C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Recources, Tips >>> > Plugins & Scripts/Python

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 4th April 2013
Konichowaa Konichowaa is offline
Member

Default Surface spread distribution tag performance filters

Hallo iedereen,

Mijn model is een groot gebouw waarvan ik verschillende zones moet laten zien, overal staan dus decoratieobjecten, 3dpersonen, inrichtingen enz... die toch bijdragen aan langere rendertijden en vaak totaal niet zichtbaar zijn omdat ze bijvoorbeeld op een andere etage staan of achter een hoek...

Ik vroeg me af of het mogelijk is om de 'distribution tag' van de surface spread plugin te koppelen aan gewone objecten, nulls en instances om zo de zichtbaarheid te beperken tot de camera cone, met eventuele backface culling.

Zo ja, kan iemand me dan wat instructies geven, want zo direct (toevoegen en opties aanvinken) geeft geen resultaat precies...

(Andere oplossingen zijn uiteraard ook welkom, mocht het kunnen met c4d of vray tag)

Alvast bedankt voor wat hulp

groeten,
koen
Reply With Quote
Old 5th April 2013
ichi.one ichi.one is offline
Senior Member

de surfacespread optie om objecten onzichtbaar te maken buiten de camera cone werkt enkel op objecten
die je met surfacespread hebt verspreid

of er een optie is via een andere c4dtag om objecten buiten je camera cone onzichtbaar te maken ?
ik denk het eerlijk gezegt niet, maar 100% zeker weet ik het niet

BUT objecten die niet in beeld staan, zullen niet de objecten zijn die veel aan je rendertijd toevoegen, iets maar niet veel
(natuurlijk als ze gereflecteerd worden in het glas weer wel)
wel zijn ze van invloed op de hoeveelheid RAM en de snelheid waarmee je render start en bij het openen saven van een file
Dit zou je kunnen terug brengen door ze in groepen 'te connecten' tot 1 object maar of je dat wilt want dan staan ze vast.

volgens mij zit er niks anders op om het handmatig per camera aan en uit te zetten
veelal bouw ik scŤne ook zo op, in een nulobject zit alles wat bij die camera hoort van de zon tot de auto's
dat maakt wel dat de files groot worden soms staat een auto er dus 3keer maar dat probeer ik te vermijden
Old 5th April 2013
Konichowaa Konichowaa is offline
Member

bedankt om dat even te bevestigen Ichi.one,

ik heb ondertussen iets geprobeerd wat enigszins kan verhelpen om steeds aan en uit te moeten zetten nl door simpelweg te keyframen op een stage object. (ik ga waarschijnlijk toch renderen op een renderfarm, dus wil ik aparte files vermijden dan moet dat sowieso in een stage komen)

Zoals je aangeeft moeten dan de objecten in groepen opgedeeld worden waarvan ik dan met keyframes de zichtbaarheid in editor/renderer kan "animeren"

het kan wat werk zijn bij een complex project, maar loont toch wel de moeite hoor, want ik heb zo eens een vergelijking gemaakt op een testbeeldje:
10min39s met alles aan t.o.v.
6min55s met het gros van de 3 personen en ies lichten buiten de camera cone uit...

Met xpresso of coffee zou het precies ook moeten lukken maar daar begrijp ik al helemaal niets van :-D .... ik zou zo graag hebben dat Stefan het in zijn vray compositingtag integreert, hehe
Reply With Quote
Reply

Tags
spread, surface, tag, visibility, zichtbaarheid

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules