C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Overige vragen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22nd December 2019
MacObsession's Avatar
MacObsession MacObsession is offline
Senior Member

Default MacPro 2019

Hallo

Een vraag, de Macpro is uit en het steekt m'n ogen uit, alleen wel extreem boven budget. Nu misschien stupid, maar een basis macpro + egpu is dit wat? De upgrade van de grafische kaart maakt het onaantrekkelijk, maar een vega + sonet box kost me €800... hiermee bespaar ik 2000€.

Suggestie's raad... ?

WORK: 3.2 GHZ 16 core MacPro - 96GB Ram - 32GB Pro Vega II - Cinema 4D R23 + CORONA RENDER

www.macobsession.be
Reply With Quote
Old 23rd December 2019
roobol roobol is offline
Admin Team

Als je naast die basis MacPro ook nog dat nieuwe beeldscherm gaat aanschaffen zit je aan de 12000 € ongeveer. Voor hetzelfde bedrag heb je ook een 18 core iMac Pro (zelfde Xeon W processor) met een 27" retina scherm, 4 TB SSD opslag en 64 Gb geheugen. Zelf zou ik niet lang hoeven na te denken...
Old 24th December 2019
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Senior Member

Ik begrijp niet dat mensen in 3D wereld nog voor Mac willen gaan, dat is alles behalve een goeie computer voor 3D - of hij nu basis model is of maxed out.
Old 24th December 2019
bijkanguru bijkanguru is offline
Member

Ook voor egpu is het einde in zicht. Als de relatie met nvidia niet betert is het de laatste cuda release dus ook geen externe nvidia meer.

Zou dus toch wat uitkijken dat vray ook eerst naar radeon gaat of hele investering voor niks.
Old 24th December 2019
MacObsession's Avatar
MacObsession MacObsession is offline
Senior Member

Momenteel heb ik een oude ATI Radeon kaart en deze werkt prima met Vray. Kan je even verduidelijken aub? Geen interesse in het beeldscherm, wel de mac

niemand ervaring met egpu?

WORK: 3.2 GHZ 16 core MacPro - 96GB Ram - 32GB Pro Vega II - Cinema 4D R23 + CORONA RENDER

www.macobsession.be
Reply With Quote
Old 26th December 2019
Member

Vray werkt zowel op cpu als op gpu. Voor GPU moet je wel CUDA support hebben. Dacht dat ze zoals redshift wel bezig waren om ook radeon te ondersteunen:

https://docs.chaosgroup.com/display/...m+Requirements
Quote:
GPU Rendering on Mac OS X is performed on CPU device(s) only.
Cuda end of life voor apple:
https://docs.nvidia.com/cuda/cuda-to...e-new-features
Quote:
CUDA 10.2 (Toolkit and NVIDIA driver) is the last release to support macOS for developing and running CUDA applications. Support for macOS will not be available starting with the next release of CUDA.
(ftr: is niet dat nvidia apple niet meer wil ondersteunen maar ze mogen niet

Wordt dan beetje zinloos veel geld te investeren in nvidia kaarten op apple. Positief: egpu is dan ook niet meer direct nodig. Eventueel kan je nog een niet-mac rendernode maken met 2080s en het echte werk op mac houden als je echt zwaar gpu nodig hebt.

Octane zou al in orde zijn en de anderen zijn zeker bezig.
Old 30th December 2019
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Senior Member

Ik heb meer dan 10 jaar professioneel met Mac gewerkt en altijd tevreden geweest. Laatste twee jaar voor de switch naar windows gebruikte ik een egpu met een 1080ti voor Octane op een Mac Pro (zwarte cilinder versie) en dat ging prima, behalve de limiet van 1 kaart (sterkere kaarten dan de 1080ti is ook nog steeds geen nvidia driver voor) en het gedoe waar je moet doorgaan telkens je software wil updaten om alles weer compatibel te maken.

De nieuwere os versies van Mac ondersteunen ook absoluut geen nvidia meer dus egpu werkt zelfs niet meer tenzij je in een verouderde os wil blijven werken waar je uiteindelijk ook software compatibiliteit issues gaat krijgen.

Die factoren zijn ok als het een hobby is en je de tijd hebt om al eens een aantal dagen te verliezen om alles weer te laten werken. Ik heb lang de boot afgehouden om naar windows te gaan maar toen ik het uiteindelijk wel deed wou ik na een week al niet meer switchen. Het is inderdaad even aanpassen maar voor alles wat je mist van Mac os is er een oplossing en plugin die je gratis kan vinden.

Very happy op windows hier heb zelfs net een windows laptop besteld ondertussen zodat ik niet meer op men macbook moet klungelen wanneer ik op locatie bij klanten moet werken.

Een grote pro voor mij is ook dat als ik binnen x aantal tijd hardware wil upgraden alles mogelijk is, dat is alles behalve mogelijk op Mac en zeker die nieuwe Pro - je moet maar es kijken naar de foto's van het toestel met de kast open, alles zit in een extra kast en je kan niets upgraden of veranderen. Als je gaat opzoeken wat voor onderdelen er in de nieuwe Mac Pro zit zie je al snel dat die vandaag al veroudert zijn en het toestel is nog niet eens beschikbaar.

Aantal weken geleden probeerde ik om mijn windows machine te matchen van specs op de Mac website en dat kon niet omdat sommige onderdelen niet krachtig genoeg beschikbaar zijn, ik zat toen over $20.000 zonder kaarten.. mijn windows computer was ergens rond de $7.500 inclusief alle kaarten. Hard pass voor mij
Old 2nd January 2020
Member

Uit chaosgroup's forum (al wel wat oudere post)
Met licentieaanpassingen in c4d zelf en totaal gebrek aan kennis hoe het zit met vray weet ik niet of je zomaar rendernode op linux kan draaien (of windows, met 4*2080 kan dat er ook wel af ). Of gewoon op cpu verder blijven gaan.

28-07-2019, 04:49 AM
sirio76 , index

Unfortunately GPU options on Mac are very limited. As you know, with macOS Mojave, NVidia driver support is practically non-existant and with OpenCL officially becoming deprecated by Apple the only available solution is currently Apple's own Metal API.
V-Ray GPU's codebase is very versatile and can easily be built for CUDA, OpenCL and x86 CPUs and more, but the way Metal works is very different and if we want to compile V-Ray GPU for Metal we will practically have to write it up from scratch specifically for Metal.
This would be a huge effort and index is right about the challenges of keeping 2 codebases in sync . Therefore at this point we are not considering porting V-Ray GPU for Metal. This is not final. In the future things may change, but as of today,
the only available option to Mac users who would like to use GPU rendering would be to get a Linux (or a Windows) machine and render with CUDA over DR.

Heb het 25 jaar geleden meegemaakt, hurts like hell als ze favoriere platform dumpen. Pijnlijkste was uitgelachen worden 'er is nooit een amiga versie geweest en zal er nooit komen' door bedrijf dat toen zelfs nog probeerde amiga soft te verkopen en beloofde te ondersteunen. Economische keuze kon ik inkomen maar het uitlachen was het einde van véél licenties, de besparingen in updates waren voldoende voor de eerste (niet echt met evenveel liefde 'goedkope slet' pc). Nooit zou er nog Maxon software komen (daar hebben ze enkel syntra & Douwe voor te danken) en heb toch jaren op alternatieven blijven leven. Windows was te pijnlijk en aanvankelijk maar paar dagen kunnen volhouden (wind zelf ok, maar alle free/share soft was extreem slecht (zeker vergeleken met zelfs de grootste beta rommel op fish) en voor alles dus dure soft nodig op studentenbudget)
Intussen zijn de meeste alternatieven op sterven na dood, heb ik een nog grotere hekel aan wat nu de linux community geworden is en kan overleven op windows. Eigenlijk maakt het OS me niet zoveel meer uit. (Every os sucks - 3 dead trolls in a baggie...)
Old 2nd January 2020
lange280's Avatar
lange280 lange280 is offline
Member

Wie koopt er nou nog een Mac. ???? niemand meer toch??

Ga voor windows PC met Ryzen threadripper CPU
Reply With Quote
Old 3rd January 2020
Member

Voor audio zijn ze nog zeer populair (thunderbird op pc blijft zeldzaam) en moet dan niet eens voor de duurste modellen gaan.

Grootste voordeel (en vrees bewust vanuit apple) is wel als je commit naar alles in het apple ecosys (dat werkt, kijk ook maar naar sonos en ubiquiti...).

Voor designers blijft het uitzicht zeker een plus. De huidige showpcs misstaan niet in Brustem maar elders kan je beter de gordijnen dicht houden. Huidige pro vind ik zelf wel extreem lelijk maar is anders (iets dat ik mis uit het SGI tijdperk). Standaard pcs zijn dan weer niet om aan te zien (de huidige zit met reden in een ikea kast en niet eens echt heel lelijk).

Met de pro hebben ze volgens mij beetje bal misgeslagen (voorlopig? apple marketing is soms raar) en lijkt me een puur showbeest. De lagere klasses (mini/imac) zijn wel interessant voor veel werk.

Threadripper zit je al snel aan mac prijzen (maar voordeel op pc: veel keuze, zelf stilaan naar 3950 aan't gaan maar bankkaart beetje warm gelopen en weekje wachten voor de rest. Ook al 'voor andere dingen' zeer bruikbare apple voor die prijs)

Zelfs voor 3d zijn ze ook nog niet volledig afgeschreven.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules