C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Beginner hoekje - Beginner Corner > Beginners forum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 5th May 2016
Litedoge Litedoge is offline
Member

Default Welk ander 3D programma gebruik je?

Hi, ik ben even benieuwd of jullie naast C4D ook nog een ander programma gebruiken zoals Zbrush of Max of... en gebruik je het weinig of eigenlijk altijd in combinatie met elkaar?

Zelf ben ik nog steeds een beetje zoekende, wat en welke kant ik nu op wil en kan met betrekking op werk.
Daarnaast ook gewoon wat ik het leukste vind om mee te werken.

Momenteel ben ik nu DigitalTutors aan het volgen, en heb Zbrush eens geprobeerd dat lijkt mij ook wel een mooi programma en heb al gekeken voor een cursus hierin.
Ik sprak hierover met een mede forumbezoeker en die zei ook weer dat er weer veel vraag is naar mensen die kunnen werken met Max en Maya, beide heb ik (nog) niet naar gekeken.

Ik ben erg benieuwd welk programma jullie gebruiken naast C4D.
Graag zou ik wat nieuws willen bijleren, maar ben er dus nog niet uit wat. TIPS? ik hoor het graag
Thanks!
Reply With Quote
Old 5th May 2016
bijkanguru bijkanguru is offline
Member

Ik heb (in financieel betere tijden ) redelijk wat uitgegeven aan programma's en werd nu tijd om er eens echt mee te leren werken. Cinema is dus voor opleiding maar eens als student versie afgelopen is, is het terug naar de originelen (weet er iemand of er een 'algemeen' 3D forum met deze niet te drukke sfeer is?).

Het arsenaal:
* Newtek Lightwave (ook een allrounder, over het algemeen blijkbaar aanzien als antiek maar leeft nog)
* E-on Vue (moet eens nakijken waarom dit echt wel extreem onbruikbaar traag is onder cinema maar cinema kan veel uit zichzelf dus niet echt nodig)
* 'van wie is het vandaag' poser (zeer snel leuke resultaten maar vele overnames en heeft zijn echt irritante kanten + daz3d bibliotheek maar wil nu verder dan de 3D 'clipart' gaan). Nieuwe versies hebben helaas continu verbinding nodig om te kijken of licentie ok is, iets wat je niet wil in een product dat zoveel van eigenaar verandert.
* Daz Studio (de gratis poser maar verschillen en ondersteuning van daz modellen 'beginnen' irritant te worden. Over het algemeen vind ik poser nog altijd iets beter maar gaan beide dood als ze niet terug meer overeen komen. Anyway, clip-art maar soms leuk)
* Hexagon (zeer kleine vlotte modeller van daz3d, ooit gekocht aan 2$ en is meer waard) maar gebeurd niks meer mee (denk dat daz3d enkel nog bezig is met studio).

De stapel oude dingen, soms zelfs rommel die eens met een speciale actie opgepikt is:
* daz carara: je denkt meer integratie door product van zelfde vendor...
* amapi/dat ander ding van (toenmalig) poser eigenaar, zelfde als hierboven maar op poser vlak
* blender (maar dat was eerder om het ding vrij te krijgen in mijn 'linux fundamentalistische' periode, is wel de moeite waard)
* sculptis al wel eens bekeken

Lijkt een grote schroothoop maar is allemaal een beetje gegroeid
Van autodesk met enkel nog abonnementen blijf ik weg maar ben dan ook geen pro.
Old 6th May 2016
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Als je op een buro wil gaan werken waar men met bepaalde software werkt, dan is het natuurlijk handig als je meerdere appicaties beheerst.
Het pakket zélf is echter niet zo belangrijk; Het is het mannetje of vrouwtje dat het pakket gebruikt om een bepaald model, illustratie of animatie te maken.
Uiteraard kan met het ene méér dan het andere, maar toch...

Ikzelf heb ook vele jaren met Amapi gewerkt.Ik vond dat een fantastisch programma en vele jaren geleden al kon je daar gepaalde dingen veel vlotter mee doen dan met Cinema4D en zelfs nu nog kan C4D sommige dingen niet. Toen de toekomst van Amapi onzeker werd en ik een upgrade naar de nieuwste versie moest doen of overschakelen naar een ander programma, koos ik voor C4D - dat ik toen eerst enkele maanden had uitgestest - eigenlijk gewoon omdat C4D toen een meer zekere toekomst leek te hebben... Goed gegokt dus toen, want Cinema is nog steeds alive and kicking, terwijl Amapi een spijtige, maar heel stille dood gestorven is.

Momenteel heb ik op m' n werkcomputer:

Cinema 4D ( wat dacht je ? )

DAZStudio en Poser voor illustraties waarin ook figuurtjes voorkomen.
Die kan je dan snel van klederen voorzien en poseren om te importeren in C4D.
DAZStudio gebruik ik ook om te kijken of m' n uit C4D geëxporteerde modellen ok zijn.

ViaCAD 2D3D en FreeCAD om modellen in bvb STEP, IGES en andere formaten te openen.

Hexagon . Ooit ook gekocht voor een paar dollar. Niet slecht ( was eigenlijk een uitgeklede Amapi denk ik ? ), maar gebruik ik enkel nog om te kijken of m' n uit C4D geëxporteerde modellen ok zijn.

Sculptris, de gratis ZBrush. Werkt prima voor die paar keer dat ik zo' n sculpting-appje nodig heb.

Vue Infinite :Gebruik ik vooral om bomen te genereren die dan geïporteerd worden in C4D, maar soms ook voor renders en hééél soms voor animatie als daar gigantisch veel bomen in moeten, want Vue kan wel overweg met monsterlijk veel polygoontjes...

Kortom, ieder heeft z' n eigen voorkeur.

Peter
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules