C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Plugins & Scripts/Python/Coffee/Xpresso

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22nd August 2010
maxkurstjens maxkurstjens is offline
Junior Member

Default Connect null object aan een point

Hoi,

is het mogelijk om een null object te verbinden aan een enkel point in je mesh? Zodat de null op hetzelfde punt blijft.

Ik heb bijvoorbeeld een cloth object, dit heb ik gecached met een point-cache-tag. op een bepaalt point wil ik nu een null object hebben.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, klinkt vaag, het is waarschijnlijk iets in expresso.
Reply With Quote
Old 22nd August 2010
Genie's Avatar
Genie Genie is offline
Senior Member

Welkom op de lounge

Je kan je null object met behulp van de snap functie verbinden aan een punt op een ander object (point snappping) ...bedoel je dit ?

maar waarschijnlijk wil je dat het null object meebeweegt met je cloth simulatie....dat wordt waarschijnlijk idd een expresso verhaal...maar ik ga nog even expirimenteren...

Last edited by Genie; 22nd August 2010 at 23:43. Reason: aanvulling
Reply With Quote
Old 23rd August 2010
Junior Member

Hey,

thanks voor je snelle reactie
Ik bedoel inderdaad het 2de, had 'm null al op de juiste plaats gekregen door middel van de snap functie.
Reply With Quote
Old 23rd August 2010
sfBlackfox's Avatar
sfBlackfox sfBlackfox is offline
Senior Member

Je doet het zo :

Maak een Xpresso tag aan en ga in de Xpresso manager.
Voeg een punt node toe door rechtermuisklik>New node>Xpresso>General>Point
Sleep nu je object dat de punten bevat in de manager. Klik dan op dat rode vakje en kies object. Dit verbind je met de object van de punt node.

Sleep nu je null object in de manager, en dit maal op het blauwe vakje klik je en kies Coordinates>Global Position>Global Position. Je verbind die met de point position van de Point node

Je kiest welk punt door in de structure manager te gaan kijken naar de index. Die vul je dan in de attribute manager van de point node in

Done!
Old 23rd August 2010
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

JE moet het even weten.

Peace,
Rich_Art.
Old 23rd August 2010
Genie's Avatar
Genie Genie is offline
Senior Member

Inderdaad je moet het even weten...vriendelijk dank, weer wat geleerd
Reply With Quote
Old 23rd August 2010
Junior Member

Bedankt!

werkt perfect
Reply With Quote
Old 24th August 2010
Junior Member

Is het mogelijk om de null behalve de position ook de rotation te laten volgen?
Is mijn eerste keer in expresso en heb een beetje zitte experimenteren, maar mn null flipt 'm behoorlijk als ik de point position aan (global) rotation of orientation koppel

thanks in advance
Reply With Quote
Old 24th August 2010
sfBlackfox's Avatar
sfBlackfox sfBlackfox is offline
Senior Member

Punten hebben eerder een vector, de normaal en die werkt wat anders van een gewone rotatie. Je zou de global rotation aan de point normal kunnen koppelen, maar dat geeft maar weinig controle. je hebt ook adapters die dat kunnen converteren maar dan moet je wel weten wat je doet

Wat wil je precies bekomen ? Want vaak zijn er andere oplossingen die buiten Xpresso kunnen helpen. De target tag bijvoorbeeld
Old 24th August 2010
Junior Member

Okay, ik heb 'n sphere van cloth, met daarin nog een sphere om met de buitenste sphere met een belt op zn plaats te houden. De cloth sphere wordt beinvloed door een turbulence field. Dit ding heb ik gecached met een point cache tag, om de simulatie in slomotion af te spelen.

Nu wil ik een soort slangen die dit hele gebeuren in gang zetten, deze moeten mee bewegen met de simulatie van de sphere. Slangen maak ik met spline dynamics, maar de uiteinden van de splines moeten vastzitten aan bepaalde punten in de mesh. xD

Denk inderdaad dat 't een ingewikkeld Xpresso verhaal word, dus dit project gaat waarschijnlijk even de ijskast in totdat ik Xpresso wat meer beheers

Edit: Heb 't voor elkaar gekregen, door de spline-dynamics had ik genoeg speling

Thx voor jullie hulp!

Last edited by maxkurstjens; 24th August 2010 at 17:44.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules