C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Textures/Materials en BodyPaint

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 3 Weeks Ago
Buzz Lightyear Buzz Lightyear is offline
Member

Default lumas shader met indirecte verlichting

Is het correct dat het om de lumas shader te laten werken je altijd een directe lichtbron op het materiaal moet hebben?

Met alleen indirecte verlichting werkt de lumas shader niet?

(ik werk met R15 en dus jammer genoeg niet in het bezit van de nieuwe materialen)
Reply With Quote
Old 3 Weeks Ago
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Hier even getest in release 19 met een lumas shader in hetcolor channel.
Werkt perfect met een GSG HDr lighting setup en dat is allemaal indirect.
Old 3 Weeks Ago
Admin Team

en ook met een gewoon sky object met een hdri materiaal erop werkt het perfect.
Old 3 Weeks Ago
Member

Ha Dweemes, dank voor het nakijken.

Als ik het goed begrijp schijnt bij jouw direct licht op het object.

In mijn geval heb ik een woonkamer met 'buiten' een zon als enige verlichting.
De zon valt niet direct op het object met de lumas shader, alleen indirect doormiddel van bounces in de ruimte.

Als er alleen ligt valt op de shader doormiddel van indirect licht zijn de 'scratches' van de shader dan nog zichtbaar bij jouw?
Reply With Quote
Old 2 Weeks Ago
Admin Team

je bedoelt licht dat ook in de 3D scene enkel via reflectie op het object kan vallen?
Old 2 Weeks Ago
Admin Team

Want met het sky object ben je eigenlijk een beetje indirecte belichting aan het nabootsen, hoewel je gelijk hebt waarschijnlijk, het sky object schijnt in 3D scene termen gesproken eigenlijk direct op de bol.
Ik zal het eens uitproberen.
Old 2 Weeks Ago
Admin Team

Lumas en GI ( indirecte belichting dmv bounces) zijn niet compatibel blijkbaar.
Zit ook een zekere logica in, die scatches zijn eigenlijk een vorm van speculars die je enkel verwacht van een directe lichtbron.
Een workaround is een lichtbron extra aanbrengen en daar enkel "specular" aanvinken. Die gaat dan enkel de scratches gaan creŽren, en dan moet je door de plaats en andere instellingen ervoor zorgen dat wat je toont ook echt lijkt, ik bedoel de scratches zouden dan "opgewekt" moeten worden vanuit een hoek die logisch overkomt. Bijvoorbeeld tegenover een muur die recht door de zon beschenen wordt en dus vermoedelijk het meeste van de belichting van het object gaat "uitstralen" snap je wat ik bedoel? Ik ken de scene natuurlijk niet, en dit is in een post wat moeilijk uit te leggen.
Old 2 Weeks Ago
Admin Team

hier een testje

In "aniso test" zie je dat de zon rechtstreeks belicht en scratches geeft bovenaan.
De belichting van de onderzijde rechts van de bol gebeurt door GI via het reflectiescherm rechts. Maar die geeft je geen scratches.
De scratches op de bol aan de zijde van de camera zijn gegenereerd door de lichtbron rechts in beeld, die enkel "specular" aangevinkt krijgt.

Als ik in "aniso test 2" het "deksel" dicht doe, verdwijnen de scratches van het direct zonlicht, maar blijven de andere wel zichtbaar.

Maar je zal er zelf voor moeten zorgen door de juiste positie van het licht en de instellingen te tweaken, dat het dus geloofwaardig overkomt.
Attached Images
File Type: jpg aniso test.jpg (336.6 KB, 4 views)
File Type: jpg aniso test 2.jpg (276.9 KB, 3 views)
Old 2 Weeks Ago
Admin Team

om het verhaal af te maken: in bijlage een screenshot van hetzelfde, maar dan bij de extra lichtbron ook diffuse en Gi aangevinkt, om aan te tonen dat de difuse component van de belichting van de bol wel degelijk van de reflectieplaat kwam in de andere beelden.

ter info: op de beelden gebruik ik de Physical Renderer met GI in de rendersettings aan uiteraard, anders krijg je geen verlichting door bounces.
Attached Images
File Type: jpg aniso test 3.jpg (336.3 KB, 8 views)
Old 2 Weeks Ago
Member

Ha Dweemes,

Mijn dank is groot en bevestigd mijn vermoeden.
Je tip met alleen lamp met specular alleen aan is een goeie en zal ik een volgend project gebruiken, super!
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules