C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Modelleren in Cinema4D

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24th May 2009
3D_Kenneth 3D_Kenneth is offline
Junior Member

Question Weight tool probleem.

Hallo iedereen,
ik zit al een tijdje rond te kijken op het forum, maar dit is de eerste keer dat ik zelf wat post en het is meteen een vraag over de weight tool.

Ik heb dus een personage in elkaar gezet en verbonden aan een skelet, nu probeer ik met de Weight tool elk lichaamsdeel wat uit te balanceren en tot hiertoe was alles al gelukt tot ik bij mijn (laatste) rechter been kwam.

Dit is onderverdeeld in 3 stappen Heup > Knie > Enkel

De Knie en Enkel kan ik zonder problemen inkleuren met de Weight tool, behalve bij de Heup wilt het niet lukken.
Mijn hele personage is zwart gekleurd wanneer ik deze selecteer en ik kan niets in het wit verven.

Ik heb elk ander onderdeel al gecontrolleerd voor te kijken of het ergens anders al aan verbonden was maar dit is dus niet zo.
Ik heb het ook al in een nieuw project gezet voor te kijken of het daar wel lukte, maar zonder resultaat.

Als je het graag op foto bekijkt kan ik wel even een screen posten, maar ik neem aan dat je hier niet zoveel aan hebt.

Kan iemand me hierbij helpen ?

Alvast erg bedankt,
Kenneth
Reply With Quote
Old 24th May 2009
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

hoi Kenneth,

Leuk je hier online te zien, welkom! Wat betreft je probleem, is je joint misschien niet toegevoegd bij je skin object of bij je weight tag? Kijk eens tussen het lijstje joints en zie of het joint waarmee het niet lukt daar misschien ontbreekt.

Ik ben trouwens benieuwd waar je aan bezig bent, dus je mag er altijd eens een plaatje bij posten.
Old 24th May 2009
Junior Member

Hey Marijn,

Lang geleden, bedankt voor de snelle reactie.

Ik zit momenteel aan men Transformer (robot dus ) te werken voor Kees zijn opdracht in Animatie2.
Maar spijtig genoeg blijven er met de dag problemen bij komen.

Normaal zit die er bij voor zover ik kan zien (zoals op de bijgevoegde foto).
Want als ik mijn Heup beweeg dan bewegen de Knie en Enkel wel mee.

Edit: ( Hopelijk is de afbeelding nu goed ? )
Attached Images
File Type: jpg transformerjpeg.jpg (100.8 KB, 32 views)

Last edited by 3D_Kenneth; 24th May 2009 at 20:42.
Reply With Quote
Old 24th May 2009
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Allereerst: mooi model! Maar ik zie dat je met Bones werkt? Niet met Joints? Volgensmij zit daar al je fout. Of hebben jullie in de les met Bones gewerkt?

Ik heb je image trouwens even geupload als attachment, zo blijven de images op het forum gehost en verdwijnen ze niet.
Old 24th May 2009
Junior Member

Ow, erg bedankt.

Wel ik heb voor alle zekerheid hier het lesmateriaal gebruikt omdat die zeker goed ging zijn.

Ik zie echt geen verschil tussen bones en joints, maar ik zal nog eens proberen om zelf men joints te tekenen.
Reply With Quote
Old 24th May 2009
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Bones is idd een andere aanpak dan joints. Bones zijn de "bones" tussen punt a en b.
Joints zijn geen bones, maar in dit verhaal, punt a en punt b. De "bone" die tussen punt a en b zit is bij joints alleen maar een visuele voorstelling die niks anders is dan een opvulling en verduidelijking. Ze hebben geen functie.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. LoL

Peace,
Rich_Art.
Old 24th May 2009
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Het verschil zit hem eigenlijk al in de naam: bones zijn botten, joints zijn gewrichten. Heb je bijvoorbeeld een arm, dan heb je indien je bones gebruikt twee bones (bovenarm en onderarm). Gebruik je joints, dan heb je drie joints (schouder, elleboog, pols). Het gebruik van Joints is wat moderner en handiger, daarom dat dit de standaard is sinds R10. Maar ik neem aan dat jullie bones gebruiken in de les ivm. MoCap, dat niet zal werken met Joints.

Wel vreemd dat je voor één bone geen gewichten kan tekenen. Misschien moet je je file even bijvoegen, dan kan ik er even naar kijken.
Old 24th May 2009
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Mja dat is ies duidelijker uitgelegd... LoL

Peace,
Rich_Art.
Old 25th May 2009
Marijn's Avatar
Marijn Marijn is offline
Administrator

Toen ik begon te schrijven stond je reply er nog niet, ik was weer wat traag aan bezig
Old 25th May 2009
Junior Member

Ok nu zie ik wat het verschil is, bedankt beide voor de uitleg.

Dan zal het inderdaad correct zijn zo als je voor MoCap bones nodig hebt, aangezien we hier momenteel mee bezig zijn.

EDIT: Hmm, ik kan blijkbaar geen attachment toevoegen als ik je een PM wil sturen Marijn.

Last edited by 3D_Kenneth; 25th May 2009 at 09:14.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules