C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > Algemeen > De Salon

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22nd October 2013
Wim3065 Wim3065 is offline
Member

Default OS X Mavericks

Ik weet niet of dit topic in "de salon" mag staan.
Maar Apple heeft net OS X Mavericks losgelaten. Het wordt vandaag nog beschikbaar op de Apple store.
Maar de volgende vraag is, werken alle programma's, zoals C4D, Vray, Adobe wel op Mavericks? Hebben jullie al iets opgevangen of zouden jullie wachten met de update? Ik kijk er namelijk erg naar uit om het nieuwe besturingssysteem te installeren, quasi dual screen en geheugen gebruik...
http://www.huffingtonpost.com/2013/1...usaolp00000003
Reply With Quote
Old 22nd October 2013
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Quote:
Originally Posted by Wim3065 View Post
Maar de volgende vraag is, werken alle programma's, zoals C4D, Vray, Adobe wel op Mavericks?
Normaal krijgen de software-ontwikkelaars al veel vroeger toegang tot nieuwe besturingssystemen en zijn hun programma' s steeds up-to-date.

Maxon was trouwens één van de eersten die z' n software op de eerste versie van OS X liet draaien. Jawel, “onze" Cinema4D dus.
Bij Adobe weet je nooit. De laatste jaren is het niet altijd rozengeur en maneschijn geweest tussen Apple en Adobe, dus dat zal moeten blijken...

Peter
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
Member

Zoals je zegt PeterL met adobe weet je nooit ;-). Ik ben ah downloaden (op mijn "thuis" iMac). Even evalueren en ziet wat ik met die op het werk doe. Er zijn al veel positieve reacties dus ik ben benieuwd. Ook een zeer slimme zet van Apple dat ze het besturingssysteem gratis de deur laten uitgaan.
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
Petertje's Avatar
Petertje Petertje is offline
Senior Member

Ik werk ook op Mac, dus ben benieuwd hoe jou Mac draait op Maverick Wim.
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Senior Member

Ik heb een tijdje geleden met een developer zijn toestel even kunnen rondkijken op Maverick en zat wel goed ja, ik lees er ook enkel positieve dingen over.. Vanavond thuis installeren.
Old 23rd October 2013
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Even gaan piepen naar dat nieuwe systeempje...

Wel héél genereus van Apple om iedereen gratis een nieuw besturingssysteem te geven.
Ook knap dat je niet het laatste moet hebben om te kunnen upgraden.
Het werkt al vanaf x.6.8 en op modellen vanaf 2007 of 2008.

Nu zit ik hier nog steeds op X.6.8 vanwege enkele oudere programma' s die Rosetta nodig hebben en ik nog niet graag moet missen. Is ook nog steeds een heel stabiel systeem trouwens.
Ik heb hier wel nog m' n G4 staan waar die op draaien, maar toch altijd handig als je alles ook op je werkpaard bij de hand hebt.

Als Mavericks nu écht veel te bieden heeft ga ik het misschien ook wel downloaden. Eventueel een extra partitie maken kan natuurlijk ook nog altijd, maar dan moet je ook weer herstarten als je wil switchen, dus...

Peter
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
Member

Wel, het eerste gevoel is goed. Na de installatie dacht ik even van alles loopt hier mis, het was een zeer trage opstart met apps die bleven hangen, maar geduld is een mooie deugd ;-). Eerste gevoel is dat alles beter opstart, het beste voorbeeld is PS hier. Als ik bij 10.8 PS opende duurde het een hele tijd voor ik op file - open kon klikken. Dit kan nu vanaf photoshop open staat. Apps openen ook snellere naar mijn gevoel. Alle programma's starten zonder problemen C4D (R14), Modo, Adobe (CS6). Alhoewel ik er zeker van ben dat er wel nog problemen zullen opduiken. Dus ik wacht met nog op de werk iMac. Maar, het eerste gevoel zegt dat Apple effectief wel bereikt heeft wat ze zeggen, beter geheugen gebruik etc...
Aan de nieuwe iWork kan ik wel nog niet wennen momenteel

EDIT de foutjes beginnen al .
http://forums.macrumors.com/showthre...ght=saturation

Last edited by Wim3065; 23rd October 2013 at 11:02.
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
killengage killengage is offline
Member

mmm...misschien dat ik mijn MBP ga upgraden.

Mijn iMac is een NO GO. Ik heb een recording studio waar ik o.a bands opneem. Ik gebruik hiervoor veel audio plugins. Ik had eens een poging gewaagd om naar 10.8 te gaan maar veel plugins (VST) werkten toen niet meer. Met de iMac blijf ik nog op 10.7
Reply With Quote
Old 23rd October 2013
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Senior Member

^ Om diezelfde reden blijft de iMac thuis ook zoals hij is, erg veel probs gehad met Logic toen ik de overstap naar Lion had gemaakt.
Old 23rd October 2013
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Tja, de softwareboeren lopen soms wel wat achter.
Vooral dus de overstap van PowerPc chips naar Intel heeft sommige kleintjes duchtig parten gespeeld, daarom dat Rosetta soms nog nodig is.
OS X.6.8 was de laatste versie dat dat kon draaien.

Ik gebruik hier nog steeds Canvas X als Vector-programma. Véél beter dan Illustrator, maar ACD liet jaren geleden de Mac-versie vallen, dus moest je ofwel overstappen naar Illustrator, Inkscape of iets dergelijks, ofwel bij OS X.6 blijven.
Ze hebben bij ACD wel beloofd dat er terug een Mac-versie komt, maar ja, beloven ?

Ook programma' s die je slechts zelden gebruikt, ga je niet ieder jaar ( of iedere nieuwe versie ) upgraden. De kosten moeten nog ergens verantwoord kunnen worden, niet ?

Peter
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules