C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Modelleren in Cinema4D

Reply
 
Thread Tools Display Modes
  #1  
Old 18th October 2009
Mando Mando is offline
Member
 
Join Date: Oct 2009
Location: The Netherlands
Posts: 167
Default Modelleer techniek thread.

Modelleer techniek thread



______________________________________________________________________________________________________


EDIT:
Deze thread is omgedoopt tot. Modelleer techniek thread.
Hier kan je vragen posten over modelleer techniek.

Het C4DLounge team

______________________________________________________________________________________________________


Quote:
Hi All, omdat ik een absolute beginner ben zit ik nog VOL met vragen...
Ik wil nu een plaat/rechthooek (platte kubus/primitive) voorzien van laten we zeggen 60 ronde gaatjes. Ik heb dat met een cilinder->instances->boole gedaan maar daar werd de boel erg traag van. Ook las ik elders dat dat niet de juiste/nette manier is. Toen dacht ik, ik maak de vorm in Illustrator en doe een extrude... maar dan krijg ik nog steeds van die rare poles/mesh. Klopt dat? En hoe kan dat beter?

alvast bedankt weer...

Richard

Reply With Quote
  #2  
Old 18th October 2009
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid
 
Join Date: Mar 2009
Location: Hier
Posts: 11,092
Default

Kijk eens naar deze tut.
Ik zou het gebruik van bools zoveel mogelijk beperken.

LINK

Peace,
Rich_Art.
__________________
Peace,
Rich_Art.
Reply With Quote
  #3  
Old 19th October 2009
Mando Mando is offline
Member
 
Join Date: Oct 2009
Location: The Netherlands
Posts: 167
Default

tnx Rich... dat was weer een verhelderende tut.
Helaas moeten de gaatjes bij mijn onderdeel om-en-om verspringen.
Dus 4 gaatjes - 3 gaatjes en dan weer 4 - 3 - 4 -3 enz.
Nu heb ik het toch maar even met een illustrator vorm en een extrude opgelost. Kan ik in ieder geval weer verder.

nogmaals tnx!
Reply With Quote
  #4  
Old 19th October 2009
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid
 
Join Date: Mar 2009
Location: Hier
Posts: 11,092
Default

Ok, goed te horen dat het "opgelost" is. Maar wat jij wilt kan ook natuurlijk.
Als je even een screenshot upload met wat je hebt en hoe je het wilt hebben dan kan ik er naar kijken. Altijd handig om te weten hoe het ook kan natuurlijk. Misschien voor een volgende keer.

Peace,
Rich_Art.
__________________
Peace,
Rich_Art.
Reply With Quote
  #5  
Old 19th October 2009
Mando Mando is offline
Member
 
Join Date: Oct 2009
Location: The Netherlands
Posts: 167
Default

Hi Rich, super! Het zou eigenlijk de onderzijde van het nieuwe 24" apple display moeten zijn. zie afb. Mijn poging lijkt er nog niet echt op.

Euh... ik probeer het c4d bestandje van ALLEEN dat gaatjes ding te uploaden maar het bestandje wordt 7,6 MB??

Groet, Richard
Attached Images
File Type: jpg GaatjesOnderzijde.jpg (161.8 KB, 113 views)
Reply With Quote
  #6  
Old 19th October 2009
Tom's Avatar
Tom Tom is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 864
Default

Wel ik geloof dat het king was die hier ooit heeft gezegd dat hij begint met de gaatjes en daar rond de plaat opbouwt om dan uiteindelijk de gaatjes eruit te knippen maar ik ben niet helemaal zeker of het king of iemand anders was

Maar voor wat jij wilt maken zou ik emt een displacement map werken
Attached Images
File Type: jpg gaatjesdisp.jpg (150.4 KB, 121 views)

Last edited by Tom; 19th October 2009 at 16:33.
Reply With Quote
  #7  
Old 19th October 2009
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team
 
Join Date: Mar 2009
Location: Schilde
Posts: 3,654
Default

Heel eenvoudig op te lossen en zéker niet met BOO! - Booleans

In bijlage een tutorial zonder woorden, maar hopelijk duidelijk genoeg.
Hier zijn wel gaten in dezelfde grootte en op eenzelfde afstand gebruikt, maar uiteraard kan je dit toepassen op eender welk formaat en met eender welke vorm.
Eerst plaats je bijvoorbeeld een disk met beperkt aantal onderverdelingen.
Meestal neem ik er 6 of 12.
Die dupliceer je indien nodig ( of je voegt dus andere objecten toe ) en dmv CONNECT maak je dat tot één object.

dmv point to point, maak je overal polygons ( liefst dus quads! ) om zo je “plaat" te maken.
Waar je gaten komen, delete je de polygons.
Dan Optimize en Align normals doen en Extrude.

Randen selecteren en een lichte Bevel opzetten en hopla: je plaat is klaar en in perfecte geometrie die je zo in een HyperNurbs kan planten.

Omdat je soms teveel lijnen in één punt zal bijeenkrijgen ( zie eerste tekening op afbeelding 3 ) kan je die zijde best eerst ook extruderen en DAN PAS een bevel op de rand zetten.

Door die bevels op gaten en rand, krijgt je plaat een veel realistischer uitzicht dan je ooit met Booleans kan krijgen...

Succes,

Peter
Attached Images
File Type: jpg gaatjes1.jpg (136.3 KB, 350 views)
File Type: jpg gaatjes2.jpg (197.7 KB, 214 views)
File Type: jpg gaatjes3.jpg (167.7 KB, 209 views)
File Type: jpg gaatjes4.jpg (137.7 KB, 218 views)
__________________
http://www.lembrechtsart.be
CINEMA4D R19 Visualize + SplinePatch + SurfaceSPREAD

Last edited by PeterL; 19th October 2009 at 16:34.
Reply With Quote
  #8  
Old 19th October 2009
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team
 
Join Date: Mar 2009
Location: Schilde
Posts: 3,654
Default

Hmm... terwijl ik zit te typen komen jullie doodleuk weer posten !

Richard, doe het zoals ik beschreven heb hierboven, maar doe ENKEL de binnen- of buitenkant ZONDER extrude.
Stop dat in een HyperNurbs object en bevries dat.
DAN pas een extrude en DAN op de randen een bevel plaatsen, anders wordt je model gewoon gruwelijk zwaar en dat is zeker niet nodig.


Peter
__________________
http://www.lembrechtsart.be
CINEMA4D R19 Visualize + SplinePatch + SurfaceSPREAD
Reply With Quote
  #9  
Old 19th October 2009
Tom's Avatar
Tom Tom is offline
Senior Member
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 864
Default

en ik zie dat peter ondertussen de methode van met een disk te beginnen heeft uitgelegd
Reply With Quote
  #10  
Old 19th October 2009
Mando Mando is offline
Member
 
Join Date: Oct 2009
Location: The Netherlands
Posts: 167
Default

Wow, wow... Peter!
Euh, ik... ga het proberen.
Vanavond ben ik wel weer zoet.

TNX Richard
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Met trots gehost door Webdesign bureau Graphic Violence.
(c) C4DLounge.eu . All documents on this forum are owned by their respective creators and may not be sold or republished in any way.