C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum

C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum (http://www.c4dlounge.eu/forum/index.php)
-   The Workshop (http://www.c4dlounge.eu/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   loodgieterij met Booleans (http://www.c4dlounge.eu/forum/showthread.php?t=7009)

Dweemes 2nd February 2015 11:18

loodgieterij met Booleans

3 Attachment(s)
Op vraag van Mend in de modelling thread:

Hieronder in stapjes hoe ik net snel een paar buizen aan mekaar verbonden heb.
bij dit soort oefeningen gebruik ik altijd een instance van het stuk waar ik mee bezig ben, daaropp een Hypernurbs, waardoor ik steeds het resultaat zie van wat ik doe.
Ik zet er steeds een super glossy materiaal op bvb carpaint omdat je dan elke fout genadeloos naar voren haalt.
Matcaps doen hier uitstekend werk.

Stap 1: 2 buizen met 12 zijden kruiselings op mekaar en een derde met 8 verdelingen er dwars door.
Boolean union 2 keer, editable maken
vlakken samen "melten"

Dweemes 2nd February 2015 11:24

3 Attachment(s)
De lijnen van kleine en grote buizen komen niet goed overeen, resultaat zijn wat foute polygonen.
volgende stap: een bevel
je ziet dat het wat foutloopt, maar zolang de radius niet te groot is zoals hier, lukt het nog redelijk.
Ga je te groot (beeld 5) dan loopt het helemaal mis.
In beeld 6 zie je de boosdoener: geen 4 hoek, maar een 5 hoek een n-gon eigenlijk.
De beveltool heeft doorgaans minder last van N-gons dan van bvb een tri naast een quad, daarom doe ik die melt, maar hier loopt het dus evengoed fout, de bevel weet er geen raad mee.

Dweemes 2nd February 2015 11:32

2 Attachment(s)
volgende stap:
we herbeginnen zie beeld 7, met een radius van de kleine buis die wat aangepast is om beter in de buurt te komen van de anderen edges.
als je dan een boole doet in beeld 8 dan zie je dat er zich een probleem voordoet (hetzelfde als voorheen) maar dit is dichter in de buurt, dus je kan het gaan oplossen.
Opmerking hierbij is wel dat het aantal edges van de kleine tube niet toevallig 8 is, dat is een beslissing die je dus op voorhand neemt.
An dat de radius niet vrijblijvend is, als je iets helemaal anders wil moet je dus weer een andere oplossing zoeken dan wat ik hier toon.

Dweemes 2nd February 2015 11:42

2 Attachment(s)
vervolgens ga ik de radius onderaan rechts aanpassen tot hij zo dicht mogelijk de andere edge benadert, ik werk hiervoor tot na de komma, vermoedleijk kan je het in de low res beelden niet lezen, maar de radius was in beeld 8: 350 mm
die pas ik hier aan naar 353.5 (beeld 9)
je ziet dat er nog altijd tri's en quads ontstaan.
maar als ik nu alles editable maak (de laatste boolean)
en alles connect en delete (doe je na elke stap uiteraard)
dan kan ik na een melt operatie van alle "foute" vlakken, zie beeld 10, een optimize doen.
Die zorgt ervoor dat de puntjes van de N-gon, die nu heel dicht bij mekaar liggen, samengevoegd worden, waardoor je een quad krijgt.
Eventueel de tolerantie van de optimize aanpassen.
Het resultaat is mogelijk wat fout want je hebt met die optimize niet helemaal de controle over de x-,y- en z- coördinaten van het uiteindelijke samengevoegd punt.
Maar de fout is hier zo klein dat je die in dit geval niet zal zien ( dit is niet altijd het geval, bvb in platte vlakken en dergelijke)
Wil je het helemaal juist, dan kan je die coördinaten nog steeds manueel gaan aanpassen door bvb de x- coördinaat van een punt waarvan je weet dat het "juist" staat te copiëren en plakken in die van een fout punt.
Maar dat doe je in dit geval dus niet, omdat je er toch geen last van hebt.
In dit opzicht is het altijd handig van zoveel als mogelijk is met afgeronde maten en dergelijke te werken.

Dweemes 2nd February 2015 11:44

2 Attachment(s)
in beeld 11 zie je dat je daar een vette bevel op kan leggen desnoods tot aan de rand van de buis, zonder dat er fouten van komen.
en in beeld 12 het resultaat met een glanzend materiaal erop.

Dweemes 2nd February 2015 11:48

Je ziet hier gelijk ook het verschil in moeilijkheidsgraad tussen een aantal min of meer willekeurig gekozen buizen, waar je dus fijn kan kiezen wat de diameter is en het aantal zijden, en anderzijds een opdracht waar je bvb specifieke diameters van buizen op mekaar moet zetten, dan kan dat wel eens erg tegenvallen.
Als je dit soort dingen (heel eenvoudige zaken dus) een aantal keer oefent, dan moet je daar mettertijd dus minder over nadenken als ze zich voordoen in een groter project.
Je kan nu als oefening bvb proberen een buisje met een heel kleine diameter (of een met ee diameter die groter is dan de 2 andere) op de zijkant te zetten.
Je zal zien dat het op deze manier dus niet meer lukt, elk geval is anders.

Mend 2nd February 2015 17:41

1 Attachment(s)
Dankje Dweemes, heel erg nuttig, zeker paar dingen van geleerd, de instance met matcaps is ook heel erg handig. Blijft lastig natuurlijk dat het geen one size fits all oplossing is.

Nog een kleine toevoeging op je instance tip, kan het niet zo goed zien op je screenshots. Als je een display tag add op je instance dan kan je de edges uitzetten. Dan kan je puur kan kijken naar de reflecties op de matcap

Dweemes 2nd February 2015 18:10

je kan ook veel info vinden als je in google bvb "subdiv modelling" of iets dergelijks intypt en zoekt naar afbeeldingen.
Zoals deze:
https://www.pinterest.com/explore/me...-922577203920/
Of deze:
http://wiki.polycount.com/wiki/Subdi...rface_Modeling

voordeel is dat je een tut voor blender of maya over deze materie perfect kan toepassen in C4D

Genie 5th February 2015 22:18

Bedankt voor de opfriscursus...altijd handig en leerzaam :i-m_so_happy:
het matcap gedeelte bijvoorbeeld was geheel nieuw voor me ;
nu had ik begrepen dat er eens een lib4d is gemaakt met verschillende matcaps
genaamd PG-matcaps...voor mij niet meer te vinden op de netz..hebben jullie deze wellicht nog ?

Mend 5th February 2015 23:09

Je moet even kijken in de presets library onder Skulpting, daar zitten best redelijke matcaps

All times are GMT +2. The time now is 03:56.