C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > WIPS/FINALS > Advanced Work in Progress (WIP)

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26th August 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Dat zou kunnen als het geen foto zou zijn, of ik moet me erg vergissen... ;-)
Old 26th August 2012
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Haha, inderdaad, dat is een FOTO !
Hoeveel papier we hier hebben afgestoken kan ik bij benadering niet zeggen, maar het waren véle lagen lelijk spul. Smaken kunnen al eens verschillen...

Toen ik die houten wand tegen de trap begon te ontmantelen, vond ik onder dat behang ( 3 lagen ) een wand in triplex-met-plankenmotief. Deze was op zijn beurt op latjes genageld en daaronder zaten vele lagen behang. De onderste laag was een krant uit het begin van vorige eeuw ( gekleefd op een canvas ).
Daaronder zat dan uiteindelijk de oorspronkelijke wand in mooie, stevige Kraalschroten.
Gelukkig is die in prima conditie, dus die wordt helemaal terug in ere hersteld ( behalve het stuk dat ik heb weggezaagd om er een meer open trap van te maken )

Waarschijnlijk waren de opeenvolgende bewoners te lui om al dat papier te verwijderen, maar dit soort ontdekkingetjes zijn altijd wel leuk in zo' n oud huis.

Peter
Old 26th August 2012
Leopard1975's Avatar
Leopard1975 Leopard1975 is offline
Erelid

Send a message via Skype™ to Leopard1975

Wat een werk zeg! En wanneer hopen jullie dat de complete klus geklaard is?
Old 27th August 2012
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Heu... op tijd denk ik ?

Er was/is inderdaad veel werk aan, maar dat hadden we wel verwacht.
Gelukkig hebben vele vrienden een handje toegestoken, wat het allemaal toch nog haalbaar maakte.
Uiteraard zullen we nog wel even bezig zijn - er moet ondertussen immers ook nog gewerkt worden voor de kost - maar nu alle grote werkzaamheden voorbij zijn, hoeft niet alles in één keer.

Peter
Old 4th January 2014
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Om de vraag van Cuba te beantwoorden in het draadje van Petertje' s Station, heb ik dit versleten draadje even opgezocht...

Quote:
Originally Posted by cuba View Post
Jouw huis is wel mooi, Peter! Art Deco stijl? Een van de betere architectuurperiode voor woningbouw. Heb je nog de originele tekeningen?
Originele tekeningen heb ik dus niet.
Toen we het huis kochten, heb ik wel alles opgemeten en nieuwe plannen getekend. Maakte het véél gemakkelijker om alles te berekenen voor de nieuwe gas-, water- en elektrische leidingen en uiteraard ook voor die trap en andere werkzaamheden.

Ik heb wél wat foto' s van het huis door de jaren heen, vermits het pal in de oude dorpskern gelegen is en dus op heel wat postkaarten staat.
M' n vader heeft ook sinds de jaren '50 veel foto' s genomen in en rond het dorp en was ruim dertig jaar voorzitter van de plaatselijke heemkundige kring, dus ik heb massa' s documentatie geërfd

Het oorspronkelijke huis stamt uit ±1870 en iedereen vertelde altijd dat de gevel werd opgetrokken in 1925. Tot dan had het enkel een gelijkvloers met zadeldak gehad. Art Deco lijkt dus wel voor de hand liggend te zijn, maar in m' n vaders archief vond ik een foto die tussen 1918 en 1920 genomen werd en daarop staat reeds de nieuwe voorgevel.
Vermits de Art Deco periode eigenlijk pas echt begint vanaf 1920 is het dus zoiets als vroege Art Deco. Binnen zijn nog enkele plafonds in originele staat en hoewel ook die uit de periode nét na WO I stammen, zijn die eerder een mengeling van Art Nouveau en Classisisme - zie foto 3 hieronder ( die spinnewebben zijn wel al weg hé jongens )
Over de architect heb ik nog niets gevonden en ook de kleinkinderen van de toenmalige bewoners konden me niet meer vertellen, maar misschien duikt er ooit nog wel iets op...

In bijlage enkele prentjes: De poskaart is van omstreeks 1900; Het is dus het tweede huis van links gezien ( met de lagere ramen ). De tweede foto is uit 1967 en een scan van een zowat compleet blauw geworden Gevaert-dia die m' n vader genomen had. Het linker raam beneden werd in de jaren '70 uitgebroken en vervangen door zo' n lelijk metalen garagepoort-onding.
Daar was vroeger de chiqueste kamer van het huis...

Peter
Attached Thumbnails
dorp.jpg   Voorgevel_1967.jpg   Huis59.jpg  
Old 6th January 2014
cuba cuba is offline
Member

Leuk dat je nog oude foto's gevonden hebt in het archief en zo toch wat van de geschiedenis hebt kunnen achterhalen.

Ondertussen al klaar met verbouwen?
Reply With Quote
Old 6th January 2014
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Tja, altijd leuk om nieuwe stukjes van de puzzel te vinden.
Zo vond ik ook de papieren waarop vermeld staat waar de Duitse soldaten ingekwartierd waren in 1942 - inclusief lelijke stempels.
In ons huis zat een officier en dat leverde bij navraag bij de kleinkinderen van de toenmalige bewoners toch een verhaal op, nl dat de eigenaars in de kelder moesten slapen ( 3 x 3m ! ) en dat de officier daarboven in de opkamer sliep en z' n bed over het toegangsluik schoof...
Leuk lijkt toch wel anders.

Quote:
Originally Posted by cuba View Post
Ondertussen al klaar met verbouwen?
Heu... Klaar ?? Je weet dat zo' n oud huis in orde brengen altijd wel verrassingen te bieden heeft, hé Bart...
Wordt dus meestal een meerjarenplan en door de overvolle agenda ( héél veel c4d ) schuift alles telkens weer op.
Maar kom, stilaan komen we er wel. Tussendoor ben ik - soms - aan m' n bureau bezig ( daar komt die foto van het plafond vandaan ) en hopelijk kan ik dat in de loop van de volgende maanden afwerken.
Daarna zijn er nog “slechts" 2 ruimten die volledig gedaan moeten worden en is er uiteraard overal nog wat af te werken in de andere plaatsen. Zo blijven we bezig, niet ?

De ramen aan de voorzijde waren dus nog de oorspronkelijke van bij de verbouwing net na WO I en hoewel het houtwerk nog prima was, moest het toch vervangen worden om het loodzware nieuwe glas te kunnen dragen.
We hebben wel zoveel mogelijk het oude uitzicht trachten te bewaren en de schrijnwerkers hebben dan ook prima werk geleverd.

Hieronder ter vergelijking het oude en nieuwe raam van het bureau.
Hout is Padouk.

Peter
Attached Thumbnails
Raam.jpg  
Old 6th January 2014
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Mooi zeg.. :-)

Peace,
Rich_Art.
Old 6th January 2014
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Dankjewel, René !

Op de foto zie je trouwens ook dat het fout loopt met de reflectie bij dubbele beglazing...

Peter
Old 6th January 2014
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Ja inderdaad.. :-)

Peace,
Rich_Art.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules