C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > De Salon

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22nd January 2015
MultiDirector MultiDirector is offline
Member

Default OT: gaat de Hololens de toekomst van 3D be´nvloeden?

Nu Google zijn 3D-bril recentelijk naar de achtergrond heeft laten verdwijnen, is Microsoft gisteren met zijn eigen bril gekomen: de HoloLens.

http://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us

http://www.apparata.nl/nieuws/6-rede...komst-is-11241

De HoloLens is een holografische bril met tussenvormen van werkelijke werelden (zoals je huiskamer) en virtuele werelden. Op zich niet nieuw, de meesten onder ons zijn al langer bekend met augmented reality. Alleen vind ik dat de presentatie van het filmpje augmented reality veel tastbaarder maakt en geeft dit mij inzichten hoe dit soort brillen in het aller daagse leven zou kunnen functioneren. Vooral het filmpje over de Microsoft HoloLens vind ik zeer interessant. Ik vraag me af wat dit voor 3D in de toekomst betekent qua modelleren en qua werkgelegenheid?

- Als je het filmpje ziet: zie je jezelf zo al modelleren met een holografisch model van je ontwerp op je bureau (of je hele werkkamer getransformeerd naar een 3D-omgeving waaraan je aan het werken bent)?

- Maakt dit dat we juist meer werk gaan krijgen, of maakt dit dat iedereen straks zelf aan het modelleren slaat? (zie bv het holografisch maken en airbrushen van een raket)

Wat vinden jullie hiervan?

Last edited by MultiDirector; 22nd January 2015 at 13:56.
Reply With Quote
Old 23rd January 2015
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Ik denk wel dat dit, als dit een beetje doorontwikkeld wordt, potentie heeft.
Maar alles hangt af van de verdere ontwikkeling.

Peace,
Rich_Art.
Old 25th January 2015
Member

Inmiddels een paar dagen verder, zijn de media er zeer lovend over. Iedereen is onder de indruk en is het de algehele mening, dat dit grote potentie heeft.

In feite is de Hololens een soort combinatie tussen Google Glass en de virtual reality-bril van Oculus Rift. Qua realiteitsbeleving zijn de ervaringen hetzelfde als met de bril van Oculus Rift. Het verschil zit hem vooral in het feit dat het dat het de echte wereld niet weghaalt zoals virtual reality-bril Oculust Rift, waarbij de gebruiker zich compleet in een virtuele omgeving begeeft. En het kan meer dan Google Glass dat zich vooral richt op het tonen van notificaties.

De New York Times plaatst een positieve kanttekening in het verlengde van het 3D-vak: "Stel je voor dat je een architect bent en in plaats van plattegronden en een schaalmodel kan je een 3d-model laten zien waar je letterlijk in kan rondlopen." Afhankelijk van de intergratie met 3D-softwarepakketen, zie ik dus zeker een revolutie voor wat betreft het zelf gebruiken van de HoloLens bij het modelleren/animeren, zoals bv in C4D.

Of de HoloLens ook de marktvraag naar 3D-content gaat vergroten is natuurlijk maar de vraag. Al hoop ik het wel, het zou namelijk betekenen dat 2D-internet een flinke stap in de richting van 3D-internet zet en daarmee een enorme markt zal creŰren voor de 3D-professionals.

Consumenten die zelf aan het modelleren slaan, zie ik, bezijden wat eenvoudige modellen, qua complexiteit-van-het-vak niet zo snel gebeuren. Hoewel dit dan wel een enorme revolutie zou betekenen en een grote verschuiving in het 3D-vak.

Nog twee minpuntjes, die ik las:
1. De HoloLens komt waarschijnlijk pas in de loop van 2016
2. Je kunt met de HoloLens niet iets virtueels uit de lucht pakken en zo bv virtuele onderdelen verschuiven en/of op/in elkaar plaatsen. Dit kan alleen met de daarvoor geijkte hand- en vingergebaren. Net zoiets als nog met een muis moeten werken, terwijl aanraken en slepen op touch-beeldschermen veel gebruiksvriendelijker is.

Verdere details en de feedback van de toonaangevende media:
http://www.nu.nl/weekend/3978198/wer...microsoft.html

Last edited by MultiDirector; 25th January 2015 at 18:02.
Reply With Quote
Old 1st May 2015
Member

Een update over hololens die inmiddels stukken verbeterd is, maar nog wel wat finesses gebruiken kan. De hololens wordt waarschijnlijk in het najaar verwacht.

http://www.nu.nl/reviews/4041361/eer...erfijning.html
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules