C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum  

Go Back   C4DLounge.eu - Cinema 4D Gebruikers Forum > RESOURCES > Vragen >>> > Overige vragen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28th December 2021
Petertje's Avatar
Petertje Petertje is offline
Senior Member

Default R17 en Mac Monterey

Het is lang geleden dat ik hier was en ik ben bang dat er niet zoveel meer gebeurd op deze site. Door werkzaamheden had ik niet de mogelijkheid om met Cinema 4D te werken en dan merk je hoe snel dingen veranderen.
Ik heb gisteren het nieuwe besturingssysteem Monterey op mijn Mac gezet en kom er achter dat Cinema 4D R17 niet meer opstart. Zijn er mensen met hetzelfde probleem en is er evt. een oplossing?
Verder wens ik jullie allemaal een gezellige jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2022.
Reply With Quote
Old 30th December 2021
Wes's Avatar
Wes Wes is offline
Senior Member

7 jaar oude versie op een huidig besturingssysteem, dat gaat nooit lukken - ik geloof dat voor R19 of 20 de core helemaal aangepast werd voor de nieuwere besturingssystemen..
Old 2nd January 2022
roobol roobol is offline
Admin Team

Hallo Peter, Wes,

Jullie ook de allerbeste wensen. Misschien is dit dan het moment om naar Blender over te stappen, kan je onder andere ook kerstkaarten mee maken :-))
Attached Images
File Type: jpg happy2022.jpg (440.2 KB, 7 views)
Old 3rd January 2022
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Hallo jongens,
Ook voor jullie het allerbeste voor 2022 !

Ik zou ook een nieuwe computer - met uiteraard ook het nieuwste systeem moeten aanschaffen, maar ben qua Cinema4D op R19 blijven hangen. Die versie deed voor mij al het nodige, dus vond ik het ook niet nodig om elk jaar geld uit te geven aan nieuwere versies...
Als je Cinema4D niet meer kan draaien op het nieuwe systeem, zit je natuurlijk met het probleem dat je documenten die in C4D werden gemaakt en als C4D document werden bewaard, ook niet meer kan openen.
Als je geen upgrade wil doen van Cinema en toch een nieuw besturingssysteem gaat installeren, is het misschien wel een idee om je belangrijke C4D-bestanden te exporteren als .FBX, .DAE, of .OBJ, vooraleer je ze dus niet meer kan openen...

Vroeger waren er enkele paketten die C4D documenten konden openen, waaronder o.a. het reeds lang verdwenen Amapi. Weet iemand of er tegenwoordig nog zulke programma' s zijn?

Peter
Reply With Quote
Old 4th January 2022
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Quote:
Originally Posted by roobol View Post
Hallo Peter, Wes,

Jullie ook de allerbeste wensen. Misschien is dit dan het moment om naar Blender over te stappen, kan je onder andere ook kerstkaarten mee maken :-))
Ik heb een paar maandjes geleden ook de laatste blender op mijn game pc geïnstalleerd. Gewoon omdat 3D mij niet kan loslaten al ruim 10 jaar (denk ik) niets meer mee gedaan maar ik volg het elke dag. Blender is by far niet zo intuïtief als C4D maar hé het is gratis en het is echt wel een toffe app. Wie weet als ik ooit genoeg tijd heb dan kan ik er meer mee doen. Nu vooral bezig met Nomad sculpt op mijn 2021 IPad Pro . Bizar dat dit zo goed werkt op een IPad.

Ook van deze oude C4D’r een goed 2022 gewenst..
Old 4th January 2022
roobol roobol is offline
Admin Team

Er is een website https://anyconv.com/c4d-converter/ die beweert dat te kunnen, maar die is nog in beta en ik heb er nog niet veel succes mee gehad (wel iets om in de gaten te houden).

Voor het omzetten van bestanden heb ik nog een werkende R12 op een oude laptop onder OSX Mojave (samen met nog een reeks oude 32-bits programma's. De .fbx export van R12 is te oud voor Blender, maar .dae werkt goed; ook UV mappen komen ongeschonden over. Na import in Blender 3.0 zijn het overigens wel allemaal driehoeken, maar Blender's commando Tris to Quads werkt redelijk goed.
Old 4th January 2022
roobol roobol is offline
Admin Team

Hey René, je bent me net 5 minuten voor :-))

Als het je interesseert, het CVO-Volt in Leuven (Belgie) waar ik vroeger les gaf in Cinema 4D gaat nu een basiscursus 3D modelleren met Blender organiseren. Meer informatie op https://www.cvovolt.be/41232 of via een mail naar Douwe, want die gaat de lessen geven.
Old 4th January 2022
Rich_Art Rich_Art is offline
Erelid

Quote:
Hey René, je bent me net 5 minuten voor :-))

Als het je interesseert, het CVO-Volt in Leuven (Belgie) waar ik vroeger les gaf in Cinema 4D gaat nu een basiscursus 3D modelleren met Blender organiseren. Meer informatie op https://www.cvovolt.be/41232 of via een mail naar Douwe, want die gaat de lessen geven.
Geinig maar ik heb daar echt geen tijd voor. Ik klooi wel wat aan op mijn pc en mijn iPad. Plezier voor 10 in ieder geval. Bedankt voor de heads up.
Old 11th January 2022
PeterL's Avatar
PeterL PeterL is offline
Admin Team

Quote:
Oei, betekent dat dat Douwe ook al overloopt naar Blender, Kees ??

Peter
Reply With Quote
Old 11th January 2022
douwe's Avatar
douwe douwe is offline
Admin Team

Quote:
Originally Posted by PeterL View Post
Oei, betekent dat dat Douwe ook al overloopt naar Blender, Kees ?
Peter
Zo erg is het inderdaad niet.
Kees omschrijft het verder juist.

Wat Blender betreft...
Eénmaal je de interface snapt en de werking van een paar (modeling) tools,
ben je aardig vertrokken.

Echt supervlot worden, zoals in Cinema, vraagt natuurlijk meer tijd, zeker als je ook wilt kunnen riggen, ...
maar voor de prijs van gratis mag je niet klagen.

d
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules