C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > Forum Nieuws

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23rd January 2015
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Genie View Post
Mooi werk weer Marijn,

btw kun je naast de 3 varianten en de jaargetijden de Laubwerkbomen nog verder randomizen ?
Je hebt per boom de volgende opties:

- jong
- middel
- oud

per stuk hebben die 3 varianten, waardoor je per boom dus eigenlijk 9 basismodellen hebt, die allemaal weer per seizoen er anders uit zien.

Vervolgens kun je de leaf count veranderen, subdivisions, het aantal branches, het formaat van de bladeren... op die manier kan je bijvoorbeeld ook een low-polygon tree maken die er vanaf ver hetzelfde uitziet (dat zie je in deze video op 1min23). Al bij al zijn de voordelen behoorlijk.
Old 23rd January 2015
Dweemes Dweemes is offline
Admin Team

hoe bedoel je gratis?
je betaalt dan gewoon de content of zo?
Old 23rd January 2015
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Dweemes View Post
hoe bedoel je gratis?
je betaalt dan gewoon de content of zo?
Je krijgt bij de training een gratis versie van de plugin inclusief vier verschillende type bomen (elk dus met 9 varianten, 4 seizoenen, etc), meer dan genoeg dus om eens grondig te testen. Wil je meer bomen, dan betaal je uiteraard voor die aanvullende libraries.
Old 23rd January 2015
Admin Team

Ik ga nooit bomen of landschappen maken denk ik, ik heb ze professioneel niet nodig, en te weinig tijd om er zelf wat mee te doen.
Maar ik vind dit resultaat zo mooi dat ik denk dat ik hem neem.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, en omdat ik er waarschijnlijk weer een hoop uit leer.
Daglicht belichting, textures, enz.
En natuurlijk ook omdat ik vind dat degelijk werk gesteund moet worden!
Old 25th January 2015
Admin Team

Net helemaal doorgenomen, de training, in een paar sessies, afgewisseld met de onvermijdelijke dagdagelijkse beslommeringen.
Alweer veel bijgeleerd, een aantal handige tips en trics, een mooi overzicht van de workflow.
Of hoe je eigenlijk met redelijk weinig middelen en in een beperkte tijdsspanne een schitterend resultaat kan bekomen zolang je maar hoe je de tools het beste gebruikt.
Heel weinig middelen is natuurlijk relatief, je hebt echt wel mograph nodig. Ik kan me niet meer voorstellen wat ik zonder zou doen.
Toen ik me een aantal jaren geleden afvroeg of ik wel "MOtion GRAPHics" tools ging gebruiken en dus de studio versie moest kopen terwijl ik eigenlijk geen animaties maak, kon ik me niet voorstellen dat ik jaren later niet meer zonder zou kunnen.
Zou standaard in visualize moeten zitten ( eventueel in een basic versie) maar dit even geheel terzijde.
Zoals ik al aangaf, de kans is klein dat ik in de toekomst veel bomen en bossen ga gebruiken, maar een aantal aangebrachte technieken zijn universeel bruikbaar in allerhande situaties.
Zoals de Physical sky die ik nog nooit gebruikt heb...
Waarom staat die daar ook verloren in een heel ander menu en niet gewoon bij de andere obejcten zoals environment , floor en camera?
Ook in deze tutorial wordt weer aangetoond dat bepaalde functionaliteiten echt universeel bruikbaar zijn.
Je zou denken dat ambient occlusion dient om schaduwen te leggen in hoekjes en kantjes van je geometrie, omdat het licht daar minder weerkaats wordt en zo.
En dat is ook zo.
Maar je kan er ook andere problemen mee tackelen.
En dat vind ik hier nu net interessant aan.
De bijna eindeloze mogelijkheden van de tools die we hebben. Zolang je er maar creatief mee omgaat.
Een leerrijke ervaring dus, ook als je geen arch viz expert bent.
In dit laatste geval eigenlijk verplichte "lectuur" inclusief die kit waarvan ik hier de naam niet mag noemen.
Als ik dagelijks bomen en struiken nodig had in mijn werk, ik zou het niet meer anders willen doen.
Het mocht van mij bij momenten iets sneller gaan qua tempo, maar dat is vermoedelijk omdat ik teveel geluisterd heb naar "de Jamie Oliver van C4D" aka Chris Schmidt, in zijn onvervalste Kalashnikov stijl.
Anderzijds kan je natuurlijk ook stellen dat je nergens moet "terugspoelen" omdat je wat gemist heb en niet meer kan volgen.
Knap Werk, Marijn!
En op je vraag of er interesse zou zijn voor de animatie sequel: van mij wel, maar om alweer dezelfde redenen. De kans dat ik ooit bladeren uit een boom ga laten vliegen is vrijwel onbestaande, maar ik ben gewoon benieuwd naar de manier waarop je dit zou aanpakken.
Old 25th January 2015
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Bedankt voor je aankoop, en je uitgebreide analyse, heel leuk om te lezen! Het is inderdaad zo dat het thema van de training niet zo belangrijk is, het is vooral een manier om een reeks workflow technieken en tips aan elkaar te linken op een project-gerichte manier. De shadertruuc met Ambient Occlusion die je aanhaalt heb ik al op 1001 manieren toegepast in verschillende type projecten, gewoon omdat het zo'n flexibele manier van texturen is.

De Physical Sky is inderdaad zwaar onderbelicht - deels de schuld van MAXON, hij zit er al lang in maar sinds versie 14 (als ik het me goed herinner) is die eigenlijk pas volledig in orde. En ook hier weer het typische probleem van minder goede defaults ten opzichte van vray. Uiteindelijk zijn het maar een paar zaken die je moet aanpassen, maar het maakt wel een groot verschil.

Het tempo is inderdaad altijd moeilijk - wanneer ik lessamenvattingen opneem ligt het tempo bijvoorbeeld ook wat hoger, maar voor dit soort reeksen wil ik het toegankelijk genoeg houden voor mensen die wat minder vertrouwd zijn met Cinema 4D. Voor die mensen is een hoger tempo al snel intimiderend. Of ik daar de perfecte balans heb weet ik niet, wellicht zou een kleine tempoversnelling niet storen. Ik zal er eens goed over nadenken voor ik aan een follow-up begin.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules