C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Textures/Materials en BodyPaint

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 5th August 2013
Konichowaa Konichowaa is offline
Member

Default tiles shader repeteert niet zoals ik het wil

hello

Ik heb problemen met het maken van tegels met de interne "tile shader".
Mijn tegels zijn platen van 263cm x 63cm, geschrankt.
Hiervoor gebruik ik dus de Tiles shader > type bricks 1 V-oriented.

Mijn tag op zich staat op flat mapped 100cmx100cm en U500% V500%, omdat het zo (bij mij) best werkt met vierkante tegels. je geeft immers niet de maat (in % dan nog) van 1 tegel, maar van 2 tegels op een tile van 10... erg complex allemaal vind ik

De tile shader staat zo op U63% en V131.5% (want die is standaard 2x de U)
met 1% voeg = 1cm voorlopig > te verfijnen als ik mijn tegels goed heb

Toch slaag ik er niet in om het geheel goed te krijgen...

in bijgevoegd bestand een voorbeeldje waarop je kan zien dat op het einde van 4 tegels een sprong is

om even samen te vatten: ik wens tegels van 263x63 met een minimale gelijke voeg van 1mm ŗ 2mm (te bekijken wat nodig is na rendering)

alvast bedankt aan iedereen die me hier snel mee kan vooruit helpen.
Attached Files
File Type: c4d tiling.c4d (422.4 KB, 9 views)
Reply With Quote
Old 5th August 2013
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

Als je echt met exacte formaten wil werken dan doe je dat beter met objecten die je een maat kan geven dan met een shader.
Je werkt hier met percentages en dus moet dat verschil ergens gecompenseerd worden.
Als je voor iets 80 % van 100% neemt, dan blijft er dus 20% over.

Ik denk dat je dus hier beter werkt met een tegel (al dan niet met al een reliŽf op) die je in een cloner gooit, dan heb je veel meer controle over de effectieve maten.
Old 5th August 2013
Member

en kan je dit ook toepassen op gebogen vormen? zodat de tegels afsnijden op de boog?
Reply With Quote
Old 5th August 2013
MultiDirector MultiDirector is offline
Member

Misschien met een bend deformer?

Groetjes,

Coen

| C4D r14 Studio + Zbrush 4R6 + Motion 5 + Final Cut Pro X |
Reply With Quote
Old 5th August 2013
rikke rikke is offline
Member

Ondanks aanpassingen in vorige releases vind ik de tiles shader nog steeds waardeloos. Het is te zeggen, ik ben er nog nooit ingeslaagd een voeg tussen 2 tegels een bump te geven zonder dat er zo'n rare dubbele lijn ontstaat. Ik kies dus nog steeds voor bitmaps.

Helpt je geen bal vooruit, maar moest ik toch ff kwijt
Old 5th August 2013
Admin Team

Kan je eens een voorbeeld geven van die rare dubbele lijn?
Want dat lijkt me raar. iK dnek dat je voor de verschillende kanalen (bump en colour) verschillende shaders moet gebruiken
Hoewel ik er wel van overtuigd ben dat het (hoewel moeilijk) perfect mogelijk is om het CG effect uit die vooringestelde shaders te halen.
En voor jou Rikke (veel bakstenen en zo) lijkt me dit een redelijk belangrijke functionaliteit in je werk.
Old 5th August 2013
rikke rikke is offline
Member

Hier een voorbeeldje adhv de file van Konichiwaa. Of je nu de bumpsterkte hoog of laag instelt, of de grout width en bevel aanpast, ik geraak niet van die extra lijnen vanaf. Ik weet dat bump 'fake' is en een reliŽf probeert na te bootsen, maar dit is voor mij echt niet overtuigend.
Voor bakstenen gebruik ik trouwens altijd de bitmaps van de fabrikant, de meesten bieden dit tegenwoordig aan op hun site. Spreekt voor zich dat dit ook sneller gaat dan met noises een bepaald type na te bootsen.
Attached Images
File Type: jpg vb.jpg (55.7 KB, 3 views)
Old 5th August 2013
Member

Hey Rikke,

ik heb het eens getest in C4D AR en inderdaad daar heb je die dubbele lijn.
In de bump channel "Delta" Waarde ipv 100% op 20% te zetten, dan zie je al veel verbetering... probeer wat verschillende waarden uit. Wellicht is de schaal te groot in functie van de smalle voeg...

uit Help:
"Delta is a scaling factor to use in sampling the texture for evaluating the slope to be used in the bump channel. This allows you to get very sharp bump with minute detail that is not possible with the standard bump delta."

Persoonlijk render ik met VrayForCinema4D en daar heb je er minder last van...
Reply With Quote
Old 5th August 2013
Admin Team

Het valt een beetje buiten dit draadje, maar die dubbele lijnen krijg ik er niet in, wat ik ook probeer.
In bijlage een probeerseltje, en ik zal er wel geen prijzen mee winnen, maar ik gebruik het ook nooit.
Wel melden dat ik in release 14 zit, is die brick shader niet onlangs aangepast?
In ieder geval, ik heb de refelctie en bump wat overdreven, vandaar dat er wat gekke dingen in zitten zoals op de kruising van de voegen bvb.
Maar verder doen die tegels wat ik ervan verwacht, tenminste van een bump.
Ik vermoed dat dat lijntje komt van een bevel die niet juist staat in ofwel kleur ofwel bumpchannel.
Maar met die brickshader kan je volgens mij heel ver gaan als je er een beetje van kent.

Om terug te komen op het draadje: Als het is om van ver te bekijken vind ik dit resultaat best ok.
Als die tegels echter een belangrijk onderdeel zijn van het beeld, dan zou ik in elk geval werken met een tegel in een cloner, omdat je dan ook nog wat met heel subtiele randomeffecten kan gaan werken. je hebt meer controle.
En daarmee maak je het verschil tussen CG en realistische beelden denk ik.

Het klopt dat fabrikanten vaak al hun textures ter beschikking stellen, goed gezien van hen trouwens, maar ik geloof nooit dat je dezelfde graad van realisme kan halen met enkel textures zonder procedural.

Dan zijn het gewoon muren of tegelvloeren die te perfect gemaakt zijn, geen metser of vloerder die dat kan.
Attached Images
File Type: jpg tiling test.jpg (318.5 KB, 14 views)
Old 7th August 2013
rikke rikke is offline
Member

Ik zie op je linker afbeelding toch nog duidelijk dubbele lijnen hoor.
maarrr... de tip van Konichiwaa ivm Delta is goud waard! Dit werkt!

Tags
brick, tile shader

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules