 4th July 2017
Rupart's Avatar
Rupart Rupart is offline
Moderator

Je render is in linear mode opgemaakt. Omdat het standaard profiel in PS sRGB is vink je de bovenste optie aan, use the embedded profile. PS opent deze dan in linear mode en het resultaat is dan hetzelfde als je render. In de regel werken wij ook met linear modus in 16 bit. Dit bestand werken wij uit en daarna slaan wij nog een apart bestand op dat we converteren naar sRGB (edit, convert to profile sRGB) om kleurverschillen te voorkomen.
Old 17th July 2017
Member

Thanks Rupart!
Reply With Quote
Old 19th July 2017
Member

Eerste stappen zijn me helemaal helder.
Vervolg vraag :

Nu ik de afbeelding als JPG wil opslaan ontstaat er veel banding in het zwart, zie toegevoegde afbeelding.
(Als ik de afbeelding omzet naar sRGB is dit veel minder, maar verlies ik nuance in de grijstonen en de lichtval)

Is er een mogelijkheid de banding te voorkomen?
(ik heb reeds een overlay layer met 'ruis')

Lineair > Jpg

Linear > convert profile to sRGB > Jpg

Attached Images
File Type: jpg alleen opgeslagen als Jpeg.jpg (392.1 KB, 27 views)
File Type: jpg omgezet van linear naar sRGB naar Jpeg.jpg (346.8 KB, 24 views)
Reply With Quote
Old 21st July 2017
Rupart's Avatar
Rupart Rupart is offline
Moderator

Je lineaire bestand bevat "andere" informatie als het sRGB profiel. Sla je deze op als JPEG wordt deze gecomprimeerd en krijg je verschillen in contrast. Probeer je lineaire bestand eens op te slaan als TIFF bestand, daar zit geen compressie in.

Wil je bestanden publiceren op het web gebruik dan altijd het sRGB profiel, dit wordt door alle browsers herkend en hetzelfde weergegeven.

Over lineaire profielen en het verschil met sRGB is van alles te vinden op het web dus als je zin hebt kun je je daarin helemaal uitleven. In het algemeen: drukwerk en HR bestanden lineair en als TIFF bestand, op het web publiceren sRGB profiel en JPEG. Ben er verder niet zo'n pro in so correct me if I'm wrong here

Hoop dat je er iets mee kan!
Old 21st July 2017
Member

Ha Rupart, dank voor de hulp en input!

Zelf natuurlijk ook wel aan het uitzoeken geweest, maar het word soms wat complex

Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat als je een multi-pass image exporteert het kleurprofiel lineair blijft en deze niet instelbaar is.
Maar als je een 'regular image' export hij al een kleurprofiel mee krijgt die jezelf kan selecteren (dit kan niet bij de multi-pass) Hier staat sRGB al ingesteld.

Door het bestand toch direct bij binnenkomst naar sRGB te convert voorkom ik een hoop problemen. Nu probeerde ik bijvoorbeeld images te uploaden naar een website en werden ze extra donker.
Banding is hier ook grotendeels mee opgelost.
Reply With Quote
Old 24th July 2017
Rupart's Avatar
Rupart Rupart is offline
Moderator

Klopt wat je zegt over de multipass. Sterker nog, dit is de enige juiste manier van werken en daarom niet instelbaar.

Render de GI, Lighting, Specular, Self Illumination, Refraction en Reflection als losse passes dan heb je opgeteld de juiste weergave van je beauty pass. Voordeel hiervan is dat je makkelijk losse elementen kunt wijzigen, bijvoorbeeld een stukje extra reflectie. Soms halen we ook noise weg door een pass te blurren. Van het totaal maak je een smart object waarna je de lichtintensiteit kunt opschroeven met camera raw filter.

Works like a charm

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules